Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Architektura v ČR

20 let české architektury - break pointy
20 let české architektury - break pointy jiri vitek 22.08.15 22:06
pomožte nám definovat co zásadního se stalo v české architektuře za posledních 20 let, pište do komentářů...díky
Re: break pointy Petr Šmídek 23.08.15 14:48
Výstava HŠH ve Frágnerce. Vše, co dělo kolem (diskuze o architektonickém prostoru) a potom.
Stojí za to sledovat každé dva roky české nominace na cenu Mies van der Rohe.
chobotnice Honza 24.08.15 09:44
Chobotnice – architektura se dostala do diskuzí „obyčejných“ lidí. Příští tvarově organické záměry už nebudou pro českou veřejnost šokem.
1996 Tančící dům a 2007 Blob, Tomáš Vích 24.08.15 13:31
ale česká architektura žije stále normalizací 70. let 20. století, to je její zásadní "break point".
please No experiment jiri vitek 24.08.15 15:14
Prave ta knihovna je zajimava svym nepostavenim, a celou tou situaci, experimentum se proste u nas nepreje.
dalsi zasadni vec se nam zda KSA a skleneny dum, a dal se shodneme na biennale 2012, na nominaci miese se jeste podivam,ale letosni nic zasadniho neprinesla. diky zatim za prispevky, doufam ze jeste neco pribude
experiment Tomáš Vích 24.08.15 18:39
Experimenty jsou jen projev nejistoty. Až bude normální dělat organickou architekturu jako je Tančící dům nebo měl být Blob, bude tu radost architektovat.
Jeden bod zlomu robert 25.08.15 09:22
vidím v řadě kvalitních rekonstrukcích historických objektů. V současné moderní architektuře obecně je velkým problémem hlavní umělecká myšlenka, která se nesprávně zaměňuje módním slovem koncept. Z konceptu (slova, tak jak zní)nemůže vzniknout umělecké dílo. Zahraniční investoři si zhusta do Prahy zvou své autory a místní jsou pak v roli lokálního výkonného architekta. Množství kvalitních staveb vzniklo tímto způsobem, včetně Tandomu. Mezinárodní architektonické soutěže u nás končí ostudou, viz banka na nám.Republiky, P1, nebo Národní knihovna u Belvederu. Ta banka se nakonec velmi povedla.
experiment jiri vitek 26.08.15 10:49
To TV: experiment vyjadruje nejistotu zkoumanim dalsich moznosti, ...jeslti jste to myslel takto tak by se s tim dalo souhlasit. Tancici dum je zasadni post moderni stavba, a Blob je zajimavy tim ze se nepostavil, a cela ta akce je zajimava tim ze i velice vydareny navrh HSH , ktery je skvelym experimentem mizi ze sceny a nema nasledovniky. "organicka architektura" nemuze existovat, jednak je to blbej termin a druhak to tu nikdo nedela, takze to tu nemuze byt.
oprasovani jiri vitek 26.08.15 11:09
To Robert: Podle mě jste to vystihl výborně. A v tom česká arhcitektura dominuje, v tom oprašování.
experiment Tomáš Vích 26.08.15 14:28
architektura, jak ji vnímám, není výzkum, ale umělecké zobrazení světa. Tady nějaká nejistota není na místě. Snaha experimentovat, jako třeba jestli se dá bydlet na šikmé ploše v Hermíně, je ukázková nezodpovědnost. Zkoumání slepých uliček architekty diskvalifikuje, kazí si tím dobré jméno. Je to jak by doktor operoval lžičkou, absurdita. Zmatek v teorii vede ke ztrátě smyslu.
- Tančící dům není postmoderní, není složitý a mnohoznačný. Je upřímnou oslavou svobody. Je to organická architektura Nové doby.
- Blob je důkazem, že tu chybí dobrá vůle k organické architektuře. Vyhrál a byl politicky diskvalifikován. Organická architektura samozřejmě byla, je a bude, těžko ji zapřít.
Hledáte opravdu break pointy nebo chcete jen nezávazně experimentovat?
reakce na pana Vítka z 26.8. Lubor Drgáč 27.08.15 12:07
cituji: "organicka architektura nemuze existovat, jednak je to blbej termín a druhak to tu nikdo nedela, takze to tu nemuze byt."
??? Dovolím si upozornit na autora, který se tady tím zabývá od osmdesátých let-
www.studiozesa.cz
rule based jiri vitek 27.08.15 17:45
to TV: to se neshodneme, ja povazuji architektonicky vyzkum za zasadni a tim ze v CR uplne chybi , tak tim trpi cela scena. A prave ten obraz architekta jako umelce ktery umelecky zobrazuje svet, je naivni, klisovate a vyprazdnene. Experiment a spekulace je zakladnim kamenem vyvoje. vyvoj je a bude. Paklize se na tu cestu nedate nemuzete vedet jeslti ta ulicka je slepa nebo neni. Ale predevsim by vyzkum mel probihat na skolach a v architektonickych laboratorich. Jasny a zasadni experiment je prece Keisleruv Endless house.
to LD : celý problém organické architektury, jak je u nás vnímán, leží v jejím zásadním nepochopení. U nás se na ni díváme z venčí dovnitř. Pak vznikají ulety jako vámi ukázané studiozesa. Podivné tvary připomínající brouky, rostliny a podobně. Přičemž to podstatné je v pohledu zevnitř ven, tedy chápání organických principů a pravidel, tak jak jim rozuměl a používal např. Frei Otto.
re to se neshodneme Tomáš Vích 27.08.15 21:57
Endless house je právě skvělý příklad slepé uličky. Kladu důraz na umělecké sdělení, neboť to se za 100 let technického výzkumu vytratilo. Asi Jiří žijete modernistickým vědeckým světonázorem 50.-70. let 20. století a vašich breakpointů vás čeká ještě dlouhá řada. Architektura je dál.
...zvenčí dovnitř, zevnitř ven... Zdeněk Skála 28.08.15 13:07
Pane Vítku, sice rozumím Vašim vnitřním nejistotám, ale inzerovat je zde pod značkou break point?
diskuse jiri vitek 29.08.15 10:31
O me prece vubec nejde. Ostatne nejsem vnitrne nejisty, naopak se vcelku uspesne bavim algoritmy a digitalni architekturou. Ale jak rikal franek,existuje vubec diskuse v cr , myslim tim seriozni diskuse o architekture. Ja mam dojem, ze architekti zaspali. Bohuzel, nereste me. dejte do placu, co zasadniho vam za poslednich 20 let z ceske architektury utvelo.
moma jiri vitek 29.08.15 10:34
ostatne v techto dnes probiha sympozium o endless house v NY in moma. na to ze to je slepa ulicka, ovlivnila dost architektu a architektonickeho mysleni.
Endless house Tomáš Vích 29.08.15 21:30
Architekti neradi diskutují, mám to odzkoušené, přesto diskuze pravidelně organizuji a píšu recenze, protože si myslím, že bez diskuze není teorie a obráceně.
Debatu jste, Jiří, zahrál hned na začátku do autu popřením organické architektury. Vím, že jste citoval svého učitele Fránka, který z organické architektury přešel v 90. letech na komerční neomodernu. Stále nás tu ale pár nenapravitelných organiků je. Tady v diskuzi jsme hned dva, Zdeněk Skála a já. Třeba se k nám přidá i Jan Línek, občas to tu sleduje. Vlado Milunić by ji taky nezapřel, Kaplický, kdyby žil, také ne. Cestou přirozené architektury s ní koketuje i Martin Rajniš a Martin Kloda. Díky trendu eko a bio architektury se naše řady organiků poslední léta rozrůstají. Je to živá větev, někdo ji pěstuje přes počítače, jiný tužkou, hlínou, vrbovým proutím.

Endless house je muzeální kousek, v 50. letech se tato kosmická organika dělala hodně ve Skandinávii a jsou z ní úžasné realizace po celém světě. Ale dnes už je toto brutálně modernistické pojetí, tvrdím, pasé. Svět znovuobjevil tradiční kontext, klasické materiály, to je současná architektura.
...za posledních 20 let... Zdeněk Skála 31.08.15 17:09
I při nejlepší vůli to není možné, neboť pod Vašim zorným úhlem separace vědy a umění to je prostě passé.
NK od JK experiment?...nesmysl, depozitář pod zemí- vyzkoušená věc,distribuční knižní systém- fungující záležitost, plášť budovy- syntéza umění a vědy- Vám tak cizí...Jisté experimentování nastalo po soutěži- ze strany některých nevědomých politiků- s českou kulturou...
A návrh NK od HŠH? To je experiment se sochou od RS- plastikou z Chicaga...
Kolik se tenkrát vynořilo expertů na NK, snad nejvíc od vzniku Českého Království!
Při zájmu o organickou architekturu je dobré neopomenout vztahy mezi organickou a anorganickou křivkou, mezi člověkem a slovem, kvality plastického výrazu atd...
Přeji Vám hodně štěstí ve studiu.
...od Franka Stelly- plastikou z Chicaga... Zdeněk Skála 31.08.15 21:01
Omluva za překlep....
parametricismus jiri vitek 01.09.15 01:13
naopak me synteza umeni a architektury prijde velice poutava, dle slov Manuela de Landy, paklize chcete spojit umeni a vedu nejprimejsi cesta je code. Coz me prijde jako nejvice aktualni situace v architekture. NAvic navazuje bienale experimentalni architektury vol.2 pod kuratorovanim Imro Vaska.A tam ja vidim smysl organicke, chtete-li, architektury. v Rule based systemech, Ci rekneme parametricismu. Coz, ale u nas nikdo nedela a proto jsem na zacatku deklaroval onu neexistenci organicke architektury. U nas se stale jedna pouze o formalni naivismus. Autopoesis of Architecture Patrika Schumachra je sice ne uplne ctivy soubor textu, presto ale, jeho statement je velice koherentni.
Jedním robert 01.09.15 08:44
z důležitých podnětů bylo pro mne objevení postmoderní architektury jako projev historismu po přednášce Rostislava Šváchy. Break point. Pak samozřejmě následuje otázka jak tvořit současnou architekturu např.v kontextu historického prostředí, aby si autor nezadal se zapovězeným historismem, nebo konceptem založeným na kontrastu.
re synteza umeni a architektury Tomáš Vích 01.09.15 10:17
Moderní sázka na kontrast byla aktuální do květinové revoluce a kolážová postmoderna do sametu v roce 1989. Dnes je rok 2015, myslíte, že těch 25 let někdy ještě doženeme?
Já bych rád, kdyby tato debata nebyla uplně do koše, bylo by zajímavé mít vydiskutované body zlomu, kdy se přechází z jedné tektonické desky na druhou o stupínek vyšší.
Díky, Jiří, že jste vzal umění a organiku na milost, bez toho bychom v debatě nepokročili. Vlastně tím už máme dva dnes aktuální body zlomu v kabele.

Organika a umění jsou formální a naivní, je to jejich základní vlastnost. Výtvory přírody jsou v tom nepřekonatelnými vzory, podívejte třeba na jelena, jaké má komické paroží, nebo zajíc, jak hopká po poli, není to k popukání?
Architektura stojí na dvou nohách, na technice a umění, Na technice, aby fungovala, a na umění, aby něco znamenala a byla úžasná. Já si myslím, že nelze splétat tyto dva pilíře dohromady, udělat z dvounohého mrzáka. Na parametrických budovách je zvláštní, že nejsou ani funkční ani krásné. Připadají mi schématické struktury bez vlastního charakteru. Jaksi kulhají na obě nohy a nemají to, co má obyčejná sýkorka nebo jizerská chaloupka, tedy logiku a kouzlo. Prostě proto, že logika nejsou kouzla a kouzla nejsou logická. Mně parametricismus přijde jen jako jiný druh karteziánství, tak je pro mne stejně dutý a nicneříkající. Nebo..., jak to vidí Schumacher a Zaha?
...parametricismu... Zdeněk Skála 01.09.15 11:56
No, ono číst čínské znaky jako dopravní značky není to pravé ořechové...
Digitální resuscitace architektury?...Snad jako sezonní výkyv formálního naivismu.
Socha je vpodstatě zdrojem prostoru, a žádné latetně organické strategie z toho nevyždimají víc, než co dá přání místa.
digital phenomena jiri vitek 03.09.15 19:15
copak reknete na toto?:
http://www.michael-hansmeyer.com/projects/digital_grotesque. html?screenSize=1&color=1#2
re digital grotesque Tomáš Vích 03.09.15 20:42
ano, o tom mluvím, že když umění nahradíte algoritmem, parametrem nebo metodou, už to není umění, ale bezvýznamný kýč, dobrý tak pro ruského oligarchu.
Zdánlivě podobné, ale semioticky korektní a krásné je například toto:
https://youtu.be/KqPxZ0vX4Vo
breakpoint Tomáš Zdvihal 04.09.15 09:16
No, tak se mi to potvrdilo...zásadním breakpointem v české architektuře za posledních 20 let je diskuze na archiwebu
diskuze na archiwebu Tomáš Vích 04.09.15 20:34
jsou pozoruhodné, jak o sebe křešou pohledy z různých úhlů a jak se objektivizuje dané téma. Rád se zdejšího názorového tříbení posledních 10 let účastním.
tomáš vích a křesání fdgfdg 07.09.15 11:47
Uvědumujete si, že když byste tu nepřispíval vy, tak by tu chcíp pes?
Vím, že tu některé provokuju, Tomáš Vích 07.09.15 13:41
ale chápu to jako součást mého aktivisticky avantgardního přístupu, který je pro někoho příliš. Mně zase provokuje provinční nuda a šeď, tak je to myslím vzájemné a to je dobře.
...provinční nuda a šeď... Zdeněk Skála 09.09.15 09:21
Mně osobně se tohle 20leté období jeví jako pomezí mezi Tančícím Domem a couvajícími domy přes Komenského Lávku v Jaroměři...
Couvání Tomáš Vích 09.09.15 10:48
Lávka v Jaroměři je pozoruhodná vzpomínka na technooptimismus konce 60. let, kdy se stavěl Ještěd. Couvání českých šedých krabic je do umělecké formy Alcatrazu dobře převedeno v nové budově FA ČVUT. Zatímco muži ze své biologické podstaty krabice produkují, ženy je reprodukují, jako reproduktor. Možná historici naši dobu nazvou dobou reprodukce.
Nechápu Zdvihala robert 09.09.15 11:25
proč marní čas čtením zdejších diskusí a ještě svoji marnost zde popisuje. Tady je prostor pro toho, kdo si chce povídat o architektuře.
...dobou reprodukce... Zdeněk Skála 11.09.15 09:14
Vidím to spíš od reprodukce k disprodukci...čím méně se člověk zvládá, tím více své okolí a tím i prostředí manipuluje a ovládá...ve finále je disharmonická osobnost jako společenská norma, a diskreditovaná architektura jako projev diskvalifikované demokracie.
? Honza 11.09.15 14:37
safra, tak už tomu přestávám rozumět.. Co to je disprodukce? Čím méně se člověk zvládá, tím prostředí mainipuluje a ovládá? Nemůžete psát tak, abychom z toho my řepáci taky něco měli?
re. Honza Zdeněk Skála 11.09.15 16:11
Disprodukce- nesouladné pohyby hmoty, informací atd...až na hranici jejich zmizení...
Je to můj pracovní termín pro sledování např. barevných procesů města, ale i reakcí lidí na určité vyhraněné situace(nejen v architektuře a politice)
Fakt je, že bych se měl určitých pojmů zdržet, takže omluva...
Dis- Tomáš Vích 11.09.15 21:17
je odborně řečeno, když je něco "zkurveno" , čím jste méně věrohodní, slušní a citliví, tím více je architektonické hýkání znatelné, tím hlubší ekologickou stopu po sobě zanechává. Procházky po nejošklivější architektuře Prahy hodně napoví, co to dis- obnáší. Dobře jsem to Zdeňku pochopil?
...prostě... Zdeněk Skála 12.09.15 08:45
Je to prostě tak, že se jednoho rána člověk probudí, aniž to postřehne, jako robot.
Tomáši, nepřipadá Vám mnoho budov z posledních 20 let jako díla roboticky naprogramovaných architektů?
roboti Tomáš Vích 12.09.15 11:12
sám čekám, kdy mi místo prstu vyroste šroubovák, zatím ale ve mně vítězí živočich. Ano, ty domy jsou jak od analogových robotů. Myslím, že to je hodně i díky úpadku řemesla, že cokoliv náročnějšího je při úrovni dnešního postkomunistického stavebnictví nerealizovatelné.
...Procházky po nejošklivější architektuře Prahy... Zdeněk Skála 14.09.15 09:35
Je to sice z jiného arch. rance, ale...
Zbytečná budova na zbytečně zabraném místě, škoda peněz a materiálu, ztráta času ale ne iluzí, a hlavně- k čemu stavět v trestanecké kolonii parlament?
Tak na tuhle otázku mě KP začátkem 90. let nedokázal odpovědět ani hlásku.
A to jsem se nezmínil o tom akváriu na Národní...
Tři roky poté, jsme se potkali znovu.Uznal, že se bez té budovi město i stát klidně obejde.
Tak jsem mu poblahopřál k probuzení do reality, a šel jsem pryč.
A teď- jaké asi báje budou těm zájemcům vyprávět ti pohádkáři?
Budou je uspávat nebo probouzet?
A co tohle uplynulé dvacetiletí, kam uletí?
"Bez pointy"... šakal 14.09.15 12:19
Já vám nevím, čím to je, ale když jsem zahlédl titulek, jímž je uvozeno diskusní téma, tak jsem ho spontánně přečetl:

"20 let české architektury - bez pointy"...

Asi nějaká freudovská záležitost (7:- +)
Je to marné Tomáš Vích 14.09.15 12:20
Podívejte, jak jsme tu v diskuzi zůstali zase my dva. Asi jsem Jiřího Vítka odkazem na Sagradu Familii definitivně zničil.
S KP mám taky dobrou zkušenost: v roce 1990 nám do školy Marie Benešová pozvala na debatu Karla Pragera a Alenu Šrámkovou. Na dotaz, co KP vedlo k tomu vybourat blokovou zástavbu na Smíchově a na vzniklou louku postavit banku jako solitér, odpověděl, že ho inspirovala salaš na Šumavě, že to jistě budoucí generace ocení. A nebyla to legrace. AŠ to komentovala, že KP nechápe na co se ho ptám, že je to marné.
Od pohádkářů juniorů těžko čekat něco jiného, než pohádku na dobrou noc. Je to marné. Vlastně je to ještě horší, než v 80. letech, kdy jsme si probíhající vraždu města většinou uvědomovali.
...Je to marné... Zdeněk Skála 14.09.15 13:05
Ale jistě......
Pokud by tihle mistři světa stavěli ty své giganty v 60. letech v Hamburku, Kodani.atd. tak by možná udělali díru, no spíš dírku do světa. Ale takhle se i ten vysílač na Žižkově jeví jako rekvizita pana Broučka, kterou přivezl panu Freudovi z výletu...
Minulou sobotu robert 16.09.15 08:04
jsem opět zavítal do Galerie J.Fragnera, kde jsou nastíněny určité možnosti vytváření forem pomocí algoritmů s výstupem na 3D tiskárně a virtuální pokusy. Pro mne je dobrým příkladem virtuální architektury kamarádův "krb", tedy plochá obrazovka na zdi s nahraným pozadím hořících HD polen s praskajícími plápolajícími plameny. Ty nové, obtížně realizovatelné, neefektivní formy z 3D tisku ovšem nemohou pomoci řešit úkoly kladené na architekturu současnosti, natož budoucnosti.
bienale jiri vitek 18.09.15 18:59
proc myslite roberte ze to nemohou resit?
tohle je super:
http://robohub.org/watch-flying-machines-weave-a-rope-bridge -you-can-walk-on/

pane Vicha, SF je kanonicka stavba, ale paklize jeji vliv nevidite v digitalni architekture tak s tim nic neudelam. Ostatne mel jste prijit na sympozium.
Vliv SF na digitální architekturu, Tomáš Vích 19.09.15 16:06
jak jsem psal podobnost vidím, ale je to jako nebe a dudy.
pocatky jiri vitek 20.09.15 09:12
Dejte tomu cas, SF je rekneme vysledkem tisicileteho vyvoje architektury. Generovana architektura je v pocatcich, verim ze za 20-50 let bude krom optimalizace a genetickych algoritmu interaktivni a responsibilni. Prace Theodora Spyropoulose a MINIMAFORMS mi prijde skvela.
https://vimeo.com/138216866

flying machines robert 21.09.15 09:05
jsou zábavné. Ano, technologie půjdou dál kupředu. Nejsem si ovšem jistý, jestli lze navrhnout stavbu jako umělecké dílo pomocí algoritmu. Vnitřní prostředí budov a jejich chování v čase se modeluje již dnes z důvodu energetických úspor na větrání a vytápění. Toto je skutečný milník(break point), který změní pohledna na tvorbu budov. Blížící se vyčerpání tradičních zdrojů energie, globální změna klimatu, šetření s vodou, zachování fauny a flory , sociální charakter výstavby - to jsou témata na které je potřeba se zaměřit a hledat způsoby, jak postunpě vytyčených cílů dosahovat. Architektonická forma bude následovat, samozřejmě v souladu s hlavní uměleckou myšlenkou objektu, jako tomu bylo ve vrcholných dílech všech historických stavebních slohů.
re počátky Tomáš Vích 25.09.15 09:35
I generovaná architektura by měla být další generací tisíciletého vývoje. Inspirace v přírodě je luxusní základ, ale Spiropoulos je, mám dojem, především o technologii, s ní musí jít ruku v ruce spiritualita s vesmírem a intimitou. Jak se vám líbí Björk a Biophilia? Já ji miluju.
https://youtu.be/jD7ZycoKa6A
Neznám robert 01.10.15 10:33
stavební sloh, který by se neinspiroval přírodou. Dosud objevené stavební technologie umožňují pouze formální napodobování přírody. O stavbě jako inteligentním stroji, který dokáže měnit svoje vnitřní předpoklady v čase se mluví už od vzniku kybernetiky jako oboru. Nyní je módní předpovídat stavbu jako živý organismus.
Živý organismus Tomáš Vích 02.10.15 10:17
Samozřejmě také můžeme expandovat do vesmíru, já bych prozatím zůstal na Zemi.
V Antice přepisovali dřevěné stavby do kamene, dnes přepisují červy do plastu :-P. Pardon, že to stále dokola opakuju, Architektura má dvě nohy, svalnatou technickou a kulhající spirituální. V historii to bylo vyrovnané, duchovno bylo v rovnováze s fyzikou. Proto tehdejší stavby jsou dodnes oduševnělé, aniž by chodily a mrkaly. Myslím, že to je tím, že se inspirovaly Sluncem a Bohem a Pravdou a Láskou místo červy nebo dokonce krabicemi!
V době robert 03.10.15 15:11
vyčerpaných zdrojů energie se stavby nebudou pohybovat ani mrkat, budou neviditelné. Už dnes je kvalitní architektura nenápadná.
Nenápadná? Tomáš Vích 04.10.15 11:43
To mi prosím nějakou Roberte jmenujte.
Emil Přikryl teď v rozhovoru pro Echo říká, že se těžko shodujeme na společných věcech, apeluje na nenápadnost a argumentuje Švýcarskem a estetikou zbraní. Souhlasím s ním, že bez Boha se město nedá stavět, ale obdivovat domy funkční jako zbraně, to je zase jen starý mašinistický bonmot, který vede k nevíře a k válce.
Máme 20 let zářivý vzor, Tančící dům, ale ega architektů jsou slepá a jejich srdce mrtvá. Čekáme na obrácení, znovuzrození a reinkarnaci. Dobré je, že si čekání na osvícení můžeme krátit vyprávěním hrdinských příběhů a pomalu se rozpomínat, jak to bylo, když to ještě bylo.
tekuta modernita jiri vitek 04.10.15 16:07
Prikryl dobre rika, ze zadny zasadni moment se nestal. Prekvapive se stale drzi iluze funkce. Prostor akomoduje uziti. Co se tyce spolecnosti, je to jiz 15 popsano Z.Baumanem - tekuta modernita> "Společnost v tekuté modernitě je proměnlivá, silně individualizovaná, konzumní a globalizovaná, jež postrádá či zapomíná pevné základy modernity."
Emil Přikryl Tomáš Vích 04.10.15 20:41
se tragicky mýlí! Tančící dům je zásadní milník a setrvávání na strojově modernistických floskulích generuje tekutý chaos, na který nešťastně žehrá. Je absurdní, že nás elity jako EP v tomto marasmu bezvýznamnosti nevěda udržují.
...elity... Zdeněk Skála 05.10.15 09:06
Dlužno říci, že pokud je někdo od počátku krmený chlebem z pilin, těžko tráví celozrnnou stravu...
estetika zbraní robert 05.10.15 09:24
Na Konopišti jsou zbraně (flinty) ze 17.století vykládané slonovinou a dá se říci, že přes svoji funkci (zabíjení) to jsou umělecké předměty. Pokud dnešní technologická doba je dobou redukcí forem, maximalizace výkonu při optimalizaci nákladů na výrobu a provoz, tak se lze současnými zbraněmi inspirovat. Třeba galerie DOX mi přijde nenápadná se svými zredukovanými detaily. Osobně bych vývoj architektury rád viděl v přehodnocení pohledu na životní prostředí. Je špatně, že se dá jakýkoli objekt za cenu neúměrných nákladů certifikovat Leedem díky doplněným technickým zařízením. Leed vlastně podporuje tu ahistorickou dualitu vnější formy a vnitřního prostředí.
DOX Tomáš Vích 05.10.15 12:22
Vidím, že je třeba ještě pobořit modernistická klišé. DOX mi přijde nenápadný jak traktorista v trenkách na koncertu vážné hudby. Vždycky v labyrintu ramp zabloudím. Na druhou stranu, tato traktoristická motanina věrně zobrazuje podfinancování a nesrozumitelnost současného umění a je dobrým zrcadlem doby krize. Estetiku zbraní, války a zmaru dovedl do absurdnosti Karel Prager, jehož domy připomínají atomové hřiby. Aby to nevypadalo, že jsem si na někoho osobně zasedl, mám v záloze další dekadentně pilinové příklady atentátů na kulturu:o)...!
Nenápadná mi přijde robert 05.10.15 15:38
i Prágrova Nová scéna(objekt do Národní). Postmoderna to už není a blob ještě taky ne. Podle mne je tohle Prágrovo vrcholné dílo.
Nová scéna Tomáš Vích 05.10.15 18:27
je ukázkový socialistický brutalismus, který KP dovedl do maxima v OC Park Hostivař.
Pro citlivé zapojení robert 06.10.15 09:23
NS udělal autor své maximum, včetně uvolnění parteru. Mám docela rád tenhle dům, rád si tudy krátím cestu. Samozřejmě napojení piazzety na fasádu Zítkovy budovy se nepovedlo.
...napojení... Zdeněk Skála 06.10.15 11:50
No, ono je to právě tak akorát dobré na zkrácení si cesty, neboť se v tomto případě nepovedla různá napojení...
Např. vztah arch gesta(spíš obalu) NS a staré budovi...A to raději pominu programovou ignoranci brutalismu k povaze a arch identitě budovi. Je samozřejmě snažší tyhle věci ignorovat, než si přiznat němotu téhle nešťastné komplikované realizace...
Mě osobně to připadá, že v NS ty nevěsty už dávno vyprodali...
Citlivé zapojení a NS Tomáš Vích 06.10.15 12:59
tj. oxymóron. NS stojí 35 let a hledáme break pointy posledních dvaceti. Nebo česká architektura tehdy došla na dead end?
vich pm 06.10.15 13:09
zarekl jsem se, ze uz sem psat nebudu, protoze diskuze "kultivovana" cenzurnimi zasahy neni muj salek kavy, ale tohle se fakt neda: "...obdivovat domy funkční jako zbraně, to je zase jen starý mašinistický bonmot, který vede k nevíře a k válce..." co je to za blabol ?
Citlivé zapojení a NS Tomáš Vích 06.10.15 13:11
tj. oxymóron. NS stojí 35 let a hledáme break pointy posledních dvaceti. Nebo česká architektura tehdy došla na dead end?
Vrcholem součastnosti robert 06.10.15 15:37
je Copa centrum, takže lze porovnávat. Ten plášť na NS vychází ze stejných inspiračních zdrojů jako hvězdná, světová fuck the context architektura. Tady ovšem respektující měřítko, barevnost, dekorativní charakter fasád okolních objektů. Co se týká piazzety, tak velmi dobře by se tam hodil amfiteátr se severní Zítkovou fasádou v zádech. Dopravu dole bych zrušil, večer je tam stejně zákaz vjezdu.
...ty budovi... Zdeněk Skála 06.10.15 17:39
Ty budovy mě nějak měknou...
Nicméně- tehdy asi narazila čs architektura na dead point, poslední dvacetiletí si hulí never joint...
add robert Pavel 06.10.15 18:42
Čím je vrcholem současnosti Copa centrum? Ptám se bez jízlivosti, opravdu by mě zajímala odpověď.
dead point Tomáš Vích 06.10.15 20:15
díky, že jsme se dostali do tohoto bodu diskuze, to se nedá vymyslet nebo zinscenovat. Myslím, že zrcadlí dnešní stav patafyzického neobrutalismu.
Copa centrum robert 07.10.15 09:15
je zatím poslední z realizací v centru Prahy se společným jmenovatelem, kterým je velká parcela v historickém prostředí, návrh ověřený architektonickou soutěží a předimenzovaný stavební program.
...patafyzického... Zdeněk Skála 07.10.15 13:39
Ano jistě, toho patafyzického je všude kolem až běda.
Žil, byl, kdysi dávno moudrý člověk jménem Vilém Flusser. V jednom ze svých mnoha esejů napsal něco v tom smyslu, že technické obrazy jsou zde od toho, aby námi prošli, a zmocnili se tak naší pochybnosti....
No a já přeji těm parametrickým experimentátorům, a vlastně všem tvůrčím lidem, aby nepropadli tomuto lákadlu, a neskončili v podobných sračkách jako sorelamanti, a jejich nohsledi.
Díky nim a jim podobným jsme teď v děsný rejži.
...v děsný rejži... Tomáš Vích 08.10.15 14:52
to je kulantně řečeno. Poslední uznaný break point = Ještěd?
...Ještěd... Zdeněk Skála 09.10.15 12:35
No já to tenkrát četl jako - Ještě dobrý- na ty protézy...
...ještě dál Tomáš Vích 09.10.15 19:47
do minulosti mne napadá stoletý Dům U Černé Matky Boží
...stoletý... Zdeněk Skála 12.10.15 09:50
Tak mě napadá Tomáši, že Dům u Černé Matky Boží v jedné věci rezonuje s Tančícím Domem...
Prostě jeden a konec, jeden a konec.
Možná, že i tohle je -kvalita- Pražského, tentokrát stoletého break pointu.
jeden a konec Tomáš Vích 12.10.15 13:42
Originalita je vlastně hrozné mrhání energií..., u Blobu to město včas rozeznalo.
Už jsme téma celkem plasticky ze všech stran probrali, není tedy správná odpověď, že nejdůležitější break point posledních 20 let je fakt, že lidé žádné nové break pointy nechtějí?
...nechtějí... Zdeněk Skála 13.10.15 09:13
No jistě, jen kdyby o tom alespoň věděli, že je nechtějí...někdy je mi z toho do breku.

Přidat příspěvek
Předmět:
Autor: Email:
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.

Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.