Brno - Pojetí perspektivy v barokní architektuře a výtvarném umění představuje výstava Perspectiva artificialis, která dnes začala souběžně v Kabinetu Moravské galerie v Brně a na zámku Rájec na Blanensku. Většina vystavených traktátů, grafických listů a tisků pochází z bohaté rájecké knihovny. Podle Hany Doležalové z Moravské galerie exponáty nejsou jen ukázkou teoretických úvah o perspektivě, ale mají i svou nespornou uměleckou hodnotu. Přestože traktáty obsahovaly různé technické údaje a schematické nákresy, nebyly určeny jen stavebníkům jako praktické návody. "Můžeme je chápat jako určitý nový typ literatury. Sloužily ke vzdělání, zábavě, odrážely a utvářely dobové konvence a sloužily jako platforma pro utřídění názorů na vkus," uvedl kurátor Petr Ingerle. Práce o perspektivě vyhledávali doboví vzdělanci i aristokraté. V knihovně v Rájci je mezi 60.000 svazků i početná kolekce obdobných knih. "Každý z majitelů zámku doplňoval knihovnu o práce z oboru, který jej zajímal," řekla ČTK kastelánka Jana Kopecká. Perspektiva uchvátila Karla Josefa Salma. Na konci 18. století proto získal sbírku brněnského stavitele Františka Antonína Grimma. "Rozsahem a zaměřením přesahuje rámec moravského i středoevropského prostoru, tvoří ji konvolut architektonických výkresů, skicáky, rukopisy a knihy o architektuře, stavitelství, matematice či geometrii," popsal Ingerle, jenž při tvorbě výstavy čerpal především z takzvané Grimmovy sbírky. V Kabinetu Moravské galerie bude expozice Perspectiva artificialis přístupná do 5. srpna. "Zámek Rájec nabízí výstavu po celou letní sezonu včetně září, a to samostatně i jako součást prohlídkového okruhu," uvedla Kopecká.