Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Cuypersova pasáž
Cuyperspassage

Autor: Benthem Crouwel Architects | Jan Benthem, Mels Crouwel
Adresa: Stationsplein, Amsterdam, Nizozemí | mapa
Web: www.amsterdamcentraal.nu
Projekt: 1996-99 Realizace: 2000-15

Amsterdam Centraal station představuje hlavní vlakové nádraží v Amsterodamu. Jedná se o jeden z nejdůležitějších železničních uzlů v Nizozemí. Každodenně tudy projde až 300000 cestujících, což je desetinásobek toho, na kolik byla dimenzována původní novorenesanční budova, kterou na sklonku 19. století postavil Petrus J.H. Cuypers. Postupnou rekonstrukcí a dostavbou vlakové budovy Centraal Station se roku 1996 zabýval místní ateliér Benthem Crouwel, který významně přepracovával celý dopravní uzel nabízející dnes komfortnější a hladší přestupování mezi železnicí, autobusy, metrem, tramvají, trajekty a cyklistickou dopravou. Automobilová doprava byla v roce 2013 odvedena do tunelu. Autobusový terminál je zaklenutý transparentním pláštěm. Vzdušná a otevřená konstrukce neruší ve výhledech na řeku IJ a pro přistávající lodě vytváří důstojnou severní bránu do města. Součástí komplexní přestavby dopravního uzlu je také obchodní zóna IJhall, na jejímž projektu se podílel Wiel Arets.
V severní části umělého ostrova Stationseiland přibyl nový autobusový autobusový terminál, kam se z města prochází 110 metrů dlouhou Cuypersovou pasáží, kterou každý den využije 15000 cyklistů. Obdélníkový profil tunelu se zaoblenými rohy je podélně rozdělen na dvě části: dvouproudá asfaltová cyklostezka se stěnami z proroštu a druhou polovinu pro pěší tvoří modrobílý obklad. Cestu podzemní pasáží zpříjemňuje keramická mozaika od grafičky Irmy Boom, která jako předobraz použila mozaiky z 18. století od Cornelise Boumeestera vystavené v Rijskmuseum (konkrétně se jedná o díla Rotterdamské válečné loďstvo a Sleďová flotila z období 1725). Směrem k vodě historické výjevy nahrazují čistě modré dlaždice, ale poněvadž se jedná o ruční výrobu, na níž keramická manufaktura Royal Tichelaar Makkum pracovala skoro pět let, vytváří drobné nepřesnosti a nerovnoměrnost modré vrstvy působivý dekor. Mozaiku v tunelu tvoří téměř 80 000 dlaždiček (46 000 na stěnách a 33 000 na podlaze) o tradičních rozměrech 13 x 13 cm.
Autor: Petr Šmídek, 07.07.16
Návštěvnost: 6836 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.