Praha - Národní galerie v Praze (NG) stěhuje rozměrné sochy, které deset let stály před Veletržním palácem, sídlem její Sbírky moderního a současného umění. Galerie to plánovala několik měsíců, tři odstěhovala již ve středu, zbývající dvě jsou odváženy dnes. Její rozhodnutí ale vyvolalo spor s někdejším ředitelem instituce a autorem jedné z plastik Milanem Knížákem. Zatímco další žijící umělci proti odstranění soch nic nemají, Knížák říká, že NG na to nemá právo, protože socha je jeho majetkem. NG se rozhodla plastiky odstranit, protože prý nesplňují svůj původní účel, tedy oživení zájmu návštěvníků o Veletržní palác. Přes živý plot, který je rámoval od chodníku, na ně byl špatný pohled. Nešlo je ani jednotlivě obcházet a pořádně si je prohlédnout, částečně také omezovaly pohyb kolem budovy. Vedle Knížákova sousoší Král a královna byly před budovou sochy Stanislava Kolíbala a Aleše Veselého. Doplňovaly je objekty vytvořené podle plastik Karla Nepraše a Karla Malicha. Sochy budou po restaurování příští rok zapůjčeny do Ostravy, kde by měly být dočasně vystaveny v areálu dolních Vítkovic. Knížákova plastika bude zatím umístěna v zahradě Anežského kláštera. Objekty před Veletržním palácem byly autorské zvětšeniny, kromě díla od Aleše Veselého, které bylo originálem, tedy dílem v originální velikosti, řekla ČTK mluvčí NG Eva Kolerusová. NG říká, že všechny objekty jsou jejím majetkem. Zvětšeniny soch vyrobila podle dřívějších informací NG firma Metrostav za to, že jí Národní galerie uspořádala v roce 2001 ve Veletržním paláci výstavu. Mluvčí dnes ČTK řekla, že při rozhodnutí o přestěhování soch z prostoru před Veletržním palácem vycházela galerie z dokumentace, kterou disponuje od doby, kdy byl Milan Knížák jejím generálním ředitelem. "Když nyní profesor Knížák vyjádřil se stěhováním svých děl nesouhlas, opíral svůj názor o tvrzení, pro něž nemá NG k dispozici žádné písemnosti a které by musely být v rozporu se zachovanou dokumentací," uvedla. Proto NG požádala Knížáka, aby své tvrzení doložil nezbytnými doklady.