Hradec Králové - Přes továrnu prosperujících strojíren ZVU POTEZ v Hradci Králové by měla podle návrhu nového územního plánu města vést silnice. Představitelé ZVU s tím nesouhlasí, petici proti tomu podepsalo kolem 500 lidí. Město si proto nechá udělat studii, která by měla najít pro silnici novou trasu. Novinářům to dnes řekl náměstek radnice Jindřich Vedlich. Areál strojíren ZVU leží v centru města vedle hlavního vlakového nádraží. Architekti chystaného územního plánu chtěli lokality Pražské a Koutníkovy ulice spojit novou silnicí, která by však vedla přímo klíčovou výrobní halou strojíren. Jednou z variant vedení nové silnice by podle Vedlicha bylo její přisunutí k areálu hlavního nádraží. "Studie dá ZVU možnost, aby dál existovalo," doplnil primátor Zdeněk Fink. Studie bude podle Vedlicha podkladem pro zpracování návrhu územního plánu, který město schválí příští rok. Vedle dopravy přes areál ZVU bude studie řešit i celý prostor města západně od vlakového nádraží. Na studii, jež má být hotová příští rok na jaře, budou spolupracovat zástupci ZVU a Českých drah. Materiál se má zabývat i problémem podjezdu pod železniční tratí, který je nyní úzkým místem pro automobilovou dopravu z centra směrem na západ do Kuklen a k dálnici D11. Ve hře jsou podle Vedlicha dvě varianty, a to rozšíření podjezdu nebo vybudování ještě jednoho podjezdu nedaleko od nynějšího. Návrh nového územního plánu rozvíjí současné okružní založení města dané plánem Josefa Gočára z první poloviny 20. století. Rozvojovou osu vidí západním směrem do části Kukleny směrem k dálnici D11. Hradecká radnice rozhodla o pořízení nového územního plánu v červnu 2009. Rozvoj města by se plánem po dobu dalších deseti až 15 let měl řídit od roku 2015. Dosud se město řídí územním plánem z roku 2000, který byl koncipován na deset let.