Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
BMW Plant, Central Building

Autor: Zaha M. Hadid, Patrik Schumacher
Adresa: BMW Allee 1, Lipsko, Německo | mapa
Web: www.bmw.com
Náklady: 50 000 000 Euro Projekt: 04.2002
Realizace: 03.2003 - 02.2005 Užitná plocha: 26000 m²
Zastavěná plocha: 11400 m² Plocha pozemku: 26000 m²

Trend automobilových společností spojovat svoje výrobky s výrazově silnou architekturou není vůbec nový. Velké automobilky v současnosti ujíždějí na dynamické architektuře vycházející z pohybu vozidel (Kas Oosterhuis by mohl vyprávět). Mezi nimi i BMW, která před čtyřmi roky oslovila 24 kanceláří z celého světa (m.j. Barkow Leibinger, Peter Kulka, Greg Lynn, Reiser Umemoto), aby navrhly „nervové centrum” nové továrny BMW v Lipsku. Když se zvažovalo, kde se bude vyrábět pátá generace “trojkové řady bavoráků”, byla ve hře také varianta postavit továrnu v Česku. Tuto otázku nakonec rozhodla blízkost dálniční sítě a výhodnější poloha Lipska. Plynulá organická forma vítězného návrhu Zahy Hadid vychází z logistických požadavků, optimalizace provozu a plynulého propojení tří výrobních hal - karosárna, lakovna a kompletovna. Projekt celého areálu od inženýrské kanceláře WPW pamatoval na jednoduché rozrůstání automobilky. Rozšiřovat montážní linky půjde bez nutnosti přerušit provoz. Na dvousethektarovém pozemku je pro to dostatek místa. Tři automobilové haly se esteticky nijak neliší od ostatních plechových výrobních hal na okrajích měst. Výjimkou je administrativní budova v samém centru areálu, kde jsou také umístěny restaurace, konferenční místnosti a zkušebny. Kolem pracovních stolů 640 úředníků a inženýrů zde neustále proudí polotovary aut na závěsných dopravnících. Do této struktury, kterou z velké části určují dopravní pásy, Zaha vložila dva k vyosené prostory, které jsou společně provázány kaskádovitě odstupňovanými pracovišti, rampami a schodišti. Šest velkých pracovních plošin dává tušit obří rozměry celé stavby. Provoz je přes svoji velikost stále jasný, přehledný a závratně se zužující perspektivy umožňuje pohledy hluboko do továrny. Ocel a beton se zde energicky střetávají. Vše je vzájemně propojeno, jedno přechází v druhé, přesto se Hadid podařilo rozdělit stavbu do jasných úseků, kde nehrozí anonymní atmosféra. Díky několika dvorům a světlíkům proudí denní světlo až do samého srdce stavby. Míchání provozů „bílých a modrých límečků” umožnilo vytvořit zajímavou sociální atmosféru.
Bavorská automobilka si primát v nejodvážnějších realizacích mezi ostatními konkurenty příští rok ještě utvrdí. V Mnichově bude totiž otevřeno výstavní a prodejní centrum BMW-Welt od Coop Himmelb(l)au.

Literatura
650 Kč

Interiér a design
Světelné řešení TECTON
Zumtobel Lighting
Autor: Petr Šmídek, 07.06.09
Návštěvnost: 75357 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Březen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.