Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Úpravy náměstí Rubensplein

Autor: Robbrecht en Daem architecten | Hilde Daem, Paul Robbrecht
Adresa: Rubensplein, Knokke-Heist, Belgie | mapa
Realizace: 2001-03

foto: Petr Šmídek, 2012
Vyhlášené Belgické přímořské letovisko Knokke, je zaplavené nejen turisty, ti povětšinou přijíždějí auty. Proto snad všechna náměstí v Knokke nepostrádají pod terénem podzemní parkování a přilehlé vjezdy a výjezdy z nich. Náměstí Rubensplein, skrývá pod terénem podzemní parkování také.
Když bylo postavené podzemní pakování na přímořském promenádě Knokke, naskytla se příležitost znovu navrhnout trojúhelníkové náměstí nad parkovištěm. Nabízí se asociace s obrazy Georgese Seurata, území vyčkávajících lidí a hrajících dětí. Barevnost dlažby je snad referencí k technice zvané pointilismus (té byl Seurat významným představitelem) a námořní barvy betonových desek odkazují k blízkému moři.
Skleněné tabule s dlouhými lavicemi po obou stranách, poskytují efektivní ochranu před větrem. Toto lineární uspořádání veřejného prostoru je vhodné místo k posezení a dohlížení na hrající si děti. Náměstí se stalo pozadím vyčkávajícím pro aktivity i odpočinek. Výškový rozdíl 1,2m je zakomponován v podobě kamenných vln.
Architekti této realizace často zasazují do svých projektů díla současných umělců, zde jde o dvě sochy Franze Westa – jedná se o dvě hlavy 5m vysoké, vyrobené z odolné syntetické pryskyřice. Volba architektů padla na sérii soch, které West nazývá Lemur. West sám je označuje za satirickou formu a groteskno ve znění tradice karnevalů (Snad vzpomínka na Jamese Ensora, jež čerpal satirické výjevy pro své obrazy právě v Knokke.). Tyto dvě hlavy hledí k sobě, udržují kosý dialog v prostoru trojúhelníkového náměstí. Vzhled soch se výrazně mění s naším úhlem pohledu. Z některého místa se jeví jako bílé mraky, které unikly z lahve; jindy jako obludy nebo jako figury s výraznými čely a malými ústy zírající nepřítomně do prázdna čelíc horizontu moře.
Určující síla tkví v jednoduchosti zpracování. Dvě sochy hlav jsou umístěné na válcových podstavcích, které jsou ve skutečnosti výstupy z podzemního parkování. Dlouhé klasické oboustranné lavice a jednotná dlažba. Ta budí pocit interiéru více než-li venkovního veřejného prostoru. Či snad občas v slunečním oslnění máme pocit, že kráčíme po mořském dně, kde pod nohama problikává písek a paprsky odrážejíc se od azurové hladiny.
Zdroj: Hana Procházková
Vložil: Petr Šmídek, 04.07.14
Návštěvnost: 16051 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Pomoc, Lenka Štěpánková 10.07.14 10:58
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Květen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.