Praha potřebuje dlouhodobou vizi, jak se rozvíjet, tvrdí experti

Vložil
ČTK
25.02.2016 14:10
Praha



Praha - Praha potřebuje dlouhodobou vizi, jak se rozvíjet, co stavět a jakým způsobem investovat do nemovitostí. Uvedlo to 98 procent odborníků oslovených poradenskou společností Deloitte. Výsledky studie Deloitte oznámil na dnešním setkání s novináři. Zároveň pouze 12 procent respondentů uvedlo, že hlavní město takovou vizi v současné době má. Prahu podle expertů brzdí v rozvoji hlavně nekvalitní dopravní infrastruktura.

"Praha potřebuje vizi a koncepci, aby se nestala skanzenem toho, co už tady bylo postaveno. Pravděpodobně si nikdy nebude konkurovat s Paříží nebo Londýnem, ale v rámci regionu může v porovnání třeba s Budapeští nebo Varšavou brzy začít ztrácet," uvedl ředitel oddělení poradenství pro oblast nemovitostí a stavebnictví v Deloitte Miroslav Linhart.
Devět z deseti oslovených odborníků se shodlo na tom, že investor, většinou developer, by se měl v rámci investičního záměru podílet na rozvoji místa, kde hodlá stavět. Týká se to třeba parků nebo příjezdových komunikací. "Ale město by mělo být hlavní manažer, který musí jasně říct, kde, co a hlavně proč se má stavět. Ten problém se netýká jenom současné politické reprezentace, táhne se to už mnoho let," dodal Linhart.
Jako nejbolestivější místo, které omezuje další rozvoj města, odborníci vnímají kvalitu dopravní infrastruktury. "Infrastrukturou je také míněna veřejná doprava, zejména železniční a tramvajová. Silniční infrastruktura je podle názoru některých respondentů naopak předimenzovaná," řekl manažer Deloitte Michal Melč.
Pozitivním směrem se podle odborníků rozvíjí Karlín a Smíchov. Na dalších místech se umístily Praha 4 (Pankrác, BB Centrum) a oblast Prahy 13 a 17 (Nové Butovice, Stodůlky, Zličín). "V případě Karlína respondenti pozitivně hodnotili kvalitativní rozvoj veřejného prostoru, která je historicky stabilizovaná a které, paradoxně, výrazně pomohly povodně v roce 2002," doplnil Linhart.
Naopak negativně odborníci hodnotí oblasti kolem nádraží v Bubnech, na Smíchově, Žižkově a také v okolí Masarykova nádraží. "Respondentům také vadí, že rozvojové lokality v centru města, jako například Rohanský ostrov, stále leží ladem. Negativně vnímají také situaci okolo Václavského náměstí, kterou vnímají jako nevyužitou příležitost a oslabení hodnoty centra města," dodal Melč.
Jako inspirace pro další rozvoj Prahy by podle zhruba třetiny odborníků mohla sloužit Vídeň. Více než deset procent se vyslovilo pro Berlín a Kodaň.
Deloitte na přelomu roku oslovil 153 ředitelů developerských, architektonických a stavebních firem a také zástupce akademické obce.
0 komentářů
přidat komentář