Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     
Museum Insel Hombroich

Autor: Erwin Heerich
Adresa: Minkel 2, Neuss- Holzheim, Německo | mapa
Web: www.inselhombroich.de
Realizace: 1982-87

Dlouho jsem o existenci parku neměl ani ponětí, až když si ho jedna kamáradka z Drážďan vybrala pro svůj předdiplomní seminář. Vrátila se odtamtud nadšená. Ukazovala mi katalog, který o něm vydalo bregenzské muzeum (KUB), a že se tam musí co nejdříve vrátit. Na obrázcích mi to připadlo jako studentské práce z ateliéru Aleny Šrámkové. Když jsem si našel čas a zajel tam, byla jeho návštěva jedním z nejpůsobivějších zážitků celého výletu NL03. Nebudu zastírat, že jsme se tam jeli podívat i na Insel Hombroich 2 (bývalá raketová základna), kam přispívají svými pavilonky autoři světových jmen. Viděli jsme rozestavěného Anda, Sizu, Nishizawu a další, ale přece se nám jenom líbil ten starý park víc.
On je rozdíl, když staví umělec nebo architekt. Každý z nich klade důraz na něco jiného. Umělec snaží se bojovat s mezerami v technickém vzdělání, zatímco u architektů vidíte, jak touhu být umělcem musejí někdy lámat přes koleno. Měl jsem tu čest tři roky pozorovat českého Erwina Heericha - Davide díky!
Proces ostrova není a nikdy nebude ukončený. Neustále tu vznikají pavilony nové (viz. dřevěná budova školky, neustále se obměňující expozice a nově vznikající transformace raketové základny).
Petr Šmídek

Ostrov je mateřský.
Plodí, společně třímá, napomáhá, slouží a pouští na svobodu.
Není žádnou povinností, ale možností.
Není buď-anebo, ale tak a tak.
Vyžaduje konfrontaci, střet sama se sebou.
Není mužským polem pro organizaci, štvanici, nával, moc a demonstraci.

Dění na ostrově nebylo nikdy dopředu vypočitatelné, většinou ani představitelné. Mnoho rozličného přišlo pod jednu střechu, držící pohromadě neviditelnou kůží; siť lidí, představ a práce, jejíž body jsou vázány stále těsněji a pevně, se může rozprostírat dál. Možná je ostrov určen jen k prožití a ne jeho popisování.
Všichni zúčastnění na uspořádání ostrova mají každý při své jinakosti smysl slovo MY. Rozdílné charaktery, temperamentní a původní byly spoutány dohromady neviditelným svazkem založeným na prvotním stanovisku a představě, co se smí stát a co ne. Pokud bylo takových, co se chtěli vysmeknout těmto pravidlům, tací byli politováni a odešli. Problémy, které se zdály nezdolnými, byly druhého dne vyřešeny - jako se na nebi ztratí bouřkový mrak. Duševní spřízněnost umožnila činný vývoj na ostrově. Práce držela všechny a vše dohromady. V podstatě se každý staral o to, poskytnout druhým platformu pro jejich dílo a myšlenky. Uštěpačné žárlení, krutá kritika a marnivost občas vrhly svůj stín. Nakonec se však každý postavil za společnou věc. Neexistovala žádná hierarchie ani pořadí. Obezřetná soudržnost a střídmé nabývání zjednalo přirozený růst.
Každý z účastníků ostrov - ať mladý nebo starý - má svůj vlastní životní příběh i dílo. Stojí na vlastních nohách a může si vystačit i bez společenství ostrova. Tato individuální síla vytváří na ostrově pouta a smlouvy činí nesmyslnými; umožňuje, aby směna mezi braním a dáváním proběhla bez vyúčtování o přírůstku nebo úbytku. Práce na ostrově není soutěží s druhými, kteří tvoří ve stejném oboru. Nikdo tu nechce dělat nic lépe, než viděl támhle. Je to jiné a je to jací jsou lidé.
Ostrov je takovým malým prostorem, kde se potkávají lidé různých kulturních oborů. Přes svoje kulturní rozdíly tu cítí a pozorují, že jsou mezi sebou spjati. Přehnaně by se dalo říct, že je malým universálním kulturním okruhem Američanů, Číňanů, Evropanů, Japonců a Rusů, kteří vyrostli a byli ovlivněni v buddhistickém, křesťanském, pravoslavném nebo taoistickém světě. V první řadě jsou lidmi, kteří nezařadíte do žádné škatulky, nenásledují žádný -ismus a jsou odpovědni a vědomi si svého původů. Nestaví žádný společný dům, ale jsou zavázáni jeho pospolitosti. Stálý sám o sobě, nestírá jednotlivé osobní hranice. Na ostrově se částí svého díla a života začleníte do života ostrova, někdy víc a někdy měně, ale vždy s náklonností.
Existencí ostrova je jeho nepřetržitá změna a přeměna. Proto zůstává jeho budoucnost v  temnotách. Zúčastnění nemají žádnou představu o rozvoji a cílu. Vědí, že není žádný klidový stav nebo cesta zpět a konec zůstává otevřený. Ostrov nemá získat žádnou pevnou formu, ale zůstat proměnlivým. Na tvrzení o neustálém rozrůstání ostrova se dá odpovědět, že ostrov se zmenšuje přes zmenšování a uskrovňování. Existuje naděje, že tomu tak bude i do budoucna a ostrov přivede lidi ze všech oblastí lidského počínání ke stejným primárním představám, jaké doposud měli jen jeho hlavní účastníci (autoři), a že následující generace nezanechají vážnosti a lásky k této věci.
Rozvoj ostrova byl plynulý i bez teoretického plánování. Nákaza ostrovního bacilu překračuje hranice ven. Ostrov dokládá, že kultura má mnoho nositelů. K zárodečné buňce, která vznikla od výtvarníků, zahradníků, hudebních skladatelů, hudebníků a básníků, přišli lidé z ekonomiky, politiky a veřejné správy. Pro vznik byli všichni zajedno. souznační. Po nich následovali architekti, vědci, osobnosti různých náboženství a ekologických oblastí. Ti všichni jsou ostrovem.
Respektování přírody daleko za měřítka než je dneska zvykem, dalo myšlenkám ostrova smysl. Prostředí a současný svět, které vytvářejí pro lidi přírodu, je všemi velmi ctěné a tvoří nevysloveně jednotu mezi prací a představami o životě mezi všemi účastníky. Ostrovní příroda není žádným ostatním parkem pro lidi, ale domovinou pro zvířata a rostliny, které tu člověk může potkat. Také na roztažení parku k raketové stanici je nazíráno ze stejného hlediska. Žádná soukromá zahrada, ale příroda pro všechny rostliny, zvířata a lidi, která se tu hájí a jsou k spatření. Zdánlivý chaos a rozbujelost mezi rostlinami je proces, který není nijak potlačován a člověk mu poskytuje co možná největší volnost.
Jak to má člověk všechno pojmenovat: »Metaforicky 'ostrov', historicky 'Hombroich' nebo počat na budoucí vývoj?« »Stojí v popředí Museumsinsel příroda nebo vystavované práce, které brzy budou určovat raketovou základnu a krajinu kolem?« Čím víc toho na území vzniká, tím víc dostává Hombroich svému jménu. Jméno utváří sebe samo.
Jednotlivé kulturní obory a k nim náležící stavby musí stavět i nadále. To bude možné, jen když jsou lidé, kteří pracují duchem, na počátku podporování investorem s otevřeným srdcem a svou vlastní láskou k hudbě, náboženství, vědě nebo výtvarnému umění. Stavba nesmí být pro investora finančním výdajem, ale musí s ní být zacházeno z náležité pospolitosti pro určitou věc. Porozumění celku umožňuje nasazení pro jednotlivost. Kdo má pocit, že je tu pouhým přívěškem, pak nepodává dostatečně. Každý musí být pevně přesvědčený své o postavení a významu v celku. Dík náleží všem, kteří se podíleli na budování a životnosti Hombroichu za jejich trpělivost, odvahu a udržování podstaty jejich ostrova: za společné dílo, které všichni milujeme.

Ostrov snese a přeje si nové lidi, ženy i muže.
Láká, provádí a bere, nutí ale k posluze.
Holduje smělosti.
Věří těm, kteří jsou opravdoví.
Je cestou, na níž člověk různými experimenty v různých oblastech sbírá společné zkušenosti a závěry.
Na ostrově je stěží místo pro mužnost.






















Literatura

Zdroj: Karl-Heinrich Müller, zakladatel a mecenáš Museumsinsel
Vložil: Petr Šmídek, 01.09.14
Návštěvnost: 62051 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Prosinec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.