Josef Sudek: Milerád budu fotografovati moderně moderní architekturu

Stavby Josefa Gočára, Jaroslava Fragnera a dalších na fotografiích Josefa Sudka

Zdroj
UPM
Vložil
Tisková zpráva
19.05.2016 22:20
Místo konání: Dům U Černé Matky Boží, Ovocný trh 19, Praha 1
Termín: 18. května – 18. září 2016
 
Volná tvorba fotografa Josefa Sudka (1896–1976) získala popularitu a celosvětový ohlas, přesto zůstávají některé části Sudkova díla takřka neznámé. Patří k nim snímky moderní architektury, které přináší výstava nazvaná „Milerád budu fotografovati moderně moderní architekturu“, přístupná od 18. května do 18. září 2016 v Domě U Černé Matky Boží.
 
V roce 1930 napsal Josef Sudek v odpovědi na žádost architekta Jaromíra Krejcara o fotografování jeho staveb: „Vážený pane architekte! Milerád budu fotografovati moderně moderní architekturu. 1 snímek 18 × 24 = 85 Kč a další kopie 25 Kč. Doba k fotografování denně od 7–9 ½, odpoledne 1–3 ½. V sobotu celé odpoledne. V úctě J. Sudek.“
Tato i další korespondence ze Sudkovy pozůstalosti nás upozorňuje, že nebyl pouze autorem známých a oceňovaných fotografických cyklů, jako Z Invalidovny, Svatý Vít, Okno mého atelieru, Procházka po kouzelné zahrádce, Prales Mionší, Kontrasty a Labyrinty či Praha panoramatická, které bychom mohli označit za jeho volnou tvorbu. Zejména ve třicátých a čtyřicátých letech v jeho činnosti převažovaly zakázkové fotografie. Zhotovoval portrétní snímky, reklamní fotografie pro řadu firem a nakladatelství, fotografoval také obrazy a sochy předních umělců.
Sudek spolupracoval s předními architekty – Josefem Gočárem, Pavlem Janákem, Jaroslavem Fragnerem, Janem E. Koulou, Richardem F. Podzemným, Vladimírem Grégrem, Karlem Hannauerem a mnoha dalšími. Vznikl tak obsáhlý soubor snímků moderní architektury z Prahy a okolí a z Hradce Králové, který dokládá fotografovu schopnost přizpůsobit svůj charakteristický rukopis modernímu námětu a dává rovněž nahlédnout do každodenní praxe Sudkova ateliéru. Výstava v Domě U Černé Matky Boží přináší fotografie kostela sv. Václava v Praze-Vršovicích, elektrárny ESSO v Kolíně, tzv. Skleněného paláce v Praze-Dejvicích, Barrandovských teras, staveb architekta Josefa Gočára v Hradci Králové či snímky soukromých vil a jejich moderně pojatých zahrad, které navzdory své dokumentárnosti překvapují silným výtvarným vyzněním.
Více než osmdesát snímků vytvořených od konce dvacátých let do počátku padesátých let 20. století, které dosud nebyly souborně vystaveny, pochází zejména ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, novodobé kopie zapůjčil Ústav dějin umění Akademie věd ČR. Výstava je příspěvkem UPM k dvojitému jubileu Josefa Sudka, které na letošní rok připadlo.
 
Více informací >
0 komentářů
přidat komentář

Související články