Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Auta mohou v Bystré po letech opět jezdit po věšadlovém mostu



Bystrá nad Jizerou - V Bystré nad Jizerou na Semilsku mohou po čtyřech letech jezdit osobní auta přes dřevěný most, který patří mezi národní kulturní památky. Oprava mostu věšadlového typu stála téměř pět milionů korun. Jeho opětovné zprovoznění pomůže hlavně místním, řekl dnes ČTK starosta Bystré Lukáš Nesvadba.


"Ve směru na Semily je to minimálně o čtyři kilometry kratší trasa a po lepší cestě. Krajská silnice, která vede kolem vesnice, je ve velmi špatném stavu," uvedl starosta. Nákladní auta na dřevěný most široký tři metry a vysoký pět metrů nesmí, na jejich váhu nebyl stavěný.

V havarijním stavu byl most přes Jizeru od roku 2013, dosud patřil Bystré. Malá obec se 120 obyvateli ale dlouho marně sháněla peníze na opravu, náklady by pokryly tři její roční rozpočty. Oprava se nakonec platila z prostředků Libereckého kraje a státu, trvala přes rok. Ministerstvo kultury vydalo milion korun, zbytek zaplatil kraj. Most považuje kraj za nadregionálně unikátní památku a s obcí se dohodl, že ho po opravě převezme. "Bude ho spravovat Muzeum Českého ráje v Turnově a bude se starat o to, aby historická hodnota toho objektu zůstala v budoucnosti zachována," uvedl hejtman Martin Půta (STAN).

Bysterský most dlouhý přes 30 metrů patří mezi ojedinělé zástupce klasické trojúhelníkové věšadlové mostní konstrukce ve střední Evropě. "Za prvním nejbližším podobným by zájemci museli cestovat až do Rakouska," uvedla mluvčí Libereckého kraje Marie Šimice. V kraji žádný takový v minulosti pravděpodobně ani nebyl. Pro region byly už od středověku typické kamenné mosty. Jeho jedinečnost je nejen ve způsobu stavby, ale také v použitém materiálu.

"V roce 1922 si ho nechal postavit místní mlynář Janoušek, který trval na dovozu hlavních mohutných trámů z Vítkovic v Krkonoších," uvedla radní kraje pro cestovní ruch Květa Vinklátová (Starostové pro Liberecký kraj). Podle ní právě horské klima dokázalo mostu zaručit vysokou hustotu dřeva a tím i jeho vyšší pevnost a dlouhověkost. "Stavitel vybral dobře, protože i přes velkou vytíženost a stáří se most zachoval až do počátku rekonstrukce v autentické a původní podobě," dodala. Starosta Bystré věří, že po opravě vydrží most v provozu bez potřeby větší rekonstrukce minimálně dalších 90 let. Napomoci by tomu mělo, že při výměně dožilých dřevěných částí tesaři místo smrkového dřeva použili modřín, který je odolnější.
Autor: ČTK, 06.09.17 12:00
Návštěvnost: 585 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Související články
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Listopad 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.