Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     
Dům s ateliérem na Kamenné

Autor: Fránek Architects | Zdeněk Fránek
Adresa: Kamenná 13, Štýřice, Brno, Česká republika | mapa
Realizace: 1995-2005 Zastavěná plocha: 183 m²

Dům s ateliérem je sourozencem vily na Červeném kopci. Oba domy stojí na původně jediné parcele, jejíž severní hrana tvoří uliční frontu Kamenné a jižní se nachází až na vrcholu Červeného kopce. Ulice Kamenná se navíc v místě parcely s popisným číslem 13 dramaticky láme, takže dům stojící v uliční frontě vytváří urbanisticky lukrativní "point de vue".
Architekt, který je stavebníkem spodního domu a bratrem stavebníka horního domu, si byl této síly genia loci vědom. Jeho výrazový formální slovník je pestrý a mnohem více adaptabilnější ke konkrétním podmínkám staveniště, než jaký můžeme nalézt u drtivé většiny ostatních brněnských architektů, jejichž východiskem se stal ortogonální postfunkcionalismus.
Domy spojuje kromě společného architektonického názoru a rodinných pout obou stavebníků i několik dalších vztahů a znaků. Především je to výška atik obou domů, která je ve stejné absolutní výšce, takže ani jeden nepřevyšuje druhého. Půdorysný tvar horního domu se promítá do komunikačního jádra domu spodního, a tak snad můžeme mluvit o stavební genetice. Domy jsou postaveny stejnými řemeslníky ze stejných stavebních materiálů. Jsou tedy čistokrevnými sourozenci. Pro příznivce gender studies se nabízí zajímavá úvaha o formální podobě obou domů. Zatímco bratrův dům má silný vertikální charakter demonstrující vztyčení k obloze, sestřin dům je horizontální hmota s výrazně oblým tvarováním.
Dům s ateliérem u ulice Kamenné patří bratrovi-architektovi. Narozdíl od horního domu je polyfunkční. Snad bychom mohli mluvit o městském paláci ve 21. století. Dvě nejspodnější podlaží totiž poskytují prostor pro stavebníkovo pracoviště - architektonický ateliér. Další čtyři podlaží majitel pronajímá i přesto, že v posledních dvou patrech měl mít vlastní byt. Osobně se domnívám, že je tato funkční skladba unikátní a rozhodně zaslouží pozornost.
Forma spodního domu je zdrženlivá a důsledně ctí okolní urbánní strukturu. Převýšený hranol se chová velmi střídmě. Jediným excesem je tekuté zaříznutí prosvětlení komunikačního jádra a následné oddělení schodišťové věže od struktury domu. Důsledkem toho vzniklo nenásilné zvýraznění nástupu do domu. U řešení komunikačního jádra mám snad jedinou výtku, a to průnik výtahu do užitného prostoru pater. Architekt však ctil kompozici domu a návrhem maximálně transparentní výtahové šachty se s vetřelcem vyrovnal. Tím na druhé straně vznikla nebývalá možnost přehlédnout z výtahu v krátkém okamžiku dění ve všech patrech domu. Baťa se usmívá.
Za pozornost rovněž stojí vertikální propojení dvou nejspodnějších a dvou nejhornějších pater. Interiér bytu a ateliéru má stejnou prostorovou skladbu. Zatímco u bytu je ale společenský převýšený prostor s galerií otevřen jižnímu slunci, v ateliéru je zahlouben pod povrch a naopak symbolizuje uzavření-meditaci-přemýšlení. Jakoby snad architekt ve volném čase nasával současnost respektive jak sám říká "byl jejím lakmusovým papírkem" a následně v tichém uzavřeném ateliéru zapracovával své prožitky do architektonických návrhů.
Ještě si neodpustím poznámku o pískované fólii na skle fasády v přízemí: původně jsem se domníval, že Zdeněk Fránek chtěl ateliér totálně uzavřít světu již na začátku fungování. Bohužel však na mou otázku směřující k existenci fólie uvedl zcela prozaický úvod. Poněvadž pronajal jedno patro v domě firmě distribuující kosmetiku a pořádající modellingové castingy, čas od času se stávalo, že modelky čekající na casting postávaly a pokuřovaly na chodníku před domem a mužské části osazenstva ateliéru rapidně klesala výkonnost. Tudíž se nalepila na sklo průsvitná fólie a byl pokoj. Já chci ale stejně věřit tomu úmyslně japonskému uzavření se.

Literatura
 
 
 
 

Projekt
Fotograf
Ester Havlová
Autor: Jan Kratochvíl, 12.02.09
Návštěvnost: 88598 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
HUSTÝ!... šakal 14.02.06 05:28
... prostě paráda Pavel Pszczolka 16.02.06 19:27
Barák eMíra 07.08.07 20:22
emirova glosa ondrejcisler 07.08.07 23:59
eMiro.... Martinibejby 08.08.07 00:06
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Srpen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.