Majitelé domů v Č. Budějovicích podali stížnost kvůli koněspřežce

Vložil
ČTK
02.05.2007 18:20
České Budějovice

České Budějovice - Sdružení majitelů domů v centru Českých Budějovic podalo kvůli chystané obnově koněspřežky ve městě stížnost na ministerstvo kultury. Trasa podle sdružení neodpovídá historickým pramenům, vagony tažené koňmi zkomplikují dopravu v centru a projekt neřeší ani znečištění města koňskými výkaly. Vlastníci domů také připravují žalobu ke správnímu soudu, řekl dnes novinářům člen výboru sdružení Karel Pražák.

    "Koněspřežka nebyla v územním plánu. Koněspřežka tu vlastně nikdy nebyla, toto byla pouze větev k solnému skladu, která sloužila jen k zásobování, převážela se tady sůl," uvedl Pražák. Obnovená koněspřežka by měla vést po trase od Zelené ratolesti ulicemi Českou, Radniční a Biskupskou, dále přes Železný most přes řeku Malši až k zimnímu stadionu a zpět. Podle člena sdružení Martina Malce historické trase odporuje vedení železnice přes náměstí či ustájení koní včetně hnojiště v Háječku.
    "Do dneška jsme nedostali odpověď na to, jak bude likvidována moč, kterou by tito koně produkovali, jak bude likvidován hmyz, který s tím souvisí," uvedl Pražák. Stavba také podle něj zasahuje do vlastnických práv majitelů domů. Ochranné pásmo kolem kolejí zúží vozovky a zkomplikuje dopravu a projekt počítá s vedením veřejných chodníků podloubími, která ale jsou součástí domů. Stížnost sdružení se také týká vybudování veřejných sítí v podloubích v letech 1996 až 1999, což odporuje stavebnímu a památkovému zákonu.
    Podle Malce replika koněspřežky příliš turistů do města nepřitáhne a město ji bude muset dotovat. "Na to existuje marketingová studie a koněspřežka údajně je nerentabilní," uvedl Malec. Dodal, že koněspřežní železnice bude atrakcí jen pro málo lidí a nikdy se nestane hlavním lákadlem krajského města.
    Replika unikátní koněspřežní železnice, která jako první na evropské pevnině spojila v 19. století Linec s Českými Budějovicemi, možná začne město budovat na přelomu roku.
    Koněspřežka, jejíž projekt vypracoval František Antonín Gerstner, spojila v roce 1832 České Budějovice s Lincem. Na prvním, 62 kilometrů dlouhém úseku do Kerschbaumu, provoz začal v září 1828 a o čtyři rokypozději se začalo využívat celých 129 kilometrů trati. Čtrnáctihodinovou cestu zdolávali dva koně zapřažení za sebou až do počátku 70. let 19. století, kdy museli ustoupit parním lokomotivám.
    V Českých Budějovicích koněspřežku připomíná strážní domek v Mánesově ulici, Solní sklad na Piaristickém náměstí a dům U zelené ratolesti v Husově ulici.
0 komentářů
přidat komentář