Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Nádraží Ostrava-Svinov
Revitalizace přednádraží, rekonstrukce a přístavba výpravní budovy

Autor: Ateliér Filandr | Václav Filandr
Adresa: Svinov, Ostrava, Česká republika | mapa
Investor: Správa železniční dopravní cesty, s. o, České dráhy, a. s., Město Ostrava
Projekt: 2000-02 Realizace: 2003-06

Původní výpravní budova Svinovského nádraží vznikla v roce 1845. V 70. letech 19. století došlo nejprve k symetrickému rozšíření a v roce 1895 byla ke stávající výpravně (která byla rovněž přestavěna) připojena nová patrová budova. Spolu s novým objektem záchodků byl vytvořen architektonický a urbanistický celek v neobarokním slohu, který byl součástí tzv. severní dráhy Ferdinadovy Vídeň - Krakov.
V přednádražním prostoru měly začátkem 20.století konečnou stanici dvě malodráhy (Svinov - Klimkovice, Svinov - Vřesina - Kyjovice) a tramvaj Svinov - Ostrava. V padesátých letech začala výstavba Poruby a v 70.-letech byla vystavěna nová komunikace Ostrava -. Poruba s tramvajovým tělesem v poloze odsunuté od budovy nádraží na vzdálenost cca 320m, je vedena ve výši cca 11m nad terénem na tzv. Svinovských mostech a byly zrušeny malodráhy, které měly konečnou v těsné blízkosti nádraží. V této době se předpokládala výstavba nové výpravní budovy, která by byla spojena se svinovskými mosty tzv. "Platem", který měl být vybaven i pojízdnými chodníky. Tento záměr se nerealizoval.
Během 20.století docházelo k drobným úpravám na výpravní budově a největší změny na objektu byly provedeny v 70.tých a 80.-tých letech, kdy byly sneseny veškeré architektonické články, osekány římsy a bosáže a dvojitá okna s obloukovým nadpražím byla vyměněna za typová zdvojená, kyvná.

Obsahem výstavby 2. železničního koridoru byla realizace nového objektu stavědla jižně od výpravní budovy a jsou realizovány i dva podchody na nástupiště. Výstavbou 2. železničního koridoru byly nastartovány projekční práce na celkové rekonstrukci území. V 1. etapě je realizován přednádražní prostor s autobusovými zastávkami , nový provozní objekt dopravního podniku s informačním střediskem města,

Stávající historický objekt je situován v uliční frontě. Vybouráním dvou protilehlých a dvou vzdálených objektů vznikl nový přednádražní prostor, do kterého byla nově zavedena autobusová doprava se zastávkami. Umožní městské dopravě se přiblížit do bezprostřední blízkosti nádražní budovy tak, jak to bylo do 70tých let minulého století tramvajovou dopravou.
Pro zvětšení kapacity vnitřních prostor výpravní budovy byla před ní přistavěna vstupní hala s pokladnami a ČD centrem. Z ní jsou vstupy do historického objektu, kde jsou další provozní prostory jako čekárny, restaurace obchody a služby. Historická budova byla rekonstruována do původní neobarokní podoby. Opravena byla i štuková výzdoba v halových prostorách historického objektu. Jelikož z důvodů poddolování celý objekt za svou životnost klesl i s územím o cca 1m, kryté 1. nástupiště neslouží nástupu do vlaků, ale stalo se venkovní čekárnou se stromy, retro stánky a venkovním posezením restaurace.
Přístavba a ostatní prvky v přednádraží jsou řešeny v kontrastu s historickou budovou a maximálně transparentně. Před historickou budovu je umístěn objekt, který má veškerý obvodový plášť skleněný s tenkými ocelobetonovými sloupy a tenkou plnou střechou. Zasklení je řešeno bezrámově, skla jsou upevněna ve sparách na předepnutých táhlech, které v trvalém předpětí udržují pružiny. Krytí autobusových zastávek v přednádražním prostoru je rovněž pouze skleněné s ocelovou konstrukcí pro zavěšení tohoto skla.
Neobarokní budova bude uvolněna ze sevření ulice, která vedla k vlečce bývalé "Manesmanky" a vytváří dominantu přednádražního prostoru, s představenou transparentní přístavbou a s nádrží s vodotrysky, které mají kromě estetické funkce i funkci přirozené klimatizace. Historická budova bude viditelná z přednádražního prostoru i z nové vstupní haly. I večer při umělém osvětlení nová přístavba svou transparentností umožňí pohled na osvětlenou historickou budovu.
Toto řešení umožnilo zachránit cennou nádražní budou na bývalé Ferdinandově dráze a rekonstruovat tak, aby vyhovovala dnešním požadavkům na provoz železničního nádraží této velikosti.

Objekt získal ocenění v soutěžích:
  • CENU GRAND PRIX ARCHITEKTŮ 2007 v kategorii rekonstrukce
  • 1.CENU V SOUTĚŽI TAURUS v kategorii realizace v interierech obč. a průmyslových staveb
v regionálních soutěžích:
  • DŮM ROKU 2007 OSTRAVY
  • 1.CENU STAVBA MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE v kategorii občanské stavby
























Literatura
 
 

Zdroj: autorská zpráva
Vložil: Martin Rosa, 01.08.11
Návštěvnost: 124628 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
To snad ne?! Jan Růžička 04.08.06 11:29
Ale ano! witeg 06.08.06 19:59
Ano ale... Tom Jung 07.08.06 08:05
Mozna to tak pusobi jenom na me, A.J.K. 08.08.06 18:17
Nové kráásnéé nádraží Petr Hýl 10.08.06 16:11
nádražní budova... Petr Hýl 10.08.06 16:44
Nešťastný start Z.M. 27.09.06 17:45
Svinov koza 11.11.06 14:59
Příchod k tramvajím-problém nádraží Ostrava-Svinov Oldřich Schieferstein 06.01.07 14:39
Příchod k tramvajím-problém nádraží Ostrava-Svinov Václav Filandr 08.01.07 16:46
hluboce smekám yarmany 06.02.09 10:57
fotografie vs. realita brusinka006 10.11.09 21:05
diky Michal Just 11.11.09 00:34
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Březen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.