High-tech stavby architekta Kaplického v lecčems předběhly dobu

Zdroj
Markéta Veselá
Vložil
ČTK
02.03.2007 15:15
Praha

Praha - Návrhy Jana Kaplického často odrážejí jeho inspiraci tvary v přírodě. Stavby jsou to nepřehlédnutelné a kontroverzní. Například obchodní dům Selfridges v Birminghamu, jakýsi lesklý "pásovec" tvořený 20 tisíci hliníkovými terči, doslova oživil do té doby šedivé město. Za vše mluví jedna z reakcí na tuto stavbu: "Tak už konečně tu přistáli Marťani". Devětašedesátiletý český architekt Kaplický, který již léta žije v Londýně, patří mezi světovou elitu. Dnes se jeho ateliér stal vítězem soutěže na stavbu nové budovy Národní knihovny v Praze.

    Jeho studio Future Systems se snaží změnit tradiční pojetí architektury, používá nezvyklé materiály, myslí na ekologii, na využití přírodní energie a přirozeného světla. Inspiruje se organickými formami v přírodě (pavoučími sítěmi, květinami, motýlími křídly či rybími šupinami), ale i aerodynamickou krásou lodí, letadel a aut. Kaplického tým uplatňuje poznatky z výzkumu kosmu a leteckého a loďařského průmyslu, kde byly vyvinuty nové materiály - pevné, lehké, odolné, bez spojů.
    V Česku se ateliér Future Systems zúčastnil několika soutěží, ale žádná stavba dosud nebyla realizována. Před svojí emigrací v roce 1968 rodák z pražské Ořechovky přece jen v Česku zanechal stoji stopu. S jeho jménem je spojen soukromý rodinný dům v Braníku a rampa k vile scenáristy Jaroslava Dietla.
    O Kaplickém je známo, že nedělá kompromisy a neslevuje ze svých zásad. Dvě z jeho staveb uvedl před časem deník The Independent mezi nejvýznamnějšími moderními stavbami. Kromě Selfridges je to i novinářská tribuna na londýnském kriketovém stadionu Lord’s, za kterou byl ateliér v roce 1999 oceněn prestižní Stirlingovou cenou. Jde o celohliníkovou poloskořepinovou budovu, která připomíná hlavu periskopu. Vypíná se nad hřištěm a poskytuje dokonalý pohled na plochu. Obrovská skleněná čelní stěna je skloněná, aby neodrážela slunce.
    "Nemůžete zastavit dobu a vytvářet umělá muzea, donekonečna hájit koňské povozy nebo autobusy, které zamořují ovzduší," tvrdí slavný architekt. Mezi jeho další projekty patří plovoucí most v londýnské čtvrti Canary Wharf, mateřská škola připomínající ulitu, turistické centrum ve Stonehenge či "neviditelný" dům ve Walesu. Ten je zapuštěn do útesu nad mořem a vystupuje z něj jen proskleným průčelím. Ve Future Systems se ale zabývají i návrhy lamp, nábytku, skla či příborů.
    Poté, co se v Londýně Kaplický etabloval, založil v roce 1979 projekční kancelář Future Systems, která se stala jedinou britskou společností, která pracovala i pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Tato "vesmírná" zkušenost je z návrhů studia dobře patrná. S Kaplickým spolupracuje řadu let i jeho žena, o 18 let mladší architektka Amanda Levetová, s níž má syna Josefa. Ateliér Future Systems zatím pracoval pro zákazníky z více než 30 zemí Evropy, Ameriky i Asie.
    "Architektura je povolání na 24 hodin denně. Když ho někdo tak nedělá, je to vidět," tvrdí Kaplický, jenž se narodil 18. dubna 1937 v umělecké rodině. V Praze také vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou a poté krátce působil na volné noze. Než si udělal v Británii své vlastní jméno, spolupracoval s věhlasnými architekty, jako jsou Norman Foster, Richard Rogers či Renzo Piano.
    Kaplickému vyšlo v Česku několik knih (jeho zpověď o životě a názorech Album, sbírka skic od roku 1941 nazvaná Sketches či Česká inspirace, kde jako spoluautor shrnuje význačná díla českých vynálezců a intelektuálů). Byl o něm také natočen dokumentární film s názvem Profil. Na přelomu let 1998 a 1999 měl architekt v Praze velkou výstavu.
4 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
sleoš Janáček
sidonie
03.03.07 12:42
Ano, ale Janáček
Jazzy
03.03.07 02:47
Arogantně?
Daniel John
03.03.07 02:49
Sláva vítězi !
Bart
03.03.07 03:35
zobrazit všechny komentáře