NKÚ: Zadávání zakázek by prospělo například zadávání po částech

Zdroj
Martin Neliba
Vložil
ČTK
07.11.2013 12:25
Praha

Praha - České republice by při zadávání veřejných zakázek prospělo upřednostňování otevřených výběrových řízení a zadávání veřejných zakázek po částech. Na dnešní tiskové konferenci Nejvyššího kontrolního úřadu to řekl jeho prezident Miloslav Kala. Ušetřit by se podle něj daly desítky miliard korun. Představil tak výsledek zprávy, kterou zpracoval jeho úřad společně s německým Spolkovým účetním dvorem (Bundesrechnungshof, BRH), který je obdobou NKÚ. Zpráva měla odpovědět hlavně na to, proč se v ČR často staví dráž než v Německu.

    Zpráva měla například odpovědět na otázku, proč se v tuzemsku staví kilometr dálnice o více než čtvrtinu dráž než v Německu. Toto zjištění zveřejnil úřad už letos v srpnu.
    NKÚ uvádí, že v Německu se daří stavět při veřejných zakázkách levněji, protože Německo při jejich zadávání dává přednost otevřeným zadávacím řízení, které sníží cenu. Také klade větší důraz na rozdělování zakázek, které umožní konkurenci více firem a tím i nižší ceny. V tuzemsku naopak působí problémy přemrštěné požadavky na referenci dodavatelů, které omezují jejich počet.
    Německo zadalo v roce 2011 celkem 80 procent spolkových zakázek na pozemní a dopravní stavby v otevřeném řízení. V tuzemsku naproti tomu šlo jen o 65 procent případů zakázek na dodávky, služby i stavební práce. Německý úřad přitom zjistil na vzorku 16.000 zakázek, že nabídkové ceny u omezených řízení a v jednacích řízeních jsou o šest až deset procent vyšší než ve veřejných řízeních.
    Kala jako příklad přemrštěných požadavků uvedl situaci, kdy zadavatel zakázky na stavbu dálnice požadoval, aby uchazeč měl za posledních pět let dokončené tři silniční stavby a každou z nich za minimálně 700 milionů korun. Takovéto podmínky přitom podle něj dokáže v tuzemsku splnit jen devět firem. To pak podle úřadu vede k tomu, že v letech 2008 až 2009 získalo dvě třetiny finančního objemu zakázek na silnice jen pět firem. Šlo o 62,5 miliardy korun.
    Jako příklad možných úspor při rozdělování zakázek uvedl Kala tři stavby související s výstavbou silničního okruhu kolem Prahy. Kontroloři z NKÚ spočítali, že kdyby se práce zadávaly po částech a v otevřených řízeních, mohlo se ušetřit minimálně 790 milionů z celkové ceny 15,5 miliardy korun.
    Vrchní ředitel kontrolní sekce BRH Andreas Rahm řekl, že při dělení zakázek například u stavby budov je cena jednotlivých prací nižší a může se soutěže zúčastnit víc firem. Odhaduje, že to může snížit celkové náklady až o 15 procent z celkové ceny. Další důvod je politický a spočívá v podpoře malých a středních firem, které mají v Německu velký význam, uvedl. Řekl také, že v Německu existují nákladové i rozpočtové databáze, které umožní zadavatelům přesně stanovit cenu. V tuzemsku naproti tomu podle NKÚ žádné centrální databáze neexistují.
    Podle Kaly se dají na zakázkách ušetřit desítky miliard korun. "Ten prostor pro snížení cen jsme tady vyčíslil na 74 zakázkách na 12 až 20 procent. A jednalo by se tedy o částku 40 miliard v té absolutní hodnotě, což je skutečně grandiozní číslo," řekl novinářům.
0 komentářů
přidat komentář