Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
NOVY fullbanner
HLEDEJ v sekci     
Palác OMEGA

Autor: Kuba, Pilař - architekti
Adresa: Náměstí Svobody 9, Brno, Česká republika
Investor: Amádeus Real a.s.
Náklady: 150 000 000 CZK Realizace: 2005
Soutěž: 2001 Užitná plocha: 3500 m²

HRA SE SKLENĚNÝMI KOSTKAMI

Citlivý návštěvník Brna vnímá napětí mezi silnou historizující architektonickou tradicí XIX. století a pozoruhodnými tvůrčími výkony meziválečného období. Pokud v moravské metropoli sídlí genius loci, pak určitě tkví z velké části v kontrastu těchto dvou epoch. Polyfunkční dům Omega zavrhuje tradici a chce se stát symbolem nového věku. Takové tvůrčí úsilí v historickém prostředí musí nutně způsobit skandál, podobně jako před sto lety obchodní dům na Michaelerplatz ve Vídni od architekta Adolfa Loose, který vystavěl moderní budovu bez ornamentu přímo proti Hofburgu. Proč ale chceme stále znovu šokovat?
Novostavba dominuje prostoru náměstí svým suverénním průčelím. Ve dne staví na odiv hladkou prázdnotu šedozeleného skla a tmavých linií, zatímco večer provokativně zazáří chladnou zelení. Fasádu nelze přehlédnout, avšak marně hledáme nějaké vysvětlení. Nevíme, co znamená. Na první pohled zde není žádná souvislost s okolím, žádný kontext. Navíc je dům silně izolován, navzdory množství skla se tváří uzavřeně. Názory veřejnosti svědčí o tom, jak silně si Brňané přejí v centru svého města nerušeně prožívat historizující štukový sen devatenáctého století. Přitom výsledky architektonické soutěže byly jasné: skleněná abstrakce, chirurgicky implantovaná mezi staré fasády. Architekti kráčejí pevně rozhodnuti proti veřejnému mínění. V důsledku redukce vítězného návrhu zanikly původně plánované věžovité střešní nástavby, organicky změkčené válcem. Dosažená čistota řešení vyvolává okamžitě otázku, zda dům patří právě na toto místo. Odpovědí je snad náměstí samo a jeho dramatické proměny v dějinách. Je místem, kde sebevědomé stavby odedávna soupeří o pozornost a obdiv. Náměstí Svobody je přehledným katalogem brněnské architektury od renesančních karyatid Domu pánů z Lipé až po současnost. Průčelí Kleinova paláce z roku 1849 připomíná revoluční okamžik, kdy průmyslově vyrobené litinové prvky prosklených arkýřů dramaticky prostupují kamennou masou v souladu s podnikatelskými a politickými ambicemi stavebníka. Stavba Moravské banky od architektů Bohuslava Fuchse a Arnošta Wiesnera patří k nejčistším příkladům bílého funkcionalizmu, který nekompromisně ctí řád nosné konstrukce, přesně vyjádřený na fasádě. Novostavba domu Omega je naproti tomu důkazem, že fasáda se dnes může rozvíjet téměř nezávisle na konstrukci domu, k níž je přimontována, aby mohla vyjádřit uměle stanovené geometrické téma, rozvinuté s krajní důsledností a přesvědčením.
Funkcionalistický řád, v němž byl Otto Eislerem postaven obchodní dům JEPA, předchůdce dnešní novostavby, přikazoval architektovi oddělit zřetelně obchodní portály v přízemí, přičemž naopak horní podlaží s byty ustupovala dozadu. Architekti Kuba a Pilař opouštějí toto vžité schéma, tvoří jednoduchou hru navzájem posunutých hranolů, neprůhledných kostek, které mlčí o svém obsahu a funkci. Fasáda je tedy provokující maskou, šalebně skrývající různorodý vnitřek. Patra se na první pohled nijak neliší, mohli bychom je navzájem zaměnit, nebo posouvat zelenými kostkami v kovové mřížce a vytvářet další a další variace. Svislá okna jsou vlastně jen prázdné štěrbiny, které se hluboce vřezávají do hmoty domu skoro středověkým způsobem. Právě charakteristický obkročný nebo skákavý rytmus je módním prvkem současné světové architektury, ve kterém můžeme spatřit zapomenutý výtvarný princip pozdní gotiky, promyšlenou nahodilost. Uzavřenost a netečnost průčelí je, doufám, záměr, který nás chce nalákat dovnitř. Snad jde o rafinovanou hru, kdy dům pohrdá svým okolím a kolemjdoucími proto, abychom si tím více zapamatovali jeho pyšnou tvář. Přísné dveře z tmavé oceli, vedoucí k bytům, chrání soukromí obyvatel jako portál paláce, zatímco obchodní pasáž je zářícím hranolem, protaženým skrze dům. Zpestřením přímé trasy jsou hravé kruhové výřezy v podlaze, které vytvářejí scénografický efekt průhledů do podzemního podlaží. Nakupování v podzemí se mění v divadlo všedního dne, pozorované voyeurským kukátkem. Kavárna ve žluté dvoraně, sahající do výšky tří podlaží, nabízí zastavení a odpočinek ve střední části parcely. Prostor se zde otevírá skleněnou stěnou do nádvoří sousedního objektu Národního památkového ústavu. Boční stěny průběžné haly jsou prolomeny okny obchodů obdobným způsobem jako hlavní průčelí domu. Na okamžik jsme ochotni uvěřit, že geometrie skleněných kostek prostupuje v nesčetných variacích budovou jako třírozměrný hlavolam. Přáli bychom si, aby tomu tak bylo, pak by byl koncept domu opravdu jedinečný. Návštěvník stoupá nerezovými eskalátory vzhůru, zatímco sítnice vydrážděná ostrou žlutí hledá uklidnění v šedých obkladech a mléčném skle. Barva stupňuje vzrušení a pocit očekávání něčeho osudného jako na van Goghových plátnech. Vrchol se ale nedostaví. Obchodní galerie v patrech již nemají čím překvapit, než několika drobnými světlíky. Chybí závěrečné vyznění prostoru a soustředění, které hledá ctitel minimalizmu, zhýčkaný metafyzickým schodištěm knihovny Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (od týchž autorů). Jednoduše cítěné objemy se začnou pokrývat plevelem všedních reklam a propagačních nápisů, které rozkládají čistotu původní myšlenky. Koncept organizované prázdnoty těžko snáší chaos všedního dne.
Jsme-li zneklidněni přespříliš, projdeme pasáží Omega až do staré pasáže Alfa. Jemné křivky galerií, ohýbaná skla, decentní přírodní kámen a noblesní chróm funkcionalizmu ztiší naše vzrušení. Teprve potom začínáme přemýšlet, co všechno jsme ochotni odpustit modernímu domu. Možná zjistíme, že v nás přece zůstal pozitivní otisk jeho atmosféry.

Literatura
 
 

Autor: Jaromír Sedlák, 25.01.06
Návštěvnost: 516320 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
:o((( pipe 25.01.06 21:34
Mám nepříjemný dojem, že se mi to vlastně nelíbí (7:- | ) šakal 25.01.06 21:56
:-( Luk 26.01.06 14:23
jsem rád.... tovyx 26.01.06 14:47
...Jo...asi jako Reichstag v Berlíně (7:- /) šakal 26.01.06 18:42
taky mě to neuchvátilo, ale něco dobrýho se tam najít dá palmexman 26.01.06 20:09
Nepříliš povedené Michal 26.01.06 20:35
:( jillsuak 26.01.06 22:06
Rozhovor s autory pipe 26.01.06 22:11
omega jana 27.01.06 09:25
re: jana tovyx 27.01.06 09:53
Archiweb=bulvár? Emil 27.01.06 10:11
? Jan Kratochvíl 27.01.06 10:31
muj nazor jirřina 27.01.06 12:12
...Můžete, prosím, někdo "hodit" odkaz na... šakal 27.01.06 12:13
to: Sedlak Jack 29.01.06 20:41
Ztraceni v rajských uličkách Jan Kratochvíl 29.01.06 20:55
autor fotografií Petr Šmídek 29.01.06 21:46
standard Honzík 31.01.06 11:06
...Tedy,... šakal 31.01.06 11:44
... sim 31.01.06 14:59
JE TO SKVELY PAVEL 01.02.06 22:26
... kachna 02.02.06 00:18
JE! joo! klarkka 02.02.06 08:47
JE! joo! klarkka 02.02.06 08:49
je to tristni mzy 02.02.06 10:26
ul.česká Honzík 02.02.06 10:32
jeste dodatek mzy 02.02.06 10:35
TOHLE je odvaha!... Radim Gabor 02.02.06 13:38
...Koukám zpětně,... šakal 02.02.06 14:48
:-) Jan Křeček 02.02.06 17:52
...DOBRÁ!... šakal 02.02.06 18:17
.. klarkka 02.02.06 19:06
...(7;- )) šakal 02.02.06 19:39
Drexler a Vrbata pipe 02.02.06 21:58
skvělé měřítko Marek Stepan 02.02.06 23:05
měřítko pipe 02.02.06 23:42
pipe - Jane Kratochvíle, jste to vy??? Eva 02.02.06 23:47
Nejsem Jan Kratochvíl... pipe 02.02.06 23:57
Jan Kratochvíl 03.02.06 00:02
reakce na arch. Stepana mzy 03.02.06 01:51
mzy Eva 03.02.06 08:59
hm, hm, hm wazbicz 03.02.06 12:36
re:Eva mzy 03.02.06 16:13
parter a intimní vztah s mamlasy Marek Stepan 03.02.06 19:51
...Dobrá...tak tedy trochu funkcionalismu, pane Štěpáne... 05.02.06 20:15
Vizualizace vs. realizace Štěpán Matějka 05.02.06 22:30
:-) gaw 06.02.06 11:15
přesně tak jadwa 06.02.06 20:03
Me se to libi Tomas 13.02.06 22:02
Jako ze 70. let Andy 14.02.06 23:12
Pozitivni dojem Aleš Hanák 16.02.06 17:34
Slabé Jan Kratochvíl 16.02.06 17:52
Re: Slabé Aleš Hanák 16.02.06 21:06
mě se to opravdu líbí... kuzemenský 16.02.06 21:49
Konec architektů v čechách... 02.03.06 14:13
čtverečky? Ondřej Bartůšek 09.03.06 10:41
REDAKCE 03.04.06 08:32
Děs běs Richard Zatloukal 22.04.06 17:59
nejen pro richarda pm 22.04.06 22:40
Služba všem RAdim Petruška 23.04.06 23:44
TAK JÁ TAKY NĚCO NAPÍŠU... de.ardoise 24.04.06 14:03
JEŠTĚ DODATEK de.ardoise 24.04.06 14:08
Brněnští památkáří jsou bohužel nefunkční, Kočkatra 24.04.06 15:10
pm: Richard Zatloukal 24.04.06 16:07
jeden pohled... Oldřich Bystřický 21.06.06 17:30
Je to zcela adekvátní dům Michala Hrnčířová 23.06.06 20:08
zase emental! slavo novotný 07.08.06 15:06
dobry dům A.J.K. 10.08.06 18:57
Dům Petr 28.12.06 13:37
Rok od otevření Martin Dolezel 28.01.07 18:13
Omega 03.02.07 16:59
alfa Re: Omega kuzemenský 03.02.07 22:07
Re: Omega Martin Doležel 06.02.07 19:36
decentni pamatkar mashoun 06.02.07 20:56
decentnost hodící se mezi historické domy Róisín 14.02.07 00:16
Můj příspěvek Rivas 27.03.07 22:32
pravda dwoika 28.03.07 01:55
qualita tris 28.03.07 09:15
nelíbivé, neůtulné, nepraktické, ale lepší než vlnitej plech no name 11.04.07 23:26
kontext architektury a taky architektury Věra z Prahy 12.04.07 21:52
ujo Kuba Kubikula 19.04.07 00:21
palác omega wikingo 27.10.07 19:18
konečně něco moderního domis.kb 18.12.07 22:48
otázka Markus2 08.02.08 19:07
Šakale, B.F. Jiri Benda 07.05.08 12:53
comment Aleksandar 23.01.09 11:24
líbí Katka Jarošová 08.08.09 18:09
Hezký, ale obsluha na zahrádce na prd Keš 11.04.10 22:03
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.