Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     

Modrý dům

Autor: Herzog & de Meuron
Spoluautor: Dieter Jüngling
Adresa: Reservoirstrasse, Oberwil, Švýcarsko
Investor: B. a L. Hofstetter
Projekt: 1979 Realizace: 1979-80
Užitná plocha: 122 m² Zastavěná plocha: 67 m²
Plocha pozemku: 556 m² Obestavěný prostor: 700 m³

Modrý dům v Oberwil je vůbec první realizovanou novostavbou dvojice Herzog & de Meuron a celkově pátým jejich společným projektem. Do té doby uskutečnili jen tři drobné rekonstrukce a narýsovali jeden projekt na úpravu náměstí v centru Basileje, který i po čtvrtém přepracování zůstal stále jen na papíře.
Zastavovací pravidla v oblasti na jihu Basileje byla velmi omezující. Architektům H&deM se přesto podařilo zachovat originalitu a zároveň splnit většinu místních svazujících předpisů. Touha po odlišnosti je vidět u volby materiálu střešní krytiny, neosovém posazení domu pod pravidelnou sedlovou střechou, tvaru dvou nejexponovanějších oken do ulice, vnitřního prostorového dobrodružství, ale především v barevnosti fasády. Nejde o šmolkovskou modř proslavenou z dnešních satelitních městeček. Jacques Herzog, který je velmi dobře obeznámen s historií moderního umění, vybral ultramarínovou modř Yvese Kleina (CMYK 98, 84, 0, 0). Yves Klein, byl jedním z nejvýznamnějších poválečných umělců tíhnoucích k abstrakci, konceptuálnímu umění a fluxus (mezi dalšími byli například Joseph Beuys, John Cage nebo nedávno zesnulý Nam June Paik). Kleinův umělecký postup směřoval od reality k imateriálnosti prostřednictvím monochromie, monotonie a hrobového ticha. Pro svoje monochromní díla si Klein vybral a sám namíchal ultramarínovou modř známou dnes jako IKB (International Klein Blue). Další srovnání Modrého domu na úrovni moderního umění se nabízí také s řezy Gordon Matta Clarka. (pš)

Modrý dům zohledňuje výrazové prostředky okolního prostředí. Tím zapadá mezi své sousedy, ale zároveň se od nich i distancuje. Zakřivená severní stěna z betonových tvárnic přidává stavbě na váze i na objemu. Tenká vrstva ultramarínové barvy (oblíbená u Yvese Kleina) stále umožňuje vidět tahy štětkou. Dojem křehkosti je navíc zdůrazněn přiznáním spár mezi tvarovkami na uliční fasádě s excentricky umístěnými prefabrikovanými železobet. rámy pro okenní otvory. Dům se otevírá (na západ) do zahrady prostřednictvím lodžie. Uvnitř vede do podkroví velmi filigránské kovové schodiště. Myšlenka částečně obezděné zahrady byla později dále rozvinuta v domě pro sběratele umění (v nedalekém Therwil).
Zdroj: autorská zpráva H&deM z roku 1995
Vložil: Petr Šmídek, 13.02.06
Návštěvnost: 60268 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Obrana modré barvy domu Petr Šmídek 13.02.06 10:48
MjD happy 16.02.06 08:45
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.