U Plzně vznikne nejdelší tunel, ještě delší se připravuje
Vložil ČTK
29.01.2015 10:45
Březenský tunel na Chomutovsku, do provozu uveden v roce 2007
Praha 29. ledna (ČTK) - Na více než dvojnásobek se zvýší rekord nejdelšího železničního tunelu v Česku po dokončení dvou čtyřkilometrových tunelů u Plzně, jejichž ražba by měla začít 31. ledna. V současnosti je nejdelším tunelem Březenský nedaleko Chomutova (1758 metrů). Ten byl otevřen v roce 2007 a o 11 metrů překonal tunel Špičácký u šumavské Železné Rudy (Klatovsko), který byl zprovozněn již v roce 1878 a Česku tak kraloval téměř 130 let. Nové tunely na III. železničního koridoru Praha - Cheb v úseku z Rokycan do Plzně, které protnou v délce 4150 m vrchy Chlum a Homolka, by neměly v čele českých železničních tunelů vydržet dlouho. V plánu je totiž výstavba 4810 m dlouhého tunelu u Chotýčan na Českobudějovicku na IV. koridoru. Delší než současný rekordman u Chomutova bude i další tunel na tomto koridoru - 3120 m dlouhý Hosínský. Vůbec nejdelší železniční tunel dlouhý 24,7 km měl vyrůst na III. koridoru mezi Prahou a Berounem, vláda však projekt v roce 2010 kvůli finanční úsporám zastavila. Délka dvou jednokolejných tunelů u Plzně je 4150 m, z celkových 8195 m bude 8065 m raženo a 130 m hloubeno. V nejhlubším místě povede trať asi 18 metrů pod úrovní současného terénu. Trať mezi Ejpovicemi a zastávkou Plzeň - Doubravka se zkrátí asi o šest kilometrů. Celkové schválené náklady projektu, který zahrnuje modernizaci trati od Rokycan do Plzně včetně výstavby či rekonstrukce 16 mostů, 15 propustků a energocentra tunelů, jsou zhruba 7,3 miliardy korun. V ČR je v provozu asi 160 železničních tunelů (ve správě SŽDC), z toho většina je jednokolejných.