Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     

Zvedací lávka

Autor: Huť architektury Martin Rajniš | Martin Rajniš, David Kubík, Tomáš Kosnar
Statika: OLYMPIA project, ing. Matúš Hollý
Adresa: Jičínská 1350, mezi dálnicí a Obchodním centrem Olympia, Mladá Boleslav, Česká republika | mapa
Projekt: 2014-16 Realizace: 2017

V roce 2014 nám navrhl pan Bouška, náruživý cyklista a nynější náměstek primátora, abychom zpracovali skici 5 různých mostů a transbordérů v Mladé Boleslavi. Lávka přes Klenici, která u zástupců města zvítězila, sice delší dobu čekala na financování, nakonec se ale vše podařilo a dnes je lávka na světě.
Tato lávka pro pěší a cyklisty je ale velmi speciální; v případě stoupající vody a hrozící povodně vystoupí ze svého betonového základu a je následně ručně vyzvednuta do bezpečné výšky. Tato unikátní funkce si vyžádala poměrně ojedinělé řešení, a i proto jsme vděčni vedení Mladé Boleslavi, že nám umožnilo se takovéto jedinečné realizace zúčastnit v roli projektanta.
Nad můstkem je na první pohled vidět další konstrukce - dřevěný rám ve tvaru jehlanu, kde čtyři sloupy (tlakově impregnované borovice) vynášejí další sekundární konstrukce, na které může být lávka pomocí systému pákového kladkostroje vyzdvižena. Aby se pro obsluhu lávky nestalo zdvihání nebývalým siláckým výkonem, konstrukce musí být velmi lehká. Zvolili jsme proto klasický systém tzv. „Howe vazník“, velmi oblíbeného od dob, kdy se po světě začala šířit železnice. Je to vazník se dvěma typy konstrukce;  první, křížená dřevěná přenáší tlaky a druhá, kovová ze závitové tyče přenáší tahy a propojuje obě pásnice vazníku. Kovové táhlo tak rozumně rozděluje role dřevěných a kovových částí konstrukce v celé délce nosníku. Lávka samotná je z modřínového řeziva.
Pochozí plocha mostovky je navržena jako rošt z příčně kladených profilů 20x60mm rozepřených distančníky. Životnost dřevěné konstrukce se zásadním způsobem prodlužuje díky ochraně dřevěných vodorovných prvků proti vodě a oplechování titan zinkem.
Lávka je spojnicí nově vybudovaných pěších a cyklistických stezek a překročením řeky Klenice je systém ideálně dopravně provázán.
Huť architektury Martin Rajniš

Literatura

Projekt
Fotografie
Andrea Thiel Lhotáková
Zdroj: autorská zpráva
Vložil: Petr Šmídek, 18.09.17
Návštěvnost: 4043 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.