Na plzeňském náměstí dnes začali pokládat dlažbu, asfalt mizí

Zdroj
Václav Prokš
Vložil
ČTK
15.06.2006 18:15
Plzeň

Plzeň - Z plzeňského náměstí dnes začal mizet asfalt a nahrazuje ho nová šedočervená a šedozelená dlažba z křemene, dovezeného z Itálie. Podobný kámen zatím údajně žádné velké české město nezvolilo, dláždí s ním často ve Francii, Německu a Rakousku. Stavbaři dláždí vzorek u morového sloupu, dokončí ho v pondělí, řekl ČTK primátor Miroslav Kalous.

"Poté ho odsouhlasíme a schválíme pokračování prací směrem od západní strany k východní části," dodal primátor. Vzorek dlažby vyhodnotí Útvar investic města Plzně (ÚIMP), architekti, zástupci městských i státních památkářů a geolog ze stavební fakulty ČVUT, pracující pro ÚIMP.
Stavba za 155 milionů korun potrvá do listopadu 2007, kdy má být celá 1,6hektarová plocha pokryta velmi kvalitním italským porfyrem, jehož životnost se odhaduje na stovky let. Křemen bude mít ze 70 procent barvu šedozelenou a zbytek šedočervenou. Na náměstí Republiky, které získá vzhled z přelomu 19. a 20. století, se vrátí letní restaurace, kašny a lavičky.
První etapa obnovy na straně od radnice ke katedrále svatého Bartloměje přijde na 43 milionů Kč. Začala koncem loňského roku a skončí 15. září, o dva měsíce později proti plánu. "Důvodem skluzu je archeologický průzkum. Na náměstí byl objeven zachovalý hřbitov, renesanční kašna, zbytky školy z konce 16. století a středověká žumpa," uvedl ředitel ÚIMP Evžen Kaucký. Investor musel změnit projekt. Dlažba a podloží půjde do hloubky 50 centimetrů. Pod tím měla být stejně tlustá sanační vrstva, kterou kvůli zachování historických zbytků investor po dohodě s památkáři vynechal.
První etapa zahrnuje odvodnění plochy, kolektory pro sítě, přívod napájení a v rohu náměstí u Pražské ulice šachtu pro budoucí kašnu.
Druhá etapa obnovy středové plochy začne 1. srpna. Potrvá do ledna 2007 a bude stát 42 milionů korun. Kromě nových vrstev zahrnuje likvidaci středové komunikace a budování pilířků pro stánkaře. Vozidla magistrátu, která nyní stojí na komunikaci u kostela, budou od konce září parkovat před radnicí.
Poslední jižní část si vyžádá 70 milionů korun. Začne v květnu 2007 a skončí v listopadu. Stavba tří kašen si vyžádá dalších 20 až 30 milionů Kč.
Třetinu nákladů všech etap tvoří dlažba, její položení a podkladové vrstvy. Původně radnice zvažovala, že využije žulové kostky, zbylé po obnově Americké třídy a Francouzské ulice. "Porfyr je rovnější než kočičí hlavy, schůdnější, bezpečnější a má stejnou barevnost," uvedl Kalous.
Kámen z oblasti Trenta je štípaný a má břidlicovou strukturu. Maximální šířka spár bude 20 milimetrů, obvykle do 15 milimetrů. "Stavba si nevyžádá žádná dopravní omezení," dodal náměstek ÚIMP Ladislav Kadlec.
2 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Srovnání Brno - Plzeň
Jan Kratochvíl
15.06.06 06:30
co za kolik
ondrejcisler
16.06.06 10:15
zobrazit všechny komentáře