Kauza kladenského nádraží - otevřený dopis

Zdroj
Ing.arch.Václav Kruliš
Vložil
Tisková zpráva
17.03.2024 13:05
Kladno

Mirko Baum

Otevřený dopis Mirko Bauma ministru dopravy v kauze kladenského nádraží

Vážený pane ministře, milý pane Kupko!

Již podruhé se setkáváme cestou dopisu a i tentokrát jde o záchranu historicky cenného objektu, budovy nádraží v Kladně ohrožené demolicí.
Pravděpodobně žádná kulturní epocha evropské stavební aktivity nedosáhla větší estetické homogenity, než tomu bylo v případě veřejných staveb rakouskouherské monarchie. Od Černovic v Bukovině až po severoitalský Terst najdeme v budovách poštovních úřadů, škol, špitálů, kasáren a nádraží stavby navzájem příbuzné svou věcnou architekturou a zpočátku i unifikací svého zařízení. Evropskou meziválečnou modernou často frekventovaný pojem „funkcionalismus" dosáhl právě ve stavbách tohoto typu svého největšího rozkvětu, a to stranou hlučných proklamací a s nenápadnou samozřejmostí.
Thonetova židle, telegraf a telefon na kliku sice musely časem ustoupit tlaku modernizace, architektura ale ojediněle přežila a tvoří dodnes nenápadnou, přesto ale důležitou část toho, co jsme si zvykli nazývat Evropou.
Kladenské nádraží (právě tak jako nedávno příkladně renovované nádraží Praha - Vršovice) je téměř školním příkladem „zlaté éry" rakouskouherských železnic. Jeho demolice by byla nenahraditelnou a našim potomkům těžko vysvětlitelnou ztrátou.

V dokonalé úctě Váš,
Prof. Mirko Baum, Hauptstrasse 112A, D-52159 Roetgen
6. března 2024
2 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
... TAK JEST!
šakal
18.03.24 09:38
Přesně tak.
robert
19.03.24 02:34
zobrazit všechny komentáře

Související články