V Kasselu začala dvanáctá Documenta

Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
16.06.2007 11:45
České Budějovice


Kassel (Německo) - Obdobou světových výstav Expo či olympijských her je v oblasti současného výtvarného umění výstava Documenta, která se jednou za pět let koná v německém Kasselu. Mezi přibližně stovkou autorů letos vystavují i tři čeští umělci. Dvanáctý ročník přehlídky, jež svým významem nebývale přitahuje umělce i diváky, začne v sobotu a potrvá do října.
    Od středy do dneška si výstavy v Muzeu Fredericianum i na dalších místech ve městě prohlížejí odborníci a novináři.
    Název Documenta je odvozen z množného čísla latinského výrazu pro doklad, důkaz, dokument. Tradici Document založil v roce 1955 v Kasselu, tehdy ještě poznamenaném válečnými škodami, tamní umělec Arnold Bode. Chtěl hlavně dostat německé umění z izolace a konfrontovat je s uměním světovým.
    Od roku 1972 mají Documenta různé kurátory, kteří vždy stanovují téma přehlídky. Přibližně od té doby také bývají přehlídky většinou společensky a politicky vyhraněné.
    Počet návštěvníků Documenty stále roste, od počátečních 135.000 diváků při první akci po více než 650.000, kteří přišli na zatím poslední v roce 2002. Výrazně však také vzrostly náklady na její uspořádání - rozpočet první byl v přepočtu přibližně 180.000 eur, minulá přehlídka stála přes 11 milionů eur.
    Documenta generuje i  zisk - byť se jedná o zlomek ceny akce, jde o statisíce eur. Hlavním ziskem vystavujících je však prestiž a povědomí, které o nich mají významní galeristé působící na mezinárodní scéně.
    Documenta je také akcí, která je jakýmsi seizmografem na aktuální scéně umění, a z jejího hlavního kurátora se vždy na pár let stává "guru" současného umění. Letos jím je Roger M. Buergel, pětačtyřicetiletý německý kurátor a organizátor výstav. Slíbil, že jednotlivá díla budou - v souladu s mottem přehlídky - nikoli pouze vystavena každé samo za sebe, ale budou se vztahovat k sobě navzájem.
    Dvanáctá Documenta má tři leitmotivy ve formě otázek: Je modernita naším dědictvím?, Co je podstatou života? a Co je třeba udělat? Mezi desítkami autorů jsou po dlouhé době hned tři čeští umělci - Kateřina Šedá, Jiří Kovanda a Běla Kolářová.
    Třicetiletá Šedá žijící v Brně připravila záznam jedné ze svých akcí, do nichž zapojuje vždy příslušníky určité sociální skupiny. Proslavila se projektem Je to jedno, v němž přiměla svou pětasedmdesátiletou rezignující babičku vzpomínat na svůj život. Jako bývalá dlouholetá vedoucí skladu železářství si babička pamatuje přes 650 druhů zboží, včetně jejich cen. Pod vedením své vnučky je začala kreslit a společně dokázaly najít pro babičku smysluplnou činnost. Zároveň přitom mizela její osudná věta "Je to jedno..." , což byl také podstatný důvod celého projektu. Knižně bylo vydáno 176 kreseb ze "skladu" a doplněno dlouhým rozhovorem, který Šedá se svou babičkou vedla. Za tento projekt Šedá dostala Chalupeckého cenu za rok 2005.
    Kovanda vystavuje fotografie ze svých performancí ze 70. let. Kolekci děl Běly Kolářové tvoří rentgenogramy a fotografie ze 60. let, koláže a asambláže, které ve stejné době i později vytvářela z předmětů běžné "ženské" denní potřeby - tedy z vlásenek, patentek, knoflíků a podobně. Na jedněch z dřívějších Document vystavoval její životní partner Jiří Kolář, české umění také dříve reprezentovali třeba Zdeněk Sýkora a Vladimír Kokolia.
    Propojení nejnovějších uměleckých děl s pracemi vzniklými před několika desetiletími letošní Documentu charakterizuje. Zjevný je také častý sociální rozměr prací i to, že nepřevládá jediný výrazový prostředek. Oproti minulé přehlídce je vystaveno málo videoprojekcí, časté jsou ale fotografie a instalace. Divák se nicméně může zastavit třeba u taneční performance americké choreografky Trishy Brownové, která jinde v expozici vystavuje i své kresby. Málo je také zastoupena klasická malba. Jedním z mála příkladů klasických technik je padesátimetrová kresba tuší na hedvábí, jíž čínský autor Lu Hao zachytil současnou podobu jedné čínské ulice.
    Otevřením výstavy Documenta pokračuje letošní evropský maraton velkých přehlídek současného umění. Před týdnem otevřelo své brány 52. benátské bienále, Documentu následuje přehlídka Skulptur Projekte, velká výstava plastik a soch, jež se v nedalekém Münsteru koná jednou za deset let.
0 komentářů
přidat komentář