Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
8. Bienále v Benátkách

Autor: Deyan Sudjić
Adresa: Benátky, Itálie
Web: www.labiennale.org
Realizace: 8.9. - 3.11.2002

Poslední Bienále NEXT, tentokrát pod taktovkou Deyana Sudjiće (zakladatel časopisu Blueprint a současný šéfredaktor Domusu), se vrátilo ke starým kořenům profese architekta. Bylo méně digitalizované a chaotické než to Fuksasovo před dvěma lety a snad proto má šanci přetrvat i coby doprovodný katalog.

Giardini di Castello - expozice jednotlivých zemí

Anglie FOA: Yokohama International Port Terminal. Celý britský pavilon zabral jediný projekt čerstvého děkana Berlage Institute a vůdčí osobnosti Foreign Office Architects z Londýna Alejandro Zaera-Polo. Diskotékově laděná atmosféra prezentující nový mediální kult, kdy projekt a proces výstavby jsou daleko zajímavější než budova sama.
Argentina Arquitecturas del Sur
Belgie Les Iles Flottanes
Brazílie Favelas Upgrading
Chile
Česká a Slovenská republika - Budoucnost architektury bez architektů. Jedno z největších zklamání. Autoři výstavy David Kopecký a Ján Studený si protiřečili v tom, co hlásali a vystavovali. Vše působilo dojmem amatérství, které však neomlouvalo, že by ho vytvořili nearchitekti. Celý pavilon se tak stal průchozí pasáží mezi Francií a Skandinávií. Nechápu, jak se mohli za tak chatrnou expozici postavit uznávané osobnosti jako jsou Rostislav Švácha nebo Imro Vaško. Ten vtipně poznamenal, že naše expozice se ve světových architektonických kruzích dostala do popředí zájmu (to, že na opačné straně popularity je nasnadě). Švýcaři vystavovali daleko méně (vlastně vůbec nic a ještě vám ředili kyslík), ale ti se alespoň nesnažili o mrtvá témata.
Dánsko Copenhagen X
Egypt The Next story. Považoval jsem materiál vysypaný na podlaze za sůl, mylně. Expozice zaměstná i vaše čichové buňky a vše působí jako z faraónských dob.
Finsko Before Next: Learning from Roots. Mikko Heikkinen a Markku Komonen z Helsinek přistoupili k tématu Bienále nejpřirozenějším způsobem. Předtím než se podíváme, co přijde jako další, musíme se ohlédnout a poučit z minulosti. Pískem vysypaný pavilon této severské země prezentuje současné projekty mladých finských architektů na africkém kontinentu.
Francie Contextes. Asi bylo nejvíc Next.
Holandsko Fresh Facts. Nejlepší stavby mladých architektů do 40 let oceněny Netherlands Architecture Institute byly vystaveny v Rietveldově pavilonu pod taktovkou kurátora Hermana Hertzbergera.
Irsko Merrit Bucholz & Karen McEvoy: Limerick County Hall
Israel Borderline Disorder. Téma bylo spíš TODAY. Přenesená atmosféra strachu a uzavřenosti dnešního Jeruzaléma do benátských zahrad.
Itálie Padliglione Italia
Japonsko Asian Characters: The creation of architectural language in regions where Kanji are used. Nové směry představované s pokorou minulosti.
Jugoslávská federativní republika Destruction & Construction 1991-2002
Litva The Castle of Light
Kanada Next Memory City. Pokusná cvičení s filtry Photoshopu a Premiere. S tému mělo společnou spíš s povrchností a barvitostí časopisu Wallpaper.
Maďarsko
Mexiko Between "Sharp Boxes" and "Potato shapes" - Boolean operations on solid in architectural design, The Lakes Project - The Next Mexico City
Německo NEXTliegend. Citově nejspřátelenější expozice, protože jsem se osobně účastnil projektu příspěvku německých studentů již od samého počátku. Neskončilo to obvyklým způsobem, kdy se vybraní superstars pochlubí posledními realizacemi bez ohledu na vypsané téma. To následující (Nextliegend) byla pro Němce mladá generace studentů architektury, kterým nezištně nabídlo deset vysokoškolských profesorů prostor.
Portugalsko Quattro Progetti
Rakousko Integazzione, Madness with a Method (H.Gerngross + R. Köberl). Druhá nejvtipnější výstava letošního Bienále. Tak trochu nás může hřát u srdce, že byla spjata hned s dvěma osobnostmi českého původu (jednou z nich je autor pavilonu a druhou teoretik architektury z přelomu minulého století). Druhá půlka byla hrozná. Nevím, komu mám zapleskat.
Rumunsko Romania mon Amour
Rusko Two Theatres. Věc doposud nevídaná. Ruskou epozici z více než padesáti procent představovaly projekty amerického neoexpresionisty Eric Owena Mosse.
Řecko Athens 2002: Absolute Realism
Severské země Next Nordic
Slovinsko Acqua Terra Casa Luce
Španělsko Paisajes Internos
Švýcarsko Hormonorium (Ph. Rahm + J.G. Décosterd). Jedna z nejvtipnějších a tradičně nejminimalističtějších expozic. Místnost postavená naruby, zředěný vzduch jako ve výšce 2500 metrů ned mořem a oslňující zářivkové světlo spojené s vibrujícími pohovkami.
Ukraina Pro mnohé návštěvníky zůstala nepochopena. Snad protože futuristický urbanismus tvořený na koleně, nemá tu pravou šťávu.
USA The World Trade Center: Past, Prasent, Future. Původně zde měl být představen Embryological House od FORM (Greg Lynn). Nakonec zvítězila politická lobby, která přenesla výstavu projektů zastavění parcely po WTC z Max Protech Gallery v New Yorku. Nakonec se jednalo o jednu z nejpůsobivějších výstav z celého Bienále, která zapůsobila na nejzákladnější lidské city.
Venezuela Otro Mundo es Posible. Racinální a zajímavé projekty.


Arsenale - expozice jednotlivých témat

HOUSING
Dům Manoel de Oliveira, Portugalsko, Souto Moura Arquitectos Lda
Nová hala v Grafton, Ushida Findlay Architects
Dům v švestkovém háji, Tokyo, Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa
Great Wall Commune, Shigeru Ban, Gary Chang, Young Ho Chang, Chien Hsueh-Yi, Nobuaki Furuya, Cui Kai, Kengo Kuma, Kay Ngee Tan, Antonio Ochoa, Kanika R'kul, Seung H-Sang, Rocco Yim
Dům v Groningen, Holandsko, Toyo Ito & Associates
Dům R129, Werner Sobek a Maren Sostmann pro 3B
Dům na Shelter Island, Tod Williams and Billie Tsien Architects
Progetto per 4 edifici unifamiliari, Toskánsko, Italie, Sottsass Associati
Obytný výškový dům Wienerberg, Vídeň, Ettore Sottsass Associati
City loft, Wienerberg, Vienna, Delugan - Meissl
Vila v jižní Francii, Paolo Piva
Výminek u oceánu Kaua'I, Hawaii, Steven Holl Architects
Penthouse na Manhattanu, New York, USA, Tadao Ando & Associates
Věž V Mirvac, Melbourne, Wood Marsh Pty Ltd Architecture
Dům v New Yorku, Katonah, New York, Richard Meier & Partners
Next Life Style in a Metropolis, Riken Yamamoto + KOU::ARC
Millennium House, Katar, Arata Isozaki & Associates (Achille Castiglioni, Ettore Sottsass, Tom Dixon, John Pawson, Ron Arad, Marc Newson)

MUSEUMS
Rozšíření musea v Denveru, Daniel Libeskind
Fondation Francois Pinault pour l'Art Contemporaine, Paříž, Francie, Tadao Ando Architects
Modern Art Museum of Fort Worth, Tadao Ando Architects & Associates
Fundacao Ibere Camargo, Porto Alegre, Brazílie, Alvaro Siza Vieira
Center for Glass, The Toledo Museum of Art, Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa/SANAA
Kunsthaus, Graz, Peter Cook - Colin Fournier
Mercedes Benz Museum, Stuttgart, UN STUDIO, van Berkel & Bos
Musée du Quai Branly, Jean Nouvel
Museum of Vesone, Périgueux, Jean Nouvel
Museum for African Art, New York, Bernard Tschumi
Neues Museum, Berlin, David Chipperfield Architects
Museum of the History of the Hellenic World in Asia Minor, Athens, Anamorphosis Architects
Nelson Atkins Museum of Art, Kansas City, Steven Holl Architects
New Acropolis Museum, Athens, Bernard Tschumi
Royal Scottish Academy, Plaifair Project, Edinburgh, John Miller
Museum Bridge, México / USA, LCM/Fernando Romero
Stonehenge Visitor Centre, Denton Corker Marshall Pty Ltd
Kidspace Children's Museum, Michael Maltzan Architecture, Inc.
The Museum of Modern Art, New York, Yoshio Taniguchi
Expansion and renovation ICA, Boston, Diller + Scofidio
Grand Rapids Museum, Michigan, Munkenbeck & Marshall
Diozesan Museum Kolumba, Cologne, Peter Zumthor Architekturbüro

COMMUNICATION
New Area Terminal, Madrid Airport, Nat Barajas, Richard Rogers Partnership
Vienna International Airport - Skylink, P.ARC Baumschlager Eberle Gartenmann Raab
Praterstern, Railwaystation, square and Business Center, Vienna, Boris Podrecca
Main Station, Stuttgart, Ingenhoven Overdiek und Partner + Frei Otto
Eindhoven Airport, MVRDV
Terminál šanghajského mezinárodního letiště, Singapore, S.O.M. + MVRDV

EDUCATION
Brabant Library, Eindhoven, MVRDV
University Library, Utrecht, Wiel Arets Architect & Associates BV
Yale University Department of Arts History and Arts Library, Richard Meier & Partners Architects
Eyebeam School, New York, Diller & Scofidio
Library for Zhejiang University Ningpo Campus, Ma Qingyun
MIT Computer Sciences Building, Frank O. Gehry & Associates Inc.
Simmons Hall, MIT Residence, Massachuttes Institute of Technology, Steven Holl Architects
Computer Sciences Building, Steven Holl Architects
Digital Design Gallery, Tom Kovac Architecture
Subunit 3 for the Teaching of Medicine, Coimbra, Serodio Furtado & Associados Arquitectos
Queen's University, Belfast, Student Centre, Jeremy Dixon. Edward Jones / BDP Belfast
Wolfsburg Science Centre, Zaha Hadid Architects
Brooklyn Public Library, Visual and Performing Arts Library, TEN Arquitectos
Idea Store, London, Adjaye /Associates

TOWERS
Agbar Tower, Barcelona, Jean Nouvel
Hearst Headquarters, New York, Foster & Partners
Swiss Re London Headquarters, London, Foster & Partners
Kowloon Station Tower, Hong Kong, KPF, Kohn Pedersen Fox
Hotel in Barcelona, Dominique Perrault
Monte Laa, PORR - Towers, Laaerberg Vienna, Hans Hollein
Tower Scheme, International City, Richard Rogers Partnership
Montevideo Tower, Rotterdam, Mecanoo Architecten
New York Times Tower, Renzo Piano Building Workshop S.r.l.

ALESSI TOWERS - Future System, Zaha Hadid, David Chipperfield, Jean Nouvel, MVRDV, Toyo Ito, Denton Corker, Marshall, Morphosis

WORK
Bank Headquarters, Marina Bay, Singapore, Skidmore, Owing & Merrill
BBC Scotland, Glasgow, David Chipperfield Architects
BMW, Leipzig, Zaha Hadid Architects
ELT Factory, Moscow, Sottsass Associati
Mahler 4 Block 5, Amsterdam, Toyo Ito & Associates, Architects
WIPO HQ Geneva, Behnisch, Behnisch + Partners
The Leaning Giant (offices in Madrid, Spain), Alberto Campo Baeza
The Box in Stone (offices in Almeria, Spain), Alberto Campo Baeza

SHOPPING
BMW Welt, Munich, Coop Himmleb(l)au
Christian Dior Omotesando Building, Tokyo, Kazuyo Sejima / SANAA
Freizeit und Einkaufszentrum, Brünnen, Switzerland, Daniel Libeskind
Selfridges Department Store, Birmingham, Future Systems
New Millennium Retail: Emporio Armani, Hong Kong, M. + D. Fuksas
Publicis Drugstore, Paris, Michele Saee Building Architects

PERFORMANCE
Theatre, Middlesburg, Netherlands, Claus en Kaan Architectes
Stadium Oostpoort, Haarlem, Netherlands, Wiel Arets Architect
Braga Stadium Euro 2004, Portugal, Eduardo Souto de Moura
Forum 2004 Building and Plaza, Barcelona, Herzog & de Meuron
City of Culture of Galicia, Santiago de Compostela, Eisenman Architects
M Hall in Matsumoto, Japan, Toyo Ito & Associates, Architects
Relaxation Park in Torrevieja Spain, Toyo Ito & Associates, Architects
Runcorn Theatre + Arts Centre, John Miller + Partners
Shenzen Culture Center, China, Arata Isozaki & Associates
The South Tenerife Congress Center, AMP Arquitectos S.L. Artengo Menis Pastrana

CHURCH and STATE
Edinburgh Parliament, EMBT Arquitectes Associats Miralles/Tagliabue
Scottish Parliament, EMBT Arquitectes Associats Miralles/Tagliabue
Eugene Federal Courthouse, Eugene, Oregon, Morphosis
NOAA Satellite Control Centre, Suiteland, Maryland
San Francisco Federal Building, San Francisco, California
Training Facility, Kuwait Police College, Skidmore, Owings & Merrill
Netherlands Forensic Institute, Claus and Kaan Architectes Amsterdam
Barcelona City of Justice, David Chipperfield Architects
Melbourne Shrine of Remembrance, Ashton Raggatt McDougal
Novy Dvur Monastery, Czech Republic, John Pawson
Federal Agency for the Environment, Dessau, Sauerbruch & Hutton

MASTERPLANS
Federation Square, Melbourne, Lab architecture studio + Bates Smart
Hyogo Green Network + Hyogo Museum of Art, Tadao Ando Architects
Oosterdoks Island, Amsterdam, Erick van Egeraat Architects
Masterplan for One-North Singapore, Zaha Hadid Architects
Philips City Center, Nymegen, Mecanoo
All Barnsley Night Dream, Alsop Architects
New Link Quai in Santa Cruz de Tenerife, Herzog & de Meuron

JVC CULTURAL CENTER, Guadalajara, Mexiko
Hotel a bydlení, Zaha Hadid / Londýn
Komerční a zábaní centrum, Coop Himmelb(l)au / Vídeň
Výstavní a konferenční centrum, TEN Arquitectos - Enrique Norten
Hřiště, Carmen Pinos
Palenque, Morphosis / Los Angeles
Universita, Daniel Libeskind / Belín
Obslužná budova, Teodoro Gonzalez de Leon
Dětské museum, Philip Johnson - Alan Ritchie
Amfiteátr, Tod Williams a Billie Tsien / New York
Kancelářský komplex a kulturní centrum, Jean Nouvel / Paříž
Museum soudobého umění, Toyo Ito / Tokyo

WORLD TRADE CENTER, New York
Původní stavby WTC, Leslie E. Robertson Associates
Znovupostavení WTC, Skidmore, Owings & Merrill

Historie bienále architektury

1975 - On the subject of the Stucky Mill se konalo v Magazzini del Sale v Zattere (kurátorem sekce výtvarných umění a architektury byl Vittorio Gregotti).
1976 - Werkbund 1907. The Origins of Design, racionalismus a architektura během fašistického období v Itálii; Europe-America, staré městské centrum a suburbie; Ettore Sottsass, italský návrhář. Výstavy se konaly v těchto prostorách: Ca' Pesaro, San Lorenzo, Magazzini del Sale, Cini Foundation (ředitel: Vittorio Gregotti).
1978 - Utopia and the Crisis of Anti-Nature. Architectural Intentions in Italy. Magazzini del Sale, Zattere (ředitel: Vittorio Gregotti).
1979 - Theatre of the World (na konci Zattere) bylo vytvořeno Aldem Rossi pro sekci architektury a divadla Bienále u příležitosti výstav Benátky a Pódium (zima 1979-80).
1980 - 1. mezinárodní výstava architektury s podtitulem Přítomnost minulosti. Součástí byla výstava Strada Novissima v Arsenale a výstavy o architektovi Antonio Basile; The Banal Object. An Exhibition of Critics. Výstava mladých architektů. Homage to Garella, Ridolfi and Johnson (ředitel sekce architektury: Paolo Portoghesi).
1982 - 2. mezinárodní výstava architektury se konalo v Italském pavilonu v Giardini s podtitulem Architektury v Islámských zemích (ředitel: Paolo Portoghesi).
1985 - 3. mezinárodní výstava architektury: Projekty pro Benátky, mezinárodní soutěž, Giardini (ředitel: Aldo Rossi).
1986 - 4. mezinárodní výstava architektury s podtitulem Hendrik Petrus Berlage - Kresby se konalo ve vile Farsetti a Santa Maria di Sala (ředitel: Aldo Rossi).
1988 - Italský pavilón: 12 projektů pro benátské Bienále. Národní soutěž, která se vystavovala v Dóžecím paláci (ředitel: Francesco Dal Co).
1991 - 5. mezinárodní výstava architektury se konalo v Giardini. Národní pavilony: Čtyřicet architektů pro 90.léta; výstava projektů Brána do Benátek; výstava nových návrhů na Italský pavilon; nový Pavilon knih navržen Jamesem Stirlingem. Corderie dell'Arsenale: The Venice Prize, příspěvek 43. škol architektury; výstava soutěžních projektů na Palazzo del Cinema na ostrově Lido (ředitel: Francesco Dal Co).
1992 - Architecture: Modernity and the sacred space se konalo ve starých docích ostrova Giudecca (kurátor: Paolo Portoghesi).
1996 - 6. mezinárodní výstava architektury. Castello Gardens (ředitel: Hans Hollein). Hlavní výstava byla pojmenována Sensing the Future - The Architect as Seismograph a pokrývala práce asi třiceti současných světových architektů.
2000 - 7. mezinárodní výstava architektury se konala v Giardini a Arsenale od 18.června do 29.října s podtitulem Less Aesthetics, More Ethics (ředitel: Massimiliano Fuksas).
2002 - 8. mezinárodní výstava architektury trvá od 8.září do 3.listopadu. Koná v Giardini a Arsenale a jejím mottem je Next (ředitel: Deyan Sujic).

Historie pavilonů

Místo konání všech výstav bienále leží od počátků 1895 v Castello Giardini (zahrady), které se nachází na východě Benátek v blízkosti Lida a Jaderského moře. Bylo vyprojektováno během napoleonské doby na pozemku, který zahrnoval dělnickou čtvrť se čtyřmi kostely a třemi konventy.
Původní Pallazzo dell´Esposizione, dnes Italský pavilon, byl postaven v roce 1895 a během času byl několikrát rozšířen a přestaven. V zahradě je 26 pavilonů postavených v rozdílných periodách za spoluúčasti jednotlivých zemí. Umístěny mezi vzrostlými stromy tvoří antologii významné architektury 20. století, které byly navrženy architekty jako Aalto, Hoffmann, Rietveld, Stirling. Kupříkladu Carlo Scarpa pracoval na řadě projektů pro Giardini v období mezi 1948-1972. Stejně jako návrhy výstav jednotlivých umělců (jako například výstavy Paula Klee v roce 1948). Postavil také prodejnu lístků (1952), jejíž předstupující křivka střechy připomíná obří list a navrhl vnitřní dvůr Italského pavilonu. V roce 1954 navrhl Scarpa Venezuelský pavilon - dva souběžné kubusy spojené nižší předstupující střechou a s odpočinkovou plochu s vodní plochou.
Spousty dalších pavilonů v Zahradách byly navrženy a postaveny slavnými architekty. V roce 1934 byl postaven Rakouský pavilon jako jedno z posledních děl Josefa Hoffmanna, vedoucí osoby hnutí "Secession" - a jeho stavba tak kombinuje secesionistické prvky a ozvěnou klasicismu a racionalismu. Holandský pavilon postavil Gerrit Thomas Rietveld v roce 1954. Vůdce hnutí De Stijl ji podrobil přísné geometrii, kde je vše založeno na jednoduchosti čtverce. Finský pavilon je prefabrikovaná struktura navržené Alvarem Aalto, který byl sestaven v roku 1956 z částí vyrobených ve Finsku; původně dřevo bylo zamýšleno jen jednu výstavu. 29. biená- le zažilo slavností otevření Kanadského pavilonu podle návrhu BBPR Group (architekty Banfi, Barbiano di Belgiojoso, Peressutti a Rogers): pavilon tvoří zavřené a otevřené prostory kolem jediné kruhové zdi. Tento iluzorní a labyrintní výstavní prostor se střídavým exteriérem a inte- riérem je jednou z nejvýše hodnocených staveb BBPR Group. Daleko soudobější je Pavilon knih - dlouhá úzká struktura s měděnou střechou, postavený jako jedno z posledních děl Jamese Stirlinga (1991), které nahradilo malou dřevěnou stavbu, která sloužila stejným účelům a vyhořel v raných 80. letech, C .Scarpou v roce 1950.
Úplně první zahraniční pavilon byl podle návrhu Léona Sneyens postaven pro Belgii v roce 1907. V chronologickém pořádku jsou uvedeny pavilony jak následovaly (datum a jméno architekta v závorkách): Maďarsko (1909, Géza Rintel Maroti), Německo (1909, Daniele Donghi) zdemolován a znovu postaven (1938, Ernst Haiger), Velké Británie (1909, Edwin Alfred Rickards), Francie (1912, Umberto Bellotto), Holandsko (1912, Gustav Ferdinand Boberg) zdemolován a znovu postaven (1953, Gerrit Thomas Rietveld), Rusko (1914 , Aleksej V. Scusev), Španělsko (1922, Javier De Luque) fasáda pochází ze pozdější dostavby (1952, Joaquin Vaquero Palacios), Československo (1926, Otakar Novotný), Spojené státy americké (1930, Chester Holmes Aldrich a William Adams Delano), Dánsko (1932, Carl Brummer) později rozšířen (1958, Peter Koch), Pavilon Benátky (1932, Brenno Del Giudice) věnován dekorativním uměním a rozšířen v roce 1938, Rakousko (1934, Josef Hoffmann), Řecko (1934, M. Papandréou - B. Del Giudice), Izrael (1952, Zeev Rechter), Švýcarsko (1952, Bruno Giacometti), Venezuela (1954, Carlo Scarpa), Japonsko (1956, Takamasa Yoshizaka), Finsko (1956, Alvar Aalto) dnes pavilon Islandu, Kanada (1958, the BBPR Group, Gian Luigi Banfi, Ludovico Barbiano di Belgiojoso, Enrico Peressutti, Ernesto Nathan Rogers), Švédsko, Norsko a Finsko (1962, Sverre Fehn), Brazílie (1964, Amerigo Marchesin), Austrálie (1987, Philip Cox), Korea (1995, Seok Chul Kim a Franco Mancuso).

Anglie
Belgie
Československo
Francie
Holandsko

Japonsko
Německo
Skandinávie
Španělsko
Švýcarsko
U.S.A.

Friendly Alien
BMW Event
Peter Eisenman
H&deM v Barceloně
Toyo Ito
Selfridges Brimingham
Škola v Benátkách
Arsenale
Towers
Hadid - Wolfsburg
Zaha Hadid
Zumthor - Kolumba
Autor: Petr Šmídek, 28.08.05
Návštěvnost: 70535 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Duben 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.