NTM zvažuje, kde bude muzeum železnice

Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
14.06.2006 09:45
Praha

Praha - Národní technické muzeum (NTM) zvažuje několik variant pro umístění své pobočky v podobě Železničního muzea. Před několika lety vláda přitom schválila návrh na vybudování Železničního muzea v bývalém depu Masarykova nádraží v centru metropole, což podporuje i Praha. Ministr kultury Vítězslav Jandák ale nyní uložil řediteli NTM, aby zpracoval "koncepci železničního muzejnictví", ta zvažuje i variantu, že by se od využití depa pro budoucí muzeum upustilo. "Vše je ale ve stadiu úvah," řekla dnes ČTK mluvčí ministerstva kultury (MK) Ludmila Kadrnková.

Klub za starou Prahu dnes novináře upozornil na změnu postoje vedení NTM, jeho členové se o areál s památkami průmyslové architektury obávají. Místo je jedním z nejlukrativnějších pozemků Prahy. Historikové umění se obávají, že cílem posledních kroků může být snaha celou oblast rozprodat na pozemky. Mluvčí Českých drah (ČD) Aleš Ondrůj dnes ČTK řekl, že pozemky v bývalém depu budou vráceny Českým drahám.
Podle Ondrůje se NTM s drahami dohodlo na vybudování expozic železničních vozidel v Děčíně a Olomouci. Změna místa železničních expozic technického muzea není podle něj v rozporu s příslušným vládním usnesením. To však uvádí konkrétní místo pro muzeum, a to právě bývalé depo Masarykova nádraží.
Železniční muzeum právě v oblasti Masarykova nádraží by bylo podle historika architektury Karla Ksandra významné z několika důvodů. "Lokomotivní depo, které na místě bylo od roku 1845, je nejautentičtější dochovaná průmyslová klasicistní architektura na území Prahy a sbírky Železničního muzea jsou jedny z nejkvalitnějších z pohledu celého světa," řekl dnes Ksandr novinářům.
Ještě v dubnu informoval primátor Pavel Bém premiéra a ministra kultury o tom, že město vznik Železničního muzea na místě bývalého depa podporuje. Čtyři dny poté navrhl ředitel NTM Tomáš Kupec řediteli Českých drah jako správci areálu směnit pražské depo za bývalé nádraží Děčín-východ a muzeum zřídit tam. To je sice kvalitní ukázkou průmyslové architektury, jeho autorem je Karel Schlimp, který postavil i někdejší nádraží Praha Těšnov, ale podle Ksandra je lokalita ve srovnání s centrem Prahy pro vybudování muzea bezvýznamná.
Ministerstvo kultury tvrdí, že pověřilo Kupce vypracováním koncepce železničního muzejnictví proto, že depo v Praze je pro všechny exponáty malé. Ksandr to vyvrací a připomíná, že žádné muzeum nevystavuje úplně všechny exponáty, část má v depozitářích. Další argument MK je ten, že do bývalého depa nepovedou koleje a bez nich nelze s těžkými exponáty manipulovat. "Není to pravda, České dráhy chtějí v těchto místech zachovat osm aktivních kolejí, to je polovina toho, co dnes mimo zamýšlený areál muzea České dráhy mají," řekl Ksandr.
Kadrnková uvedla, že muzeum železničních exponátů může v budoucnu vzniknout v Praze, v Děčíně, v jiné lokalitě nebo vzhledem k objemu exponátů na několika místech. "Teprve vznikají různé varianty, které se budou předkládat," řekla. Návrh směnit pozemek v Praze za Děčín je podle ní jen jednou z variant.
Podle Ksandra ředitel NTM navrhuje Českým drahám směnit pozemky s tržní hodnotou řádově miliard s hodnotou pouze milionovou. Ředitel Železničního muzea Karel Zeithammer se na Kupce 1. června obrátil se žádostí o upuštění od jeho úmyslu směnit jeden objekt za druhý a uvedl, že tato směna by byla největší ztrátou v historii NTM; 5. června Kupec Zeithammera odvolal.
NTM v roce 2008 oslaví 100. výročí svého založení, do té doby má být opravena jeho hlavní budova na Letné. Poprvé od doby, kdy tuto budovu obývá, bude mít tato instituce celý objekt pro své sbírky. Nedostatek prostoru vedl ve 40. letech k tomu, že archiv architektury byl umístěn na Invalidovně, kde jej zasáhla povodeň v roce 2002.
V 70. letech bylo muzeum pivovarnictví umístěno v Plzni, kde se původně státní majetek postupně stal součástí soukromé společnosti. Sbírky letecké techniky byly umístěny v Praze Kbelích; sbírka železniční dopravy je rozmístěna ve 33 lokalitách v Česku, v dopravní hale v muzeu na Letné je pouze osm objektů, NTM přitom vlastní 114 kolejových vozidel. V roce 2000 vláda vyčlenila na budování Železničního muzea 270 milionů korun.
České dráhy mají své vlastní železniční muzeum v Lužné u Rakovníka.
9 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
pomozme mašinkám
Věra
14.06.06 10:03
Ano, pomozme mašinkám
Pietro
15.06.06 05:26
mysleme reálně
J
12.07.06 05:01
...No...tak teda reálně:
šakal
13.07.06 01:34
A proč zrovna Praha ,šakale?
Pietro
13.07.06 01:52
zobrazit všechny komentáře