Památkáři mají výhrady k nové dlažbě vozovek v Olomouci

Vložil
ČTK
31.07.2007 13:55
Olomouc

Olomouc - Olomouckým památkářům se nelíbí, že radnice při rekonstrukci Pekařské a Denisovy ulice v centru města nechala odstranit z vozovky staré dlažební kostky a nahrazuje je novou dlažbou. Celkově však rekonstrukci, která se v srpnu dostane do závěrečné fáze, hodnotí kladně. Primátorův náměstek Martin Major novou dlažbu hájí. Mimo jiné prý umožní více tlumit nárazy z tramvajové dopravy a jejich vliv na historickou zástavbu.

Odborníci z olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu považují odstranění starých kostek z vozovek za chybu. "Problém nám byl zřejmý, nebyl však téměř od počátku akceptován," řekla Zdenka Bláhová z olomouckého NPÚ, který se jako odborná organizace vyjadřoval k přípravě stavebního řízení. Památkářům se podařilo do projektu prosadit jen zachování dlažby u schodiště s kandelábrem na nároží Ztracené a Denisovy ulice.
Majora vyjádření památkářů překvapilo, nemá ho však k dispozici. "Z ulic se stalo prvotřídní městské korzo a myslím si, že výsledek dává za pravdu projektantovi. Pod novou dlažbou je třícentimetrová gumová vrstva, která filtruje vibrace od projíždějících tramvají. Takže to staré zástavbě jen prospěje. Pokud se týká odstranění staré dlažby, nežijeme ve skanzenu a je třeba reagovat na požadavky reálného času," řekl Major. Stará dlažba by podle něj vibrace tolik tlumit nemohla. Původní dlažební kostky ale město využije při rekonstrukci Dolního náměstí nebo přilehlých ulic. Zatím je mají na starosti technické služby.
Památkáři naopak ocenili nové vydláždění chodníků v obou ulicích, které se vrací ke kamenným plotnám, které tam původně byly. Nepříliš vhodné je ale podle nich užití drobných kostek na chodnících v technicky problematických místech, například kolem kanálových uzávěr. Památkáři vítají rozšíření chodníků v místě tramvajové zastávky.
Rekonstrukce Pekařské a Denisovy ulice začala v březnu. Opravy místní tramvajové trati, povrchu vozovky a inženýrských sítí, které byly v havarijním stavu, si vyžádají téměř 100 milionů korun. Rekonstrukce má mimo jiné dopad na městskou hromadnou dopravu, ulicemi nejezdí tramvaje.
24 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
KAM TO JENOM SPĚJE?
Jitka Smutná
31.07.07 02:37
pár postřehů
palmexman
31.07.07 04:58
Co se děje v Olomouci
de ardoise
01.08.07 11:26
Co vsechno se deje v Praze, nevim, ale...
Jan Sommer (hlas z hnojiste)
01.08.07 01:19
"technicistní" je správné slovo
johansen
01.08.07 02:56
zobrazit všechny komentáře