Brno - Zhruba 4000 Brňanů souhlasí s tím, aby Brno nechalo zpracovat třetí variantu územního plánu, v níž by nebyla zakreslena silnice R43. Komunikace má spojit Brno s Pardubickým krajem. Lidé měli možnost se k zadání nové varianty územního plánu vyjádřit do úterka a zhruba 4000 obyvatel třistasedmdesátitisícového města svou připomínkou záměr podpořilo, zatímco proti bylo přes deset lidí. ČTK to dnes řekla brněnské zastupitelka Kateřina Dubská (SZ). Názor lidí, kteří poslali na radnici svou připomínku, se tak liší od mínění zastupitelů městských částí. K záměru pořídit variantu územního plánu bez R43 se ve lhůtě vyjádřilo 18 radnic z 29 městských částí, 15 z nich bylo proti a pouze tři rozšíření zadání územního plánu uvítaly. "Postoje většiny městských částí považuji za politicky motivované, protože neexistuje racionální důvod bránit se zpracování a posouzení srovnatelných podkladů," řekla městská radní Jana Drápalová (SZ). Radnice, vedené mnohdy občanskými demokraty, však považují pořizování nové varianty územního plánu za mrhání časem i penězi. Právě ODS, jejíž lidé stáli v čele Brna do loňských komunálních voleb, stavbu silnice dlouhodobě prosazovala. Naopak zelení, zastoupení v nynější koalici, patří k nejhlasitějším kritikům záměru. Stavba rychlostní silnice, která má vést kolem Brněnské přehrady v trase, jíž vytyčili inženýři už za války, jitří emoce lidí v Brně i okolí. Proti stavbě například ostře protestují občanská sdružení z městských částí Bystrc či Kníničky, jejichž katastrem má silnice vést. Naopak v obcích severně od Brna vznikají petice, které požadují výstavbu urychleně zahájit. Část samospráv už kvůli tomu založila Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43. Při cestě z Brna na sever dnes řidiči využívají silnici I/43. Bývá přetížená, navíc tisíce aut projíždějí mnoha obcemi, což cestování zpomaluje. Obyvatelé měst a vsi na trase zase trpí hlukem, zplodinami a mají problémy s přecházením frekventované silnice.