Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
IN/EX TERIOR picture IN/EX TERIOR
Práce Evy Jiřičné

Nakladatelství: PROSTOR
Rok vydání: 2005
Grafická úprava: Dennis Crompton, Annie Bridges, Zuzanna Lipinska, Aleš Najbrt
ISBN: 80-903257-7-7
Formát: 24x28 cm, 192 stran
Jazyk: česky, anglicky
Web: http://www.prostor-ad.cz/evajir/cevajir.htm
Běžná cena: 880 Kč

Moderní architekturu ve Velké Britanii výrazně obohatili architekti, kteří na tento velmi konzervativní ostrov přišli plni nadšení a nápadů, které toužili uskutečnit. Ve třicátých letech Berthold Lubetkin (Rusko), Connell a Ward (Nový Zéland), Emo Goldfinger (Maďarsko) a Welles Coates (Kanada) a před pár lety Zaha Hadid (Irák), Jan Kaplický a Eva Jiřičná (Česká republika) zásadním způsobem ovlivnili současný vývoj ostrovní architektury, která se vyznačovala předměstskou zástavbou sídlištního typu.
Český funkcionalismus meziválečného období, v němž Eva Jiřičná vyrůstala, znamená pro Angličana při návštěvě České republiky pozoruhodný zážitek. Eva Jiřičná se narodila ve Zlíně, v ukázkově modernistickém městě, postaveném-pro Tomáše Baťu, jehož obuvnické impérium z něj učinilo nejúspěšnějšího průmyslníka v Československu. I Evin otec byl architektem, zaměstnaným u Bati. Ale válka a politická situace nasměrovaly jeho kariéru pouze na výstavy a veletrhy, nikoliv na velké stavební projekty a zakázky.
V roce 1965 byla Eva pozvána Mezinárodním svazem architektů, aby se zúčastnila konference v Paříži. I když jsem ji v té době ještě osobně neznal (seznámili jsme se až o pár roků později), pamatuji si slavnostní recepci na pařížské radnici velmi dobře - hlavně ty obrovské stoly plné jahod. Ale pro Evu znamenal ten všudypřítomný přebytek něco jiného - poprvé tam zažila svobodu projevu, volnost diskuze a výměny myšlenek. V době, kdy bylo Československo uzavřeno jakýmkoliv západním vlivům, tohle způsobilo zlom v její kariéře. Ten zážitek jí otevřel oči Důležitým mezníkem pro Evu bylo setkání s Josephem Ettedguiem, který ji požádal, aby mu navrhla obchod v ulici South Molton. Evino výrazné funkcionalistické pojetí s důrazem na detail a nápaditá manipulace s prostorem představovaly přesně to, co módní průmysl potřeboval. A vzápětí přišli další klienti včetně společností Joan & David, Esprit a Vídal Sassoon. Z těchto projektů vzešla nejen reputace Evina interiérového designu, ale hlavně její slavné schodiště, které se stalo součástí jejího rukopisu. Tato filigránská konstrukce spletitosti a úspornosti v blýskavé oceli se stala natolik výrazným uměleckým prvkem, že schody Evy Jiřičné se staly jejím firemním symbolem. Každá sláva má ale i svůj rub. Klienti mohli stát fronty na její interiéry a schodiště, ale větší stavební zakázka byla stále ve hvězdách. Byla snad Eva, podobně jako její otec, předurčena k tomu, aby nikdy nestavěla?
Zní to jako pohádka se šťastným koncem, že po politickém převratu v Československu a po vzniku České republiky našla Eva svou roli i doma ve své rodné vlasti. V její oranžérii na Pražském hradě se daří dobře nejen rostlinám, ale mají ji rádi i zahradníci, kteří o ně pečují. Je to dokonalá struktura, k níž Eva jako obvykle přistoupila racionálně a analyticky, přičemž nezapomněla na původní historické základy. A hlavně je to stavba. Stejně tak hotel Josef na Starém Městě v Praze. Jednoduchá fasáda oken s použitím lehkých perforovaných slunečních clon, které dávají jednotvárné stěně trojrozměrný charakter a navíc chrání před sluncem. Bar a recepce, směřující do ulice se stávají poloveřejným prostranstvím. Hotelové pokoje s použitím Evina charakteristického kovu, skla a zrcadel nabízejí elegantní a pohodlné ubytování.
Nepochybný úspěch s hotelem Josef znamená pro ateliér Eva Jiricna Architects novou etapu v práci. Podaří-li se Evě rozšířit pole působnosti o další realizované stavby, budou určitě zpracovány stejně čistě jako její interiéry a budou v nich jistě použity kámen, kov a sklo. Materiály, které v jiných rukou zůstávají tvrdými a studenými, s dotekem Evy Jiřičné se však ochotně proměňují v prvky lidské a přívětivé, střídmé i provokující, užitečné a zároveň i krásné.

OBSAH:
Introduction
The Poetic Minimalism of Eva Jiricna. Essay by Petr Kratochvil
Kenzo
Way-ln, Harrods
Joe's Cafe
Thomson Twins' Apartment
Joseph Flat #2
Joseph Flat #1
Legends Nightclub
Alex Boutique
Esprit, Whiteleys
Vitra International
Vitrashop
Joseph, Fulham Road
Joseph, Sloane Street
Knightsbridge Apartment
Joan & David, New York
Canterbury Cathedral State Chairs
Venice Transport Interchange Competition
Browns Nightclub
Discussion between Eva Jiricna and Peter Cook
Sir John Soane's Museum
Bergdorf Goodman
Ove Arup House Extension
Joan & David, Paris
Boilerhouse Competition, Victoria &Albert Museum
Mayfair Apartment
Joan & David, New Bond Street
Kimberlin Library Extension, De Montfort University
Andersen Consulting
Royal Victoria Dock Competition
Lockmeadow Bridge Competition
Canada Water Bus Station
The Orangery, Prague Castle
Loft Conversion
Marcus Jewellery Shop
Faith Zone, Millennium Dome
Hotel Josef
Penthouse Apartments
AMEC Headquarters
Private House Competition
Private Residence

Vložil: Jan Kratochvíl, 26.10.05
Návštěvnost: 16730 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Srpen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.