Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Projekt opery v Linci

Autor: Projektil architekti
Adresa: Blumauer Platz, Linec, Rakousko
Realizace: 2005 Soutěž: 2005

LINZ
Eine Stadt voller malerischer Straßenszenen, eingerahmt von der Donau auf der einen und der Eisenbahnlinie auf der anderen Seite. Die offene Uferlandschaft – der intime Stadtraum – der dicht genutzte Raum vor dem Bahnhof.

LOKALITA
Park – Ringstraße – Eisenbahn – hlavní městská pěší trasa
Zavěšení budovy Opery na hlavní pěší trasu.
Budova Opery obsazuje exkluzivní místo - poslední volné v blízké návaznosti na historické jádro. Leží na křížení starého a nového, otevírá pěší zónu na jihu a zároveň leží na městském ringu. Vytváří nepřehlédnutelnou stopu jak v struktuře města, tak v městském panoramatu – svou výškou se řadí k ostatním lineckým dominantám (Neuer Dom, Rathaus, Wissensturm, Hochhaus am Bahnhof). Budova je jasnou půdorysnou i hmotovou stopou ve městě.

DOPRAVA
(Silnice ustupuje před budovou. Obtéká. Přiklání se k železnici)
Křižovatka na Blumauer Platz je nevyhovující. Proto navrhujeme odklonění dopravní tepny Kärntnerstr. – Blumauerstr. do polohy za operou tak, aby byl upřednostněn pasant a prostor náměstí nebyl degradován na kolizní střet chodců a vozidel. Na odkloněnou komunikaci se napojuje Wiener Strase v standartní T křižovatce. Posunem a vyspádováním komunikace Blumauer Strase směrem k železnici se dostáváme do nižší úrovně, ze které je možný přímý vjezd do podzemních garáží. V opačném směru se do podzemních garáží dostaneme po rampách umístěných při železnici podjezdem pod Blumauerstrasse.
Odklon komunikace si vyžaduje menší poloměr než je požadován. Ze zkušeností s městskými obslužnými tepnami i ve větších městech jsme přesvědčeni o tom, že námi navrhovaný poloměr 30 m při budově ÖBB DIREKTION je dostatečný pro plynulý provoz. Dále jsme přesvědčeni, že odklonem získáváme kvalitní a reprezentativní veřejnou plochu – plato pro budovu Opery, která je přímo napojená na hlavní pěší trasu.
Vlastní parter budovy Opery je obsluhován jednosměrnou komunikací mezi Operou a stávajícími budovami při ulici Blumauerstrasse. Jedná se především o zásobovací dvůr opery /stání pro dva návěsné kamiony/, dále odvoz návštěvníků Opery taxi službou a vlastní parterová náplň přiléhajících objektů. Ve východním cípu vzniklého prostoru náměstí je navrženo stání pro taxislužbu a pro autobusy diváků.
Plocha nového Blumauerplatz je reprezentativní pěší nástupní plochou Opery s možností průjezdu vozidel hasičů, případně slavnostního předjezdu.
Automobilový provoz míjí novou budovu Opery jak horizontálně tak vertikálně. Znamená to, že nejen chodec ale i kolemjedoucí má z tohoto urbanisticko-architektonického zákroku osobitý zážitek. A co teprve z vlaku!
Od objektu železniční tratě je budova Opery vzdálena a „izolována“ objektem silniční komunikace.

PARTER
Parter budovy je jasně orientován svou veřejnou částí k pěší trase do historického jádra – k parku. Mezi budovou Opery a parkem vzniká nové Blumauer Platz.
Bariéra rampy tramvaje do podzemí je překlenuta pevnou šikmou plochou s různými výškovými stupni – možnost pobytu, produkce. Toto překlenutí je výrazným prvkem na nově vzniklém Blumauer Platz a výrazově komunikuje s vykonzolovaným objektem Grand Foyeru .
Náměstí je reprezentativním městským prostorem s možností různého využití. Hlavní pěší trasa z historického centra města – Landstrasse – je přes Volksgarten odkloněna právě přes nové náměstí. V parku VOLKSGARTEN zachováváme stromy, budovu MILCHHALLE navrhujeme přesunout do jiné, důstojné polohy, např. do centra parku jako kavárenský pavilon. Novým rozvržením sítě cest získává park větší homogenitu a přirozené těžiště. Korzo po obvodu parku je součástí pěší trasy centrum – nádraží, ústí do Blumauer Platz, k samotné budově Opery. Zbylá plocha parku je pak pojednána jako travnatá plocha proťatá chodníky a na západním cípu je jako protipol navrženo dětské hřiště s možností různých k tomu společných aktivit. Procházka městem zde podobně jako na Hauptplatz, začíná nebo končí.

BUDOVA
Funkce
Architektura vychází z provozu divadla, který je rozdělen na 4 logické celky.
Veřejnou část vč. Hlediště, jevištní část vč. zázemí, zkušeben
- dílenská část
- administrativní část
Hlavní objem budovy je definován velikostí jeviště Opery a jeho technického zázemí. Tato půdorysná velikost je převedena do prostorového objemu koule. K tomuto objemu jsou dle funkčních celků stavebního programu přimknuty další objemy kulovitého tvaru ve smyslu konečné jasné stopy budovy. Provozně jsou jasně odděleny veřejné části od částí služebních a technických. Hlavním a výrazným prvkem vnímaným z komunikační pěší osy Hlavní nádraží – Hlavní náměstí je objem Grand Foyer, který je orientován do parku k městu. Vnitřní prostor komunikuje z okolím přes průsvitnou – průhlednou slupku kulovitého pláště. Z něho jsou distribuovány nástupy do hlediště případně do zkušeben Bruknerova orchestru. Grand Foyer je přímo propojeno s přízemním vstupní halou, která slouží také jako foyer pro studiové divadlo. Otevřeným propojením Foyerů budova nabízí maximální variabilitu využití přístupných prostor z těchto foyerů. Nad a za jevištěm jsou navrženy technické a služební prostory. Restaurace umístěná v nejvyšší kulové výseči objemu Opery je samostatně přístupná a využívá atraktivitu výhledů na město.

Výraz
Budovu Opery tvoří základní pevné objemy divadla – jeviště a hlediště, technické a administrativní zázemí divadla - Opery. Tyto objemy jsou překlenuty kulovými lehkými membránovými skořepinami. Vzniká tak prostorový filtr mezi exteriérem a interiérem, který je využíván jako foyer nebo komunikační plochy. Pevné objemy divadla budˇ vyzařují skrz skořepiny nebo jsou v nich skryty. Povrch skořepiny reflektuje město v Opeře, nebo vyzařuje do města.
Opera je dům výrazově sobě vlastní.
Kolemjdoucího si nevšímá nebo pohlcuje.
Opera je městskou – uliční dominantou.
Nadčasový tvar
Kdo přijede nebo odjede vlakem z Lince, má o zážitek postaráno.








Zdroj: autorská zpráva
Vložil: Petr Šmídek, 02.12.06
Návštěvnost: 54905 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
autoři sami sobě recenzenty iNKa_1104 03.12.06 21:34
efekty a zážitky Kaker 07.12.06 09:35
Dotaz Johanka 21.02.07 16:16
pozdě ale přece robry 09.02.09 16:45
Osobni (cesky: subjektivni) dojem takyarchitekt 10.02.09 00:24
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Duben 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.