Kulturní základna v Galerii Školska 28

Zdroj
Mojmír Pukl
Vložil
Tisková zpráva
28.08.2016 21:15
V komunikačním prostoru Galerie Školská 28, Praha 1 bude v období 7. - 25. září 2016 dočasně zřízena  k u l t u r n í  z á k l a d n a  v koordinaci Mojmíra Pukla a s laskavou přízní Jedinečného svatopěstitelského družstva. Vernisáž proběhne v úterý 6. září 2016 v 18:00 hodin.

13.09.
Bennewitzovo kvarteto
Hudba perzekuovaných skladatelů

(začátek - 19:30) vstupné: 80 / 60 Kč
kulturní základna- hudba umlčeých autorů - myšlenkové světy
Erwin Schulhoff :  Pět kusů pro smyčcové kvarteto
Viktor Ullmann:  Smyčcový kvartet č.3

Erwin Schulhoff (1849 - 1942 Würzburg) nadšení skladatele pro aspekty groteskní, satiru a dada zvláště vystupuje do popředí v jeho menších pracech, Schulhoff komponuje na texty dadaistické lyriky  Jeana Arpa  * cyklus písní  D i e W o l k e n p u m p e   pro baryton, čtyři dechové nástroje a bicí nástroje (1922). ke skladbě Bassnachtigall, tři kusy za kontraindikaci pro fagot rovněž z roku 1922,si skladatel přidal vlastní text v provokativní podobě, jak tomu bylo zvykem u nechvalně chaotických Dada koncertů: "Božská jiskra může být právě přítomna v kontrafagotu, jako i v klobáse". !

Viktor Ullmann (1898 - 1944 Auschwitz-Bürkenau) z jeho  díla: opera Pád Antikrista je mnohovrstevnatou, synestetickou, apokalyptickou vizí vlády Regenta, jenž si nárokuje zbavit lidstvo závislosti na přírodě a  b o ž s k ý c h   s i l á ch . Regent (předobraz Hitlera) uvězní Technika, Umělce a Kněze. Technik  jeho svodům podlehne a sestrojí kosmickou loď, jež má spoutat sílu slunce; Kněz začne pracovat na novém kultu, jenž má z kamení syntetizovat chléb, a Umělec má oslavit Regentovo dílo a věčný „mír“. Umělec však v kobce skrze utrpení těla zažije rituální iniciaci, sjednocení mikrokosmu a makrokosmu, vyřkne okultní  I c h  b i n  a prohlédne podstatu tyrana!  Věda + Náboženství + Umění (Anthroposofie) odcházejí jako bratři. jsou protagonisty anthroposofického přesvědčení, že destruktivním, život ohrožujícím sílám   strojových bytostí (Machinenwesens) lze postavit jako jedinou záchranu a protiváhu duchovní život – a umění.
Anthroposofický Gesamtkunstwerk dospěl v Ullmannově „Bühnenweihefestspiel“ k vrcholu a s ním i pražská židovsko-německá hudební tvorba první poloviny 20. století. První provedení (v orig. znění) 2014 režie: Jan Antonín Pitínský, scéna: Tomáš Rusín

15.09.
Jan Klusák a Libor Pešek

(začátek - 19:30)
kulturní základna – Rozhovor aktérů 60.let doba a myšlenkový svět

Jan Klusák
(1934) vystudoval na pražské HAMU skladbu u J Řídkého a P Bořkovce. Skladatel oper, orchestrálních děl a rozsáhlé komorní tvorby, autor hudby takřka ke stovce filmů, působil mj v Divadle Járy daCimrmana, hrál také ve filmech československé Nové vlny, především J Němce a V Chytilové.Mezi prvními u nás(odvážně) reagoval na poetiku-metodiku tzv. Nové hudby, d o d e k a f o n i e, serialismu, Darmstadtu, and
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” a další  postoje-postupy pro tehdejší ideologii nepřijatelné a normalizací znemožňované- Po samsové revoluci tvoří dál a je veřejně činný,dostává od prezidenta medaili. Mezi prvními u nás reagoval na poetiku tzv. Nové hudby.

Libor Pešek (1933) v letech gymnaziálních hrál na Trombón ve svém Jazzovém orchestru
Dirigování studoval u Ančerla, Smetáčka a Neumanna na HAMU v Praze. v roce 1958, založil Komorní harmonii,v letech 1965-69 založil a řídil komorní soubor Sebastian Premiéroval díla mladých soudobých českých skladatelů. S úspěchy vystupoval i v cizině, hostoval u různých orchestrů.
Významné bylo jeho desetileté působení (1987-97) ve funkci uměleckého ředitele a šéfdirigenta Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Nyní pravidelně pracuje s předními českými orchestry a vystupuje v zahraničí. 1996 při návštěvy britské královny Alžběty II. obdržel Řád britského impéria a pak taky od prezidenta Václava Havla medaili.



17.09. 

Žít jinak
(začátek - 11:00 do 20:00)

kulturní základna - otevřena všem otevřeným  
"..ž í t   j i n a k " celodenní seminární cvičení s různými aktéry a debatéry a navzájem bude završen (zvukovým obřadem) Aleatorním seminářem, jenž provedou velký Magi: Radomil Uhlíř a jiruCha-Cadima příp dobro i zlo-Volnící přes den bude možná k provádění   p u t o v n í   v ý s t a v a   spřátelených expozic v Lucerně  Kávovna "obrazyRU"  ve Špálově Galerii “PeNikl -P“ a Kultur zařízení podle okolností (průvod roucha úbory pláště prapory  fábory žádoucí) komunikativní komunitní jednání konání příp i práce naskýtá se: Výroba "sharedBenches" alá pivní Set narůžovo pro "free Siting"...  Tvorba girland s recyklaHaříků troška toho krášlení Kultura Veřejného Prostoru  Osvojování Města jakože  ?neposlušnost
osobně oslovujme  ochotné dobrovolníky spolupracující iniciativě otevřeno!

19.09.
Pavel Zlámal (sólo)


Miroslav Tóth & Rafal Mazur duo volná improvizace
(začátek-19:30)

Pavel Zlámal
(*1980) český klarinetista, saxofonista, skladatel, absolvent JAMU experimentátor a avantgadista Vede autorské soubory - Next Phase, Brno Improvising Unit, orchestr řízených improvizací Divergent Connections Orchestra nebo Heterofón.
Slovensko-polské duo Miroslava Tótha a Rafala Mazura představí verzi  r a d i k á l n í h o  free jazzu
Miro Tóth je slovenský skladatel, saxofonista a vokalista specializující na hudební audiovizuální performance. Stál u zrodu improvizačního orchestru Frutti diMare, který tvoří v reálném čase podle grafické partitury improvizované VJem.
Rafal Mazur polský hudebník hraje na spec akustickou kytaru, postavenou podle jeho požadavků. Vyvinul si vlastní přístup ke hře na kytaru i improvizování jako takového - prolínají se zvuky, gesta a rozšířené techniky.

22.09.
Rozhovor

(začátek-19:30)
kulturní základna - Živé rozhlasové interview se soudobým  umělcem o aktuálním umění a společnosti.
koncepce a režie: Janek Rous
Rodíme se s osobním chápáním světa. Jsme však od malička vystaveni brutálnímu násilí výchovy Bráníme se, jsme neurotizovaní.Vzdáváme se nebo vydržíme.

25.09.
Petr Rezek : Beuys a podlaha v Bochumu

(začátek - 19:30)  
kulturní základna
Český fenomenologický filosof, estetik a teoretik umění přednese zásadní příspěvek.
Petr Rezek se ve své práci věnuje mimo jiné filozofickými otázkami psychologie, dějinám filozofie a antické filozofii, dílu Jana Patočky, teorii umění a architektury i estetice. Od roku 2004 vycházejí jeho vybrané starší i zcela původní texty v jednotné grafické úpravě přičiněním nakladatelství Ztichlá klika pod označením Sebrané spisy, kde vyšla i kniha Proklouznutí neboli smrt a s přihlédnutím k celoživotní tvorbě, za kterou obdržel v roce 2015 Cenu F. X. Šaldy. 17. 5. 2010 získal Cenu Toma Stopparda za knihu Architektonika a protoarchitektura. Působí na FFUK a vyučuje filozofii umění naAkademii výtvarných umění vPraze.

23.06. – 25.09.
Možná elipsu : Milan Guštar

výstava - bílý nástěnka (dernisáž - neděle 25.09. v 18:00)
Interaktivní generativní kinetická intermediální site- specific instalace.

Komunikační prostor Školská 28 je otevřen úterý–pátek 13–18h (v úterý do 19h) a dále dle programu.

Více informací >
0 komentářů
přidat komentář