Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     

Nová plavební komora v Hněvkovicích umožní lodím cestu do Prahy

Týn nad Vltavou - Menší lodě mohou ode dneška doplout z Českých Budějovic až do Prahy a dál do Evropy. Umožní jim to otevření nové plavební komory na Hněvkovickém jezu. Je to poslední zdymadlo na vltavské vodní cestě z Českých Budějovic do Prahy. Slavnostnímu otevření přihlížely stovky lidí.

"Lodě do šířky tří metrů a hmotnosti 3,5 tuny jsou schopné překonat přehradní nádrže Orlík a Slapy a doplují tedy až do Prahy a tím pádem do celé Evropy. Nikoli s nadsázkou lze říci, že ode dneška jsou České Budějovice spojené vodní cestou s Hamburkem," řekl ČTK mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský. Na Slapech i Orlíku chce Ředitelství vodních cest v budoucnu vybudovat velké výtahy také pro výletní parníky. Slavnosti se dnes zúčastnil i ministr dopravy Daň Ťok (ANO).

Na slavnostní otevření nové plavební komory přijelo do Hněvkovic také několik desítek lodí, které vypluly tento týden z Prahy. Byla mezi nimi i replika historické lodě vyrobené v 19. století pro jihočeského průmyslníka, loďmistra a stavitele Vojtěcha Lanny. Posádku tvořili divadelníci, představující Lannu a jeho družinu. "Jeli zkontrolovat, jestli byla postavena dobře a přispěje k pokračování tradice plavby po Vltavě," řekl s nadsázkou Bukovský.

Vltava byla už v dávné historii hojně využívanou vodní spojnicí měst zakládaných při jejím toku. Postupně sloužila pro nákladní přepravu soli, dřeva a dalších materiálů z jihu Čech až do Prahy. Plavbě na Vltavě definitivně zamezila výstavba Vltavské kaskády, soustavy devíti vodních děl od Lipna po nádrž ve Vraném poblíž Prahy, která se začala budovat v 30. letech 20. století. Poslední vor proplul rozestavěnou Orlickou přehradou 12. září 1960.

Podle řady odborníků na cestovní ruch může dokončení stavby plavební komory v Hněvkovicích přilákat k Vltavě množství turistů. "Při srovnání například s Baťovým kanálem, který ročně navštíví kolem 80.000 lidí, má Vltava ještě výrazně větší potenciál," řekla už dříve Markéta Kubešová z Infopointu Vltava. Řeku a její okolí by v úseku od Českých Budějovic na orlickou nádrž podle ní mohlo za rok navštívit až 100.000 turistů.

Obnova vodní cesty po Vltavě začala v roce 2006. Jen stavba plavební komory v Hněvkovicích, která začala loni na jaře, vyšla zhruba na 200 milionů korun. Splavnění řeky má podle některých názorů ještě zvýšit zájem o Jihočeský kraj.
Autor: ČTK, 21.05.17 19:20
Návštěvnost: 613 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Související články
Související ateliéry
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.