Brněnští zelení: Zisk peněz z EU na stavbu silnice R43 je ohrožen

Zdroj
Lucie Kučerová
Vložil
ČTK
31.05.2007 16:30
Brno

Brno - Zisk evropských peněz na stavbu silnice R43, která by měla spojit Brno s Pardubickým krajem, je podle brněnských zelených ohrožen. Ministerstvo životního prostředí nyní obnovilo již dvakrát zastavené posuzování vlivu stavby na životní prostředí, postupuje ale podle šest let neplatného zákona, jenž údajně neodpovídá požadavkům Evropské komise. Podle zelených to znemožňuje, aby Česko na stavbu silnice žádalo o evropské peníze, řekl dnes novinářům Martin Robeš ze Strany zelených.
    Jarmila Krebsová z  ministerstva životního prostředí ČTK řekla, že vliv stavby na životní prostředí začali na ministerstvu posuzovat v době, kdy platil starý zákon. Podle tohoto předpisu tak musí posuzování dokončit. Teprve kdyby se po jeho skončení objevily nové skutečnosti a bylo potřeba projednávání zahájit znova, postupovalo by ministerstvo podle zákona nového, řekla Krebsová.
    Za stavbu rychlostní komunikace je odpovědné Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jeho mluvčí Martina Vápeníková ČTK řekla, že ŘSD financování stavby zatím ještě neřeší, protože nebylo vydáno územní rozhodnutí. Podle ní tak zatím není vůbec jisté, zda by se stavba měla z části platit z evropských peněz nebo jestli ji zcela pokryjí zdroje Státního fondu dopravní infrastruktury.
    O tom, že by projednávání vlivu na životní prostředí podle starého zákona mohlo zkomplikovat přijetí evropských dotací, Vápeníková nemá informaci. Domnívá se ale, že ke stavbě s  takovouto historií mohou evropští úředníci přistupovat individuálně. Navíc do doby, než stavba začne, se evropská legislativa může změnit, uvedla Vápeníková.
    R43 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jižní Moravě. Zatímco obce na sever od Brna zakládají sdružení, která mají lobbovat za co nejrychlejší výstavbu, ekologové a občanská sdružení proti projektu ostře protestují. Nejhlasitějšími oponenty jsou obyvatelé městské části Brno-Bystrc, jíž má silnice procházet. Dopravní stavba by podle nich mimo jiné poškodila rekreační oblast u Brněnské přehrady a Bystrčtí i ekologické organizace proto navrhují, aby komunikace vedla Boskovickou brázdou. Brno by tak ze západní strany obešla a u Ostrovačic se napojila na dálnici D1. Naopak zastánci stavby tvrdí, že pak by silnice neplnila svůj účel a řidiči by spíše využívali nynější silnici číslo 43.
    Podle plánů ŘSD by se úsek R43 nejbližší Brnu měl začít stavět v roce 2010, jeho pokračování v roce 2015 a zbývající část po tomto datu. Po posouzení vlivu na životní prostředí, jež úřady dělají nyní, bude následovat územní řízení. ŘSD očekává, že právě v této fázi se může projekt kvůli protestům ekologů a vykupování pozemků nejvíce zdržet, řekla Vápeníková.
0 komentářů
přidat komentář