ŘSD chystá analýzu ceny výstavby dálnic

Vložil
ČTK
06.08.2007 18:45
Praha

Praha - Nejpozději na konci letošního roku bude mít Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v ruce analýzu skutečných nákladů na výstavbu dálnic v České republice. V rozhovoru pro týdeník Profit, který vyjde v pondělí, to řekl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Ten od nástupu do této funkce v březnu letošního roku stále čelí názorům, že se v České republice staví v porovnání s okolními zeměmi dálnice příliš draho.

Ministerstvo dopravy podle jeho slov iniciovalo vznik zvláštní komise, kterou zastřešuje ČVUT a která zpracovává odbornou analýzu. "Vedle odpovědi na otázku, zda se u nás staví dálnice příliš draho, by také měla stanovit jednotkové měrné ceny, podle kterých by se měly dálnice stavět," řekl Brunclík.
Jak dále uvedl, cenu výstavby dálnice tvoří celá řada parametrů, v českých podmínkách mají silný vliv především geologie a terén, dále ekologické vlivy a pak zákony. "Zatímco například v Německu se postaví dálnice a na ni se připojují jednotlivé komunikace už v režii jejich vlastníků, u nás se naopak dálnice připojuje na tyto komunikace za peníze státu," míní Brunclík. I tyto náklady se pak nutně promítají do ceny.
Sám Brunclík tvrdí, že rezervy jsou při projektování dálnic. Zatím ale pro toto tvrzení nemá konkrétní důkazy. "Existuje tady určitá setrvačnost v přípravě projektů, nemohu tedy své tvrzení doložit na nových projektech po pěti měsících. Máme ale důvěryhodné informace, že v některých případech jsou projekty zbytečně finančně nadhodnocené," zdůraznil.
Nové tendry na zhotovitele dokončení dálnice D8 či pokračování D1 směrem k Přerovu se budou již vypisovat podle nových pravidel, kde se bude pohlížet více i na cenu projektu, dodal.
V Česku se podle všech srovnatelných kritérií s evropskými státy staví dálnice nejdráž a také velmi pomalu. Nejvyšší cenu za jeden kilometr komunikace v historii výstavby českých dálnic si vyžádala stavba úseku dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem, který byl zprovozněn loni v prosinci. Stavba 23,4 kilometru dlouhého úseku stála asi 19 miliard korun. Dálnice však překonává nepříznivý terén Krušných hor, na úseku je 1,5 kilometru mostů a přes 2,5 kilometru tunelů.
Průběh stavby ale kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. Loni v prosinci upozornil na to, že stavba dálnice D8 se vinou nepřehledného tendru, v němž zasahoval i antimonopolní úřad, prodražila o miliardu korun.
Odborníci i zástupci státu však tvrdí, že výstavbu českých dálnic prodražují také požadavky měst a obcí, které chtějí dlouhé dálniční přivaděče nebo nové mimoúrovňové křižovatky.
4 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
jojo
boris
06.08.07 07:11
blahobída
já obešel polí pět
07.08.07 12:39
Aha......
Pietro
07.08.07 12:08
:)
joHny
07.08.07 04:02
zobrazit všechny komentáře