České Budějovice - Koncem tohoto týdne vyjedou autobusy z nového českobudějovického nádraží, které je v České republice unikátní svým umístěním na střeše obchodního a společenského centra. Zároveň od 1. dubna přestane fungovat náhradní autobusové nádraží. Cestující už nyní informují letáky v autobusech a v prvních dnech jim budou při hledání nových nástupišť pomáhat studenti. "Vzhledem k tomu, že vše je koncentrováno v jednom místě, snad nebude přesun cestujících příliš problematický," řekl dnes ČTK Milan Žoha, mluvčí společnosti Mercury Centrum, která komplex financovala. Stavba dopravně-obchodního centra Mercury, jehož střechu s autobusovým nádražím architekti s nadhledem označují jako letiště, vznikala rok a půl a stála téměř miliardu korun. Výhodou je, že zužitkovala plochu předchozího autobusového nádraží a nebylo třeba zastavět další pozemky. Včetně odbavovací haly a nájezdové rampy zabírá přibližně jeden hektar. Střechu využívá v České republice autobusové nádraží v Brně na Zvonařce, tam jsou však jen odstavné plochy pro čekající autobusy. "Na rozdíl od brněnského autobusového nádraží budějovická stavba syntetizuje několik prvků - propojení s vlakovým nádražím, odstavná stání pro zhruba 700 aut, obchodní a společenské centrum a odbavovací prostor pro integrovanou autobusovou dopravu," řekl ČTK architekt Jiří Střítecký z českobudějovického Atelieru 8000. Upozornil i na soustředění technologie celého objektu do jediného "srdce" na střeše odbavovací haly, zajímavá je podle něho také příjezdová rampa, která je staticky řešena jako šikmý most. Membránové zastřešení prostoru pro cestující, takzvaná dračí křídla, nemá v tomto rozsahu podle Stříteckého v tuzemsku obdoby. Zástupce investora Zdeněk Hanzálek ČTK řekl, že největším problémem bylo vyprojektovat střešní plochu tak, aby vyhovovala velkému provozu autobusů, a přitom nevznikly problémy s tepelnou izolací a zatékáním vody do obchodního centra pod ní. "Z toho hlediska žádný projekt neexistoval, je to vlastně experiment," uvedl. Užitečné je podle Hanzálka takzvané pilové uspořádání plochy, kdy jsou nástupiště umístěna vedle sebe na šířku autobusu, takže cestující nemusí chodit daleko. Na střechu je vyvezou eskalátory a tři výtahy, v novém objektu bude i úschovna zavazadel, informace o jízdních řádech či předprodej jízdenek. Poslední autobus z provizorního nádraží vyjede v sobotu 31. března ve 20:30 do Vodňan, 1. dubna si nové nástupiště vyzkoušejí nejdřív cestující do Borovan v 5:45 hodin, upřesnil Žoha. Veřejnost si bude moci prostor poprvé prohlédnout ve čtvrtek v 18:00, kdy je tam připraven i kulturní program.