V Šanghaji byl zdemolován ateliér čínského umělce Aj Wej-weje

Publisher
ČTK
13.01.2011 10:10
Šanghaj (Čína) - Čínští dělníci strhli nový ateliér světově proslulého umělce Aj Wej-weje v Šanghaji. Zničení ateliéru je spojováno s jeho politickým aktivismem, napsal dnes zpravodajský server BBC News. Aj Wej-wej uvedl, že demoliční četa dorazila k ateliéru bez varování v úterý a během dne ho srovnala se zemí.
    Demoliční práce začaly v noci a Aj Wej-wej prý přiletěl do Šanghaje z Pekingu tak rychle, jak mohl. Už ale bylo pozdě, aby zničení ateliéru v hodnotě přesahující milion dolarů zabránil. Původně přitom dostal k postavení ateliéru povolení, ale později úřady nařídily jeho zničení, protože údajně nedodržel potřebné stavební postupy.
    Třiapadesátiletý Aj Wej-wej patří mezi nejslavnější a zároveň nejkontroverznější čínské umělce. Podílel se na návrhu stadionu Ptačí hnízdo pro olympiádu v roce 2008 v Pekingu, pak se ale od her distancoval s tím, že vláda je využívá jen pro propagandu. Jeho tvorba často nese politický podtext a Aj se kvůli tomu několikrát dostal do sporu s čínskými úřady.
    Aj Wej-wej řekl zpravodajské stanici BBC, že demolice budovy začala v noci, protože se úřady bály, že přiláká nežádoucí pozornost. V listopadu loňského roku proti plánovanému zničení ateliéru protestovalo více než 400 Ajových stoupenců. Sám Aj Wej-wej byl v té době držen úřady v domácím vězení v Pekingu.
    Loni Aj Wej-wej představil v londýnské galerii Tate Modern instalaci, v jejímž rámci nechal do obří haly galerie navézt 150 tun porcelánových slunečnicových semínek. Ručně malovaná semínka vyrábělo dva roky na 1600 sklářů v čínském městě Ťing-te-čen. Slunečnicová semínka jsou v Číně oblíbenou a levnou pochoutkou, mají ale také několik dalších významů od odkazů na vládní propagandu až po výraz čínské sounáležitosti.

0 comments
add comment

Related articles