V komunikačním prostoru Galerie Školská 28, Praha 1 bude v období 7. - 25. září 2016 dočasně zřízena k u l t u r n í z á k l a d n a v koordinaci Mojmíra Pukla a s laskavou přízní Jedinečného svatopěstitelského družstva. Vernisáž proběhne v úterý 6. září 2016 v 18:00 hodin.
13.09. Bennewitzovo kvarteto Hudba perzekuovaných skladatelů (začátek - 19:30) vstupné: 80 / 60 Kč kulturní základna- hudba umlčeých autorů - myšlenkové světy Erwin Schulhoff : Pět kusů pro smyčcové kvarteto Viktor Ullmann: Smyčcový kvartet č.3
Erwin Schulhoff(1849 - 1942 Würzburg) nadšení skladatele pro aspekty groteskní, satiru a dada zvláště vystupuje do popředí v jeho menších pracech, Schulhoff komponuje na texty dadaistické lyriky Jeana Arpa * cyklus písní D i e W o l k e n p u m p e pro baryton, čtyři dechové nástroje a bicí nástroje (1922). ke skladbě Bassnachtigall, tři kusy za kontraindikaci pro fagot rovněž z roku 1922,si skladatel přidal vlastní text v provokativní podobě, jak tomu bylo zvykem u nechvalně chaotických Dada koncertů: "Božská jiskra může být právě přítomna v kontrafagotu, jako i v klobáse". !
Viktor Ullmann (1898 - 1944 Auschwitz-Bürkenau) z jeho díla: opera Pád Antikrista je mnohovrstevnatou, synestetickou, apokalyptickou vizí vlády Regenta, jenž si nárokuje zbavit lidstvo závislosti na přírodě a b o ž s k ý c h s i l á ch . Regent (předobraz Hitlera) uvězní Technika, Umělce a Kněze. Technik jeho svodům podlehne a sestrojí kosmickou loď, jež má spoutat sílu slunce; Kněz začne pracovat na novém kultu, jenž má z kamení syntetizovat chléb, a Umělec má oslavit Regentovo dílo a věčný „mír“. Umělec však v kobce skrze utrpení těla zažije rituální iniciaci, sjednocení mikrokosmu a makrokosmu, vyřkne okultní I c h b i n a prohlédne podstatu tyrana! Věda + Náboženství + Umění (Anthroposofie) odcházejí jako bratři. jsou protagonisty anthroposofického přesvědčení, že destruktivním, život ohrožujícím sílám strojových bytostí (Machinenwesens) lze postavit jako jedinou záchranu a protiváhu duchovní život – a umění. Anthroposofický Gesamtkunstwerk dospěl v Ullmannově „Bühnenweihefestspiel“ k vrcholu a s ním i pražská židovsko-německá hudební tvorba první poloviny 20. století. První provedení (v orig. znění) 2014 režie: Jan Antonín Pitínský, scéna: Tomáš Rusín
15.09. Jan Klusák a Libor Pešek (začátek - 19:30) kulturní základna – Rozhovor aktérů 60.let doba a myšlenkový svět Jan Klusák (1934) vystudoval na pražské HAMU skladbu u J Řídkého a P Bořkovce. Skladatel oper, orchestrálních děl a rozsáhlé komorní tvorby, autor hudby takřka ke stovce filmů, působil mj v Divadle Járy daCimrmana, hrál také ve filmech československé Nové vlny, především J Němce a V Chytilové.Mezi prvními u nás(odvážně) reagoval na poetiku-metodiku tzv. Nové hudby, d o d e k a f o n i e, serialismu, Darmstadtu, and Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” a další postoje-postupy pro tehdejší ideologii nepřijatelné a normalizací znemožňované- Po samsové revoluci tvoří dál a je veřejně činný,dostává od prezidenta medaili. Mezi prvními u nás reagoval na poetiku tzv. Nové hudby.
Libor Pešek (1933) v letech gymnaziálních hrál na Trombón ve svém Jazzovém orchestru Dirigování studoval u Ančerla, Smetáčka a Neumanna na HAMU v Praze. v roce 1958, založil Komorní harmonii,v letech 1965-69 založil a řídil komorní soubor Sebastian Premiéroval díla mladých soudobých českých skladatelů. S úspěchy vystupoval i v cizině, hostoval u různých orchestrů. Významné bylo jeho desetileté působení (1987-97) ve funkci uměleckého ředitele a šéfdirigenta Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Nyní pravidelně pracuje s předními českými orchestry a vystupuje v zahraničí. 1996 při návštěvy britské královny Alžběty II. obdržel Řád britského impéria a pak taky od prezidenta Václava Havla medaili.
17.09. Žít jinak (začátek - 11:00 do 20:00) kulturní základna - otevřena všem otevřeným "..ž í t j i n a k " celodenní seminární cvičení s různými aktéry a debatéry a navzájem bude završen (zvukovým obřadem) Aleatorním seminářem, jenž provedou velký Magi: Radomil Uhlíř a jiruCha-Cadima příp dobro i zlo-Volnící přes den bude možná k provádění p u t o v n í v ý s t a v a spřátelených expozic v Lucerně Kávovna "obrazyRU" ve Špálově Galerii “PeNikl -P“ a Kultur zařízení podle okolností (průvod roucha úbory pláště prapory fábory žádoucí) komunikativní komunitní jednání konání příp i práce naskýtá se: Výroba "sharedBenches" alá pivní Set narůžovo pro "free Siting"... Tvorba girland s recyklaHaříků troška toho krášlení Kultura Veřejného Prostoru Osvojování Města jakože ?neposlušnost osobně oslovujme ochotné dobrovolníky spolupracující iniciativě otevřeno!
19.09. Pavel Zlámal (sólo) Miroslav Tóth & Rafal Mazur duo volná improvizace (začátek-19:30) Pavel Zlámal (*1980) český klarinetista, saxofonista, skladatel, absolvent JAMU experimentátor a avantgadista Vede autorské soubory - Next Phase, Brno Improvising Unit, orchestr řízených improvizací Divergent Connections Orchestra nebo Heterofón. Slovensko-polské duo Miroslava Tótha a Rafala Mazura představí verzi r a d i k á l n í h o free jazzu Miro Tóth je slovenský skladatel, saxofonista a vokalista specializující na hudební audiovizuální performance. Stál u zrodu improvizačního orchestru Frutti diMare, který tvoří v reálném čase podle grafické partitury improvizované VJem. Rafal Mazur polský hudebník hraje na spec akustickou kytaru, postavenou podle jeho požadavků. Vyvinul si vlastní přístup ke hře na kytaru i improvizování jako takového - prolínají se zvuky, gesta a rozšířené techniky.
22.09. Rozhovor (začátek-19:30) kulturní základna - Živé rozhlasové interview se soudobým umělcem o aktuálním umění a společnosti. koncepce a režie: Janek Rous Rodíme se s osobním chápáním světa. Jsme však od malička vystaveni brutálnímu násilí výchovy Bráníme se, jsme neurotizovaní.Vzdáváme se nebo vydržíme.
25.09. Petr Rezek : Beuys a podlaha v Bochumu (začátek - 19:30) kulturní základna Český fenomenologický filosof, estetik a teoretik umění přednese zásadní příspěvek. Petr Rezek se ve své práci věnuje mimo jiné filozofickými otázkami psychologie, dějinám filozofie a antické filozofii, dílu Jana Patočky, teorii umění a architektury i estetice. Od roku 2004 vycházejí jeho vybrané starší i zcela původní texty v jednotné grafické úpravě přičiněním nakladatelství Ztichlá klika pod označením Sebrané spisy, kde vyšla i kniha Proklouznutí neboli smrt a s přihlédnutím k celoživotní tvorbě, za kterou obdržel v roce 2015 Cenu F. X. Šaldy. 17. 5. 2010 získal Cenu Toma Stopparda za knihu Architektonika a protoarchitektura. Působí na FFUK a vyučuje filozofii umění naAkademii výtvarných umění vPraze. 23.06. – 25.09. Možná elipsu : Milan Guštar výstava - bílý nástěnka (dernisáž - neděle 25.09. v 18:00) Interaktivní generativní kinetická intermediální site- specific instalace.
Komunikační prostor Školská 28 je otevřen úterý–pátek 13–18h (v úterý do 19h) a dále dle programu.