Praha - Letošním laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého se dnes stal třiatřicetiletý Dominik Lang. Ve finále prestižní tuzemské ceny pro mladé výtvarníky byl již potřetí. Cenu od mezinárodní poroty spojenou s odměnou 100.000 korun na nový projekt Lang převzal ve Veletržním paláci. Získává také stipendijní pobyt v New Yorku a rezidenci v některém z Českých center. "Zaujala nás zralost a promyšlenost Langovy intervence do architektury Veletržního paláce. V této jeho práci, tak jako v celé jeho tvorbě, sochařský jazyk a obklopující architektonický prostor vedou stálý rozhovor a udržují potřebné napětí," uvedl předseda poroty, kurátor z newyorského MoMA Christian Rattemeyer. "Je to mírný šok z té pozornosti, ale samozřejmě je to také veliká radost," řekl ČTK čerstvý nositel ceny. Jeho předchozí finálové účasti, které neskončily vítězstvím, pro něj určitě nebyly zklamáním. "Oceňování má ve výtvarném umění určitě své místo, ale v Ceně Jindřicha Chalupeckého se to nebere soutěžně," doplnil. Ceremoniál předávání ceny měl letos podobu hrané scénky v režii Davida Jařaba. Utahovala si z toho, jak údajně povrchně a bez hlubšího zájmu média informují o kultuře a umění, ale také ze samotného uměleckého provozu, často zaujatého příliš sebou. Podle poroty patří Lang k nejzajímavějším umělcům v České republice, ale i na mezinárodní scéně už řadu let. Před dvěma lety například připravil instalaci pro národní pavilon na bienále v Benátkách, která sklidila velký ohlas. V posledním roce se zásadně prezentoval v galeriích ve Vídni a v Římě. Porota tak jednoznačně udělila cenu Langovi na základě vyrovnané kvality jeho dosavadní práce i aktuální prezentace. Pro Langovu tvorbu je typická práce s galerijním prostorem, kterému dává podobu uměleckého díla. V Benátkách připravil instalaci Spící město, v níž představil sochy svého otce Jiřího Langa, některé z nich upravil a zasadil je do nových souvislostí. Sám chtěl skrze otcovy sochy nahlížet vlastní minulost a zároveň vytvořit portrét určité kolektivní paměti. Ve finále Chalupeckého ceny si opět pohrál s prostorem galerie i s vnímáním návštěvníka. Při tvorbě své instalace Východ Západ nepoužil žádný nový materiál, ale naopak jej ubíral ze stávající výstavní paneláže ve Veletržním paláci, do níž vyřezal dva kruhové otvory. V nich vychází a zapadá slunce, které zvenku proniká do galerie. Pozorný návštěvník si všimne i velké koule volně putující v přízemí galerie, která může evokovat slunce. Výstava Finále 2013, na které se prezentují i další finalisté Daniela Baráčková, Aleš Čermák, Václav Magid a Richard Nikl, potrvá ve Veletržním paláci do 1. prosince. Práce finalistů letos viděli i lidé v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě a Plzni. Společnost Jindřicha Chalupeckého letos také poprvé pořádala mezinárodní kolokvium o výtvarném umění Začátek současnosti.