Brno má pravomocné povolení pro stavbu lanovky, analýzu nákladů zatím ne

Publisher
ČTK
05.04.2024 17:40
Czech Republic

Brno

Brno - Brněnský dopravní podnik tento týden získal pravomocné stavební povolení pro lanovku mezi pisáreckou vozovnou a univerzitním kampusem v Bohunicích, uvedl web Zdopravy.cz. Stavba má stát podle odhadů 950 milionů korun, město ji však celou z vlastního rozpočtu platit nechce a bude usilovat o dotace z fondů EU, řekl ČTK mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Studii, ze které by vyplývaly náklady a přínosy stavby, město ani dopravní podnik zatím nemají. Podle Poňuchálka bude analýza součástí případné žádosti o dotaci.


Na stavbě lanovky nepanuje v Brně nejen mezi politiky konsenzus. Mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková ČTK napsala, že univerzitní kampus a sousední fakultní nemocnice a jejich okolí vytváří velkou poptávku po dopravě a že do oblasti cestuje veřejnou dopravou denně okolo 40.000 lidí. V současnosti je oblast obsloužená veřejnou dopravou ze všech směrů, a to jak trolejbusovou, tak autobusovou a od konce roku 2022 i tramvajovou, která ostatní druhům dopravy výrazně ulehčila. Zajišťuje kapacitní a rychlé spojení nejen s centrem města. Analýza by měla ukázat, zda je zařízení s hodinovou kapacitou 2000 cestujících skutečně potřeba a jestli už současná doprava nestačí.

Proti stavbě se vyslovují například ornitologové, kteří se obávají poškození unikátního obřího zimoviště ptáků, proti je i část politiků. Zelení plánují právní kroky a připravované akce proti stavbě chtějí prezentovat v pondělí na tiskové konferenci. Obhájci lanovky argumentují v její prospěch obecně tím, že do kampusu a okolí přijíždí denně hodně lidí a že by lanovku mohli využívat ti, kdo budou přijíždět na akce do multifunkční haly vedle pisárecké vozovny, která je ve výstavbě. Oponenti tohoto názoru argumentují tím, že oblast kampus i hala už jsou dnes obslouženy dostatečně tramvají, trolejbusy a autobusy.

Zatím není jasné, z jakého dotačního titulu by město stavbu financovalo. Z fondů Evropské unie dosud stavby městských lanovek financovat možné nebylo. Mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič ČTK napsal, že ministerstvo dotační titul na stavbu lanových drah nemělo a ani ho neplánuje.

O lanovce do kampusu se začalo v Brně mluvit po roce 2010, jako téma si ji vybral v roce 2014 tehdejší primátor Roman Onderka (ČSSD). Jeho náměstek pro dopravu Robert Kotzian (tehdy ODS) namítal, že je potřeba udělat ekonomickou studii, zda se stavba vyplatí.

Brno má před sebou několik nákladných staveb tramvajových tratí, které vyjdou na mnoho miliard korun. Jde o trať do sídliště Kamechy a o stavbu komplexu tratí, které musí být hotové dřív, než vyjedou první vlaky z nového hlavního nádraží. To má být podle současných plánů hotové za 11 let.
1 comment
add comment
Subject
Author
Date
je to vůbec možné !
Igor Švihnost
06.04.24 10:37
show all comments

Related articles