Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Nová filharmonie

Autor: Estudio Barozzi Veiga | Fabrizio Barozzi, Alberto Veiga
Adresa: ul. Małopolska 48, Štětín, Polsko | mapa
Web: www.filharmonia.szczecin.pl
Realizace: 2014 Soutěž: 2007

Po splasknutí realitní bubliny ve Španělsku se ocitli v potížích nejen developeři, stavební společnosti a majitelé předražených nemovitostí, ale také zavedené architektonické kanceláře. Co si pak měly počít tisíce absolventů, které každoročně chrlí španělské techniky? Přesycený trh nenabízí mnoho stavebních příležitostí a tak jsou mladí architekti nuceni poohlížet za prací v zahraničí, kam se buď rovnou přestěhují nebo se hojně účastní architektonických soutěží pořádaných po celém světě.
Alberto Veiga si po několikaletém sbírání zkušeností založil v roce 2004 s italským kolegou Fabriziem Barozzim vlastní kancelář a hned se jim podařilo uspět v několika velkých mezinárodních soutěžích. Po dvou vítězstvích v rodném Španělsku se jim před sedmi lety podařilo uspět také v soutěži na novou filharmonii v polském Štětíně. Tou dobou totiž v jejich ateliéru působila polská praktikantka, která přišla s nápadem soutěže se zúčastnit a pomohla jim tak zvítězit ve třetí mezinárodní soutěži v řadě. Soutěže Veigovi pomáhají v zdokonalování a vytržení z každodenní rutiny.



Alberto Veiga si v té době nedovedl příliš představit, že by mohl pracovat také na jiném místě než tam, kde dlouhodobě žije. Navrhování do státu, které znáte pouze z map, do města, kde jste nikdy nebyli, a na místo, jehož historii musíte teprve odhalit, vás nemusí ihned diskvalifikovat, ale vybudí k výkonům, které jste od sebe možná ani nečekali. Nejprve se však musela jejich kancelář zdokonalit v  angličtině. O polštinu se raději ani nepokoušeli. Během soutěže navštívili štětínskou parcelu celkem třikrát. Byli silně zasaženi příběhem města s německou historií i místem, kde původně stával 'Konzerthaus', který byl (podobně jako celé historické centrum) na sklonku druhé světové války vymazán z mapy leteckými nálety. Stejně tak na španělské architekty zapůsobila nešťastná poválečná obnova komunisty jako i netradiční způsob užívání města současnými obyvateli. Při hledání vztahů a souvislostí našli více než očekávali a možná získali větší vztah k místu než lidé, kteří zde dlouhodobě žijí.
Výsledná kompaktní hmota složená z vertikálních objektů je zakončená bílou korunou připomínající plachty lodí proplouvajících kdysi kolem nedaleké námořní akademie. Vnitřní dispozici utváří jednoduchá kompozice dvou koncertních sálů (velký pro 951 diváků a komorní pro 192 posluchačů) a dvou schodišť (pozvolné široké lineární a rychlé úzké spirálovité). Hlavním cílem byla přehlednost, aby se diváci bezproblémově dostali do sálů. Dalším parametrem byla prostorová velkorysost a navození příjemných světelných podmínek. S proporcemi sálů neexperimentovali a převzali osvědčený tvar 'krabice od bot' známý z většiny evropských síní. Jednou z  mála odlišností jsou tak odrazné stěny složené z natočených trojúhelníkových desek s povrchem z plátkového zlata. Reflektivní stěny se tak starají o slavnostní a neustále se proměňující atmosféru v sále.
Z přednášky Alberta Veigy, 16.7.2014 ve Štětíně
Ocenění
Autor: Petr Šmídek, 11.09.14
Návštěvnost: 30292 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
soutěž sidecar 18.09.14 12:18
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.