SŽ vybrala architektonickou podobu terminálu na rychlodráhu u Roudnice nad Labem


Praha - Správa železnic (SŽ) chce postavit terminál pro vysokorychlostní železnici u Roudnice nad Labem podle architektonického návrhu kanceláře Rusina Frei architekti. SŽ s ní uzavřela smlouvu poté, co kancelář uspěla ve veřejné soutěži. Autoři návrhu jej nyní dopracují a připraví technické řešení terminálu v dokumentaci pro územní rozhodnutí. Dnes o tom informovala SŽ. Terminál bude na připravované trase z Prahy do Drážďan.


Terminál u roudnického letiště vznikne na úseku rychlodráhy mezi Prahou a Lovosicemi. Správa železnic nyní pro tento zhruba 60kilometrový úsek hledá dodavatele dokumentace pro územní rozhodnutí. "Dokumentace na terminál bude následně zakomponována do návrhu tratě. To nám umožní připravovat úsek jako jeden funkční celek,“ uvedl ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí Martin Švehlík.

Samotná budova budoucího terminálu podle správy zachová ráz krajiny Roudnicka a Podřipska v původní podobě. S ohledem na okolí má pak být řešená také tzv. údržbová základna, ze které bude prováděn servis vysokorychlostní infrastruktury. Její střecha bude zazeleněna tak, aby při pohledu shora splynula s okolní krajinou. Za zelené pásy a stromy architekti skryli také parkoviště a další části dopravního uzlu, který by měl zvýšit dopravní dostupnost regionu. Napojen proto bude na dálnici D8, návaznou autobusovou dopravu a také regionální trať z Roudnice nad Labem do Straškova.

Mezinárodní soutěže se zúčastnilo devět uchazečů. Vítěze vybrala porota složená ze zástupců investora, kraje a nezávislých expertů z oboru architektury a urbanismu, která návrhy konzultovala s odborníky z Národního památkového ústavu, provozovateli francouzských nádražních budov ze společnosti SNCF Gares & Connexions a s architektkou Roudnice nad Labem.

Vysokorychlostní železnice by se v Podřipsku měla začít stavět v roce 2027, první vlaky by po ní měly začít jezdit o tři roky později. Na trati by měla být možná rychlost až 320 km/h. Cestujícím by se tak jízda mezi Roudnicí nad Labem a pražským hlavním nádraží měla zkrátit na 19 minut. Nyní nejrychlejší spojení trvá okolo hodiny. Rychlejší spojení nabídne terminál také do dalších měst.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity současné železniční sítě a také zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od devadesátých let, přípravy však začaly až v posledních letech.
0 comments
add comment

Related articles