Mezinárodní letiště Jeddah v Saúdské Arábii od OMA
Zdroj dezeen.com
Vložil Petr Šmídek
23.07.2007 12:35
Do Mekky, svatého města islámského světa, zavítají ročně dva miliony poutníků. Během 33 dní dlouhého období Al Ḥajj (pátý pilíř Islámu, kdy je každý muslim, jemuž to prostředky dovolí, povinen podniknout pouť do Mekky) prožívá místní letiště hlavní nápor poutníků. Rem Koolhaas, jemuž se úspěšně podařilo infiltrovat do komunistické Číny i mezi ropné šejky na Středním východě, si pro tento specifický úkol stanovil čtyři postuláty: prognóza je před neurčitostí, po příletu následuje odlet, centrála je před linearitou, speciální je před všeobecným. Zatímco u běžného letiště je větší pozornosti kladena jeho prostorům v odletových halách, je v Mekce tento moment nepodstatný. Do Mekky všichni především přicházejí. Koolhaasův projekt tvoří dvě kruhovité stavby, kde ta menší představuje oddělené letiště pro saúdskou královskou rodinu. Ve vnitřních kruzích se nacházejí oázy s různými náplněmi a funkcemi. Návrh do sebe integruje Al Hajj a obvyklé letiště, které si mohlo ponechat svoji „normální“ velikost: příletový i odletový provoz letiště se odehrává na stejném podlaží. Tím jsou obě jeho funkce rovnocenné. Celá jedna úroveň zůstala ponechána volná a je otevřena jen v průběhu All Ḥajj. Link>