Zimní Olověný Dušan 2013 - kategorie design

Zdroj
Spolek posluchačů architektury při FA ČVUT
Vložil
Tisková zpráva
30.03.2013 22:15
Ateliér Mariána Karla


- klade si za cíl sledovat výrazný myšlenkový i formální posun, který se v rámci designu a jeho výuky za poslední půlstoletí udál.



Průmyslový design chápeme jako vysokoškolskou disciplínu uměleckého druhu zahrnující široké pole praktického designu od designu výrobků, strojů a nástrojů až po prostorový design, ovlivněný principy kvalitního volného prostorového umění. Rádi bychom se zaměřili na výrobu a užití plochého skla /v architektuře/, optického skla, základních sklářských řemeslných postupů, výrobu a užití skleněných vláken a jiných nejnovějších technologií ve spolupráci s ostatními výzkumnými pracovišti ČVUT. Druhým pilířem ateliérových témat jsou formální a prostorový design od návrhu mobiliáře, soch, úprav parteru až po kompozice v prostoru. Zajímá nás především možnost spolupráce designéra a architekta. Naším cílem je rozšířit vnímání studentů tak, aby své návrhy nevnímali jen jako samostatný designový objekt, ale vnímali jej ve všech souvislostech, také jeho umístění a vymezení v architektuře. Některá témata se dotýkají také autorského, konceptuálního designu na hranici volného umění, až ke kriticky zaměřenému designu.



Témata ateliéru se pohybují od užitných a sklářských produktů až po prostorové či interaktivní instalace. /Interactive Installation 


What if architecture-design responded to our presence? / Co kdyby architektura- design reagovala na naši přítomnost?



Téma: Proměna v návaznosti na čase /průběh dne, různá roční období, světelnost/

Téma: Digitální hudba
Téma produktu: Práce s prostorovými vztahy
Téma: Umělá příroda - zkoumání přírodních principů, makro i mikro měřítka /od pavoučích sítí po mikrostruktury materiálů - inspirace/

Téma: Interaktivní objekt - inovativní uchopení principů fyziky a dynamiky, tradičně známých přírodních zákonitostí, mechaniky…. aplikace



Možnost téma rozvinout i na interaktivní design /spolupráce s Institutem Intermédií a studenty FEL -nové projekční , interaktivní technologie/



TÉMATA ZIMNÍHO SEMESTRU 2012/13: 

Organizace / uspořádání, rozčlenění, třídění, umístění v prostoru



NÁVRHY:

1. Stěna / Projekční, dělící, posuvná, paraván, žaluzie…

2. Předmět na stůl / Pořadač předmětů, věcí, vzpomínek, potravin…

Komentář poroty:


Ateliéru vedenému Prof. Marianem Karlem udělujeme Olověného Dušana za vskutku jedinečný pedagogický přístup, který byl cítit z každé studentské práce i jasné odpovídající formy prezentace projektů. V tomto ateliéru nalézáme ideální substanci silných konceptů, invence, inovace, odvahy experimentovat a schopnost reflexe zajímavých témat – organizace, dělící stěna.




Sezení "SANO" | Mirek Hušek

Ateliér Šulc III.




Tato židle je díky nízko umístěnému opěráku v oblasti beder určena pouze pro použití na tzv. krátkodobé sezení. Ideální využití se tudíž nabízí v restauracích, kavárnách nebo cukrárnách. Tedy všude tam, kde je potřeba se pohodlně posadit, ale dlouho nevysedávat. Opora pouze v oblasti beder zajišťuje kvalitní sezení se zpevněnou horní partií zad. Při nesprávném posazení se židle stává nepohodlnou. Typově se jedná o křesílko s ohýbaným opěradlem přecházejícím v područky. Kostra židle je zhotovena z masivního buku, sedák pak je z tvarované bukové překližky. Výška opěráku nad sedákem je přibližně 190mm. Ohnutím a postupným naklopením opěradla vzniká jeho správný sklon a zároveň pohodlné područky, které směrem dopředu pozvolna stoupají. Povrchová úprava je provedena v případě černé židle vodovým mořidlem a následně třemi vrstvami disperzního laku, bílá pak nitrocelulózovým emailem. Židle je celkově nízká, proto je její výhodou možnost zasunutí pod stůl. Stohovatelnost je samozřejmostí, a to dvěma způsoby: buď vložením do sebe max. 3 kusů nebo skládáním na sebe.

Komentář poroty:


Těžko říci, co jsem hledal při kritériích hodnocení, vlastně jsem šel po tom nejpřízemnějším, zkrátka po tom, co se mi líbí. Jestli je pro mne židle studená, barevná, dřevěná nebo jestli se na ní dobře sedí, už pro mne nebylo tak důležité. To jediné, co se ale nedá v podstatě vytknout, je, že bych ji mohl najít od Brindisi po Stockholm.

Autor židle spoléhá na tradiční výrobní technologie 19. století a spolehlivě prověřené tvary. Ale právě tento fakt nám připadá v této digitální době jako šťastně použitý. Geometrii židle tvoří několik výborně použitých konstrukčních prvků. Sano nabízí nový pohled na sezení v kavárně: rovná člověku záda a - což je výborné - je stohovatelná. Mimo jiné oceňujeme perfektní grafickou prezentaci návrhu a excelentní provedení prototypů v bílé a černé barvě.

0 komentářů
přidat komentář

Související články