Brněnská média ignorují zásadní vystoupení odborníků k nádraží
Vložil Tisková zpráva
05.09.2016 15:55
Soubor předních českých odborníků všech relevantních profesí vydal zásadní prohlášení k otázkám brněnského referenda. Jedná o suverénně zcela nejdůležitější odborné vystoupení k tématu. Přesto je brněnská média ignorují. Skupina odborníků včera vydala zásadní prohlášení k poloze a způsobu modernizace brněnského hlavního nádraží, o nichž se koná o víkendu v moravské metropoli referendum. Jedná se o jednoznačně nejdůležitější vystoupení českých odborníků ze všech relevantních oborů k tématu. Přesto jej brněnská média zcela pominula. Jediné médium, které o prohlášení dnes přineslo zprávu, je deník Blesk. V tiskové zprávě, pod níž je podepsán organizátor iniciativy architekt Jan Sapák a emeritní děkan fakulty architektury VUT profesor Ivan Ruller se píše: „Několik desítek předních, všeobecně respektovaných a známých českých odborníků z profesí, které jsou rozhodující pro železniční dopravu, dopravu a tvorbu města, se jednoznačně a po důkladné diskuzi vyslovilo, aby brněnské nádraží neměnilo svou polohu.“ Odborníci uvádějí, že hlavním důvodem k jejich stanovisku je mimořádně výhodná a nenahraditelná poloha nádraží ve struktuře města a praktický jistý rozvrat bezvadně fungujícího tramvajového systému, který tvoří se železniční dopravou jeden spojitý dopravní celek. Odborníci zároveň při bezvadné znalosti věci upozorňují, že často šířený výrok, že Brnu hrozí ztráta příslušnosti k síti vysokorychlostních koridorů a hlavních železničních tahů je smyšlenkou, která nemá sebemenší oporu v realitě. Brnu podle nich za žádných okolností nehrozí to, že by nemohlo být obslouženo vysokorychlostní železnicí. Zároveň všichni odborníci bez zaváhání zastávají stanovisko, že otázka polohy nádraží ve městě sama o sobě není vyhrazenou odbornou otázkou a obyvatelstvo o ní může rozhodovat v referendu.Memorandum, které dnes v Deníku Referendum zveřejňujeme jako dokument, dosud podepsali:
Prof. Ing. arch. Miroslav Masák Ing. arch. Viktor Rudiš, laureát ceny města Brna Doc. Ing. Jan Pavlíček, emeritní vedoucí katedry dopravy Fast VUT Doc. Ing. Petr Holcner PhD. Prof. Ing. Ivar Otruba ing arch. Vlado Milunič Prof. Ing. arch. Vladimír Šlapeta DrCs., emeritní děkan a prorektor FA ČVUT a FA VUT Ing. arch. Petr Valenta Doc. Ing. arch. Zdeněk Jiran, fakulta stavební ČVUT Akad. arch. Jan Sapák Ing. arch. Radek Suchánek, vedoucí katedry urbanizmu TU Liberec RNDr. Karel Stránský dopravní geograf a urbanista Prof. Ing. arch. Zdeněk Fránek, děkan fakulty architektury TU Liberec Ing.arch. Tonda Novák Ing. arch. Ludvík Grym Ing. arch. Jindřich Škrabal Doc. Ing. Martin Kvizda, proděkan ekonomicko správní fakulty MU RNDr. Daniel Seidenglanz, dopravní geograf Doc. Ing. arch. Jiří Löw Ing. arch. Eliška Zímová Doc. Ing. Petr Kučera PhD., emeritní děkan FZA MendelU, krajinný architekt a urbanista Ing. Miloslava Pošvářová, soudní znalec v oboru dopravních staveb Akad. Arch. Ladislav Kuba, Prof. Ing. arch. Ján Stempel Ing. arch. Vladimír Klajmon, urbanista Ing. Rostislav Košťál, dopravní inženýr, specialista na tramvajovou dopravu Ing. arch. Milan Körner, urbanista Doc. Ing. Petr Jůza CSc., katedra dopravnéích staveb VUT Brno Prof. PhDr. Pavel Zatloukal CSc., historik architektury a urbanizmu Ing. František Kozubík, stavební inženýr
Média v Brně soustavně opakují argumenty vedení města o nutnosti řešit otázku nádraží odbornou debatou. Proč přitom pomíjejí stanovisko nejúctyhodnějšího sboru odborníků, který se k tématu vůbec může vyslovit, zůstává záhadou.