Oprava dálnice D1 zvýšila poptávku po malých helikoptérách

Zdroj
Petr Běhal
Vložil
ČTK
29.05.2013 20:50
Bohuňovice (Olomoucko) - Rozsáhlá oprava dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, která byla zahájena v dubnu a potrvá několik let, zvýšila poptávku po ultralehkých vrtulnících. Podnikatelé se obávají dlouhých kolon a častých komplikací na této nejvytíženější tuzemské dopravní tepně, a stále více jich proto uvažuje o nákupu malé helikoptéry, která by jim pravidelné cestování mezi Prahou a Moravou výrazně usnadnila.
    "Podnikatelé mají z opravy dálnice D1 zřejmě značné obavy. Hodně se jich nyní vyptává na podmínky, za jakých si lze u nás pořídit ultralehký vrtulník, přičemž zmiňují rekonstrukci dálnice. Získali jsme už prvního zákazníka, jehož rozhodování o nákupu vrtulníku zahájená oprava D1 výrazně ovlivnila," řekl ČTK Ivo Brumar ze společnosti Mamba Air, která je jediným tuzemským prodejcem italských ultralehkých vrtulníků CH-7 a CH-77.
    Firma Mamba Air sídlí na letišti v Bohuňovicích na Olomoucku a v nabídce má tři typy ultralehkých vrtulníků, jejichž cena se pohybuje od 129.000 eur (3,3 milionu korun) do 155.000 eur (čtyři miliony korun). Podnikatelům, kteří kvůli obchodům často cestují například mezi Prahou a Brnem, se podle Brumara milionová investice do vrtulníku vyplatí. "Let do Prahy jim v našem vrtulníku zabere něco málo přes hodinu a nemusí se obávat, že kvůli kolonám přijedou na důležitou schůzku pozdě a přijdou o zajímavou zakázku. Pro hodně podnikatelů je to pádný důvod začít uvažovat o nákupu ultralehkého vrtulníku," uvedl Brumar.
    Ročně společnost Mamba Air smontuje a prodá v průměru deset ultralehkých vrtulníků, pro které zajišťuje také servis. "Na trhu působíme 13 let a za tu dobu jsme prodali 70 vrtulníků. Poptávka je stabilní a čekací lhůty nyní činí šest až 18 měsíců," řekl Brumar.
    Podnikatelé si dříve ultralehké vrtulníky podle Brumara pořizovali především pro zábavu, v posledních letech ale nabývá na významu jejich praktické využití. Helikoptéry používají například při cestách do svých firem, které fungují v různých částech republiky. Jízda autem by zabrala spoustu času. "Kupují si je zejména starší muži, kteří úspěšně podnikají a poté, co si vybudovali zázemí, se rozhodli investovat také do svých koníčků. Někteří si splní svůj dětský sen, jiní se jednou prolétnou a už vrtulníkům propadnou," podotkl Brumar.
    Ultralehkými vrtulníky lze létat po celý rok. Rozhoduje pouze počasí. "Nejhorší je podzim a zima, kdy jsou časté mlhy. Naopak v létě lze létat prakticky denně. I když je na plánované trase nějaká bouřka, tak ji není problém obletět a do cíle dorazit s menším zpožděním," uvedl Brumar.
    Provoz a údržba ultralehkého vrtulníku stojí majitele zhruba tolik peněz jako v případě dražšího modelu osobního auta. Ze jednu letovou hodinu, která stačí na zdolání takřka celé vzdálenosti mezi Prahou a Brnem, vrtulník spotřebuje 15 až 18 litrů benzinu Natural.
    K získání pilotního průkazu na ultralehký vrtulník je nutné absolvovat speciální kurz, který zahrnuje 40 letových hodin. Pokud majitel vrtulníku bydlí na samotě, může poté s malou helikoptérou přistávat na zahradě za domem či v areálu své firmy. Podnikatelé, kteří bydlí v zástavbě, si často pronajmou malý plácek na kraji města, na který umístí starý lodní kontejner a hangár mají hotový. "Létání v ultralehkých vrtulnících je velmi bezpečné. Občas se sice stane nějaká nehoda, ale je to prakticky pokaždé chyba člověka a ne techniky," dodal Brumar.
0 komentářů
přidat komentář