Olověný Dušan: ateliér Koucký-Lisecová

meta-city (cz)4

Vložil
Jan Kratochvíl
14.03.2006 08:00
Souhrnným výstupem našeho úvodního výzkumu, který je stručně popsán dále, je "Nový atlas české republiky" jako součásti globalizovaného světa. Jednotlivé mapy zobrazuji začlenění českého území do globálního systému komunikace a výměny.

1/ teze: co je meta-city
Meta-city je nova městská realita. Město v éře globalizace a digitalizace je definováno spíše dynamikou virtuálních vztahů, než stabilitou materiální struktury. K jeho popisu slouží jednotky času minimálně stejně jako jednotky prostoru nově vytvářeně mapy vyjadřují nejen fyzické vzdálenosti, ale také čas, za který je možné dosáhnout cíle; zobrazují strukturu jednotlivých sítí (infrastruktury) a pokrytí území rozličnými službami, zobrazují rozložení a hustotu produktivních lidských činností a jejich vztah
k obytným územím. Základním měřítkem "úspěšnosti" města se tak čím dál tím víc stává infrastruktura. Historická struktura města se dostává do pozice komodity, kterou je možno nějakým způsobem prodat. V mnoha případech se stává pouze "značkou". Meta-city je virtuální vrstva města, která leží "nad" jeho materiální formou. Součástí meta-čity se může stát jakýkoli komunikačně napojený bod - třeba i pohybující se (interiér dopravního prostředku). Mezi lokálním a globálním přestává být protiklad. Jedno se volně přelévá v druhé a naopak. Globalizace předpokládá naprosté odpoutání od materiálního světa, říká Saskia Sassen. Podstata infrastruktury je neviditelná. Co bylo dříve hmotné, se dnes virtualizuje: nejen že platíme virtuálními penězi, dokonce i nemovitosti se dostávají do pohybu, když se v prostředí trhu proměňují v informaci.

Meta-city je město jako informační struktura. Samotná myšlenka meta-city není úplně nová: propojování míst v prostoru díky aktivitě člověka probíhá od počátků lidské existence a souvisí s komunikací mezi lidmi od kouřových signálů přes posly, potrubní poštu a telegraf k telefonu a internetu, od pěších stezek pres silnice k dálnicím, od vozů přes vlak a automobil k letadlu a dál. Dematerializace přináší hypermobilitu. Poslední vozidlo dneška je obraz, napsal Paul Virilio. Informační technologie a telekomunikace dramaticky proměnily provoz ve městě. Především přinesly zrychlení všech komunikačních procesů. Mobilita informací ve virtuální rovině paradoxně přinesla potřebu zvýšené mobility v hmotném světě, protože vše probíhá rychleji, zrychlují a tudíž zhušťují se i přesuny věcí a lidí. Zpětnou vazbou virtuálního meta-city je živý provoz reálného města. Meta-city je strategií zítřka. Meta-city je možností, jak se vyhnout mega-city. Jak udržet kvalitu života ve světě, který se vyvíjí a mění. Mega-city je extenzivně rostoucí, řídnoucí metropole, která se zakusuje stále hlouběji do krajiny, takže nezbývá nic než podivný svět který není ani městem ani volnou krajinou. Probíhá periferizace. Tomu, co vzniká, se říká urban sprawl (česky třeba sídelní kaše) a představuje zmrzačenou parodii městské struktury i krajiny. Meta-city, neviditelná virtuální vrstva životně důležitých vztahů, dává člověku možnost vyhnout se kamennému mega měřítku a místo toho se pohybovat v živě proměnlivé síti. Meta-city nabízí cestu, jak ochránit kulturní krajinu a zachovat historické dědictví. Nabízí nejen možnost doplnit město a intenzivně definovat urbanizovanou plochu 19. a 20. století, ale také připojením dalších, ne příliš vzdálených měst, rozšířit možnosti celků.

2/ zoom: region jako meta-city
Nová mapa české republiky z uvedených předpokladu vychází projekt meta-city (cz)4, který na podkladě analýzy stávající situace české republiky jako evropského regionu naznačuje možnost chápání a proměny území v české kotlině. Je to město s cca 10 miliony obyvatel, které má tři hlavní centra (Praha, Brno, Ostrava) a dalších jedenáct menších středisek (dnešní krajská města). Je to město, které se uchází o významné místo na hospodářské i kulturní mapě, nejen Evropy, a chce se zařadit mezi metropole světa jako "globální město" v kulturní krajině. Pokusili jsme se definovat území České republiky jako dynamickou virtuální strukturu a k popisu území jsme použili jednotky času místo vzdáleností. Vedle tradičního měřítka vzdálenosti jsme tak uplatnili měřítko časové, vztažené k současně nejpoužívanějšímu způsobů přepravy lidí i zboží-hodinu jízdy automobilem. Tak vznikla nová mapa české republiky, která je postupně tvarově deformována kvalitou infrastruktury oproti tradičnímu kartografickému zobrazení. Taková mapa je sice "virtuální", ale z praktického hlediska má značnou vypovídací hodnotu. Uvádí totiž nejen reálnou vzdálenost jednotlivých bodů v čase, ale také upozorňuje na území, která jsou více, nebo naopak měně "připojena do systému". Další doplňkové mapy zobrazují strukturu telekomunikačních sítí, pokrytí radiovým a televizním signálem, jejich vztah k obytným územím, ale i územím na první pohled "prázdným". Uvádějí tedy dosah okamžitého spojení, které anuluje fyzickou vzdálenost.

3/ detail
Hlavní třída meta-city (cz)4: Hledaní potenciálu severojižní magistrály: Prahou prochází několik evropských silničních tras: E50, E55, E65, ale také E48 a E67. Severojižní magistrála je v celém svém průběhu od Proseku až po Jižní město trasou E55, ostatní se jí nějak "dotýkají". Vzhledem k číselnému označení a celkovému počtu těchto tras (hlavní jsou E10-E90 ve směrů rovnoběžek a E05-E95 ve směrů poledníků) je možně konstatovat, že se jedná v Evropě o místo uprostřed. Střed Evropy je dnes ale jednoznačně v Bruselu. A protože v meta-city fyzicky uprostřed nemusí znamenat významově uprostřed, je nutné pokusit se střed "alespoň trochu vychýlit". Měli bychom se tedy snažit dát fyzickému středu Evropy jeho po dlouhá léta potlačovaný význam. Měli bychom hledat jeho potenciál také proto, že severojižní magistrála se netěší jednoznačně dobré pověsti. Početný tábor kritiků jí vytýká, že zohavila centrum Prahy, rozpůlila ho vedví. Vloupala se jako ne-místo do města a znemožnila v něm život. My se chceme pokusit o pozitivní přístup a podívat na to, zda je možně učinit
z magistrály nejen součást města, ale jeho hlavní třídu pro jedenadvacáté století. Navrhujeme možnosti, jak zachovat význam frekventovaného evropského silničního tahu a neubrat městu životaschopnost. Navrhujeme nové prvky města, zapojené do mnohem širšího kontextu, než je jejich bezprostřední fyzické okolí. Navrhujeme nový pohled.

náš dík zaslouží:
PhDr. Jana Tichá - pomohla s teoretickým definováním pojmu,
Doc. Ing. arch. Radek Kolařík
studenti VŠUP A2, spolupředkladatelé návrhů českého a slovenského pavilonu pro X. výstavu arch. v Benátkách

Roman Koucký, Radek Kolařík a Jana Tichá, Praha, 2005-11-30
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
This Is Really A Great Idea ...
Gerhard Hakamuruchi
16.03.06 11:01
zobrazit všechny komentáře