Kvůli přestavbě nádraží v Brně mají být porušeny i památky

Vložil
ČTK
18.08.2006 20:00
Brno

Brno - Případná přestavba železničního uzlu a budování nového nádraží v Brně se výrazně dotkne dvou cenných architektonických památek. Podle schválených plánů bude muset být strženo jedno křídlo památkově chráněné budovy Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse, sousední Městská jatka pak budou mít místo střechy estakádu. Upozornili na to dnes aktivisté koalice Nádraží v centru, plány potvrdili ČTK i představitelé magistrátu.

    Odbor památkové péče brněnského magistrátu vedení trati přes jateční komplex ze 30. let minulého století označil za "řešení s nedostatkem respektu k hodnotám chráněného areálu", přesto nakonec vydal souhlas. "Podle nás se tak stalo pod politickým tlakem souvisejícím s celým projektem odsunu nádraží," řekl dnes novinářům Svatopluk Bartík z koalice Nádraží v centru.
    "Obojí bylo projednáno s památkáři, kteří zásahy schválili," řekl dnes ČTK mluvčí magistrátu Pavel Žára. Potvrdil, že na místě strženého křídla burzy povedou koleje, konkrétně takzvaná komárovská spojka na přerovské trati. "U městských jatek bude odstraněna střecha, ale krásné štíty budou zachovány, budovu jakoby zastřeší estakáda," popsal Žára.
    Podle architekta Jana Sapáka je zvolené řešení špatné. "Vždycky existuje více variant, jak problém při projektování řešit. Nějaká možnost by se jistě našla," řekl ČTK Sapák. Podle něj je velmi cenná zvláště Masná burza. "Určitě patří mezi šest Fuchsových nejvýznamnějších staveb. A Fuchs je architekt světového významu," upozornil. Stržení jednoho křídla prý památku zcela znehodnotí. "To už to můžou zbourat celé. Zbude jen jakési memento," dodal Sapák.
    Architekt a profesor brněnské techniky Bohuslav Fuchs (1895-1972) patří k nejuznávanějším českým funkcionalistům a modernistům. Projektoval například některé pavilony brněnského výstaviště, hotel Avion, Masarykův domov mládeže v Brně, podílel se také na urbanistickém řešení centra Prahy. V jeho Masné burze se obchodovalo až do 50. let 20. století. Nyní ji vlastní soukromá firma, která tam provozuje kanceláře. Městská jatka patří příspěvkové organizaci Brněnské komunikace.
    O přestavbě železničního uzlu se v Brně hovoří už mnoho desetiletí, nyní má projekt nejblíže k uskutečnění. Náklady na stavbu jsou necelých 25 miliard korun. Nejvíce sporů se vede kolem přesunu hlavního nádraží o 800 metrů jižněji, s přestavbou je však spojena řada dalších zásahů na celém území Brna.
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Vedení trati
ojin
27.10.06 05:58
zobrazit všechny komentáře

Související články