Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Interiér bytu v polyfunkčním domě Pyramida

Autor: ZETTE atelier s.r.o. | Zdenek Balík
Adresa: Pardubice, Česká republika
Projekt: 2006 Realizace: 2011

KONTEXT
Pardubice jsou z architektonického hlediska významné převážně historicky, současná kvalitní produkce se jim vyhýbá. Pozitivní výjimky jsou sporadické. Smutnou ukázkou je třída Míru. Jak zpívá místní kapela Vypsaná fixa, není to žádná Broadway: Pojišťovna ČSOB byla neoficiálně vyhlášena nejhorší stavbou století Pardubického kraje; jen o blok vedle pak vyrostla další učebnicová ukázka developerské lobby - Obchodní centrum Pyramida. V době, kdy jsem byl požádán o změnu dispozic bytu v pátém patře (3+kk, 115 m²), byly již hotové základy celé stavby, bylo tedy třeba striktně respektovat nosné konstrukce, vertikální šachty sítí, i velikost a rozmístění okenních otvorů. Výjimkou je pouze otvor z koupelny na balkon - okno bylo nahrazeno dveřmi.
Majitel bytu - zároveň investor stavby - byl v rozvodovém řízení, což vyústilo i v požadavky na změnu dispozice. V době, kdy byl návrh zpracováván, nebylo jisté, zda se byt stane jeho novým domovem, poslouží jako dar synovi, nebo bude pronajímán vysoce postaveným manažerům. Vedle požadavku na maximální otevřenost prostoru s intimnější spací zónou a spaním pro návštěvu měl ateliér v podstatě volnou ruku a výsledek záležel především na jeho umu. V jistém smyslu se tedy jednalo o ideálního klienta.

DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ
Oproti původnímu návrhu byla dispozice z výše uvedených důvodů oproštěna od příček a dala tak vyniknout západně orientovanému centrálnímu obytného prostoru, od kterého je ložnice oddělena vložením šikmo umístěného kvádrového objemu. V severní části dispozice je vedle z ložnice přístupné terasy umístěna koupelna s navazující šatnou, a toaleta, která je od obytného prostoru oddělena nábytkovou stěnou. Při řešení dispozic byl obzvláštní důraz kladen na otevřenost prostoru a přirozenou logickou návaznost jednotlivých funkcí bytu.

KOMPOZIČNÍ ŘEŠENÍ
Architektura vždy nějakým způsobem pracuje s prostorem, barvou, materiálem a světlem. Každá historická perioda přistupovala k uchopení těchto kategorií svébytně; jedním z všeobecně uznávaných současných trendů je pak maximální důraz na vyznění čistého objemu, barevných ploch a lapidárních geometrických tvarů. V návrhu jsem se omezil na použití pravoúhelníků (čtverce, obdélníky), pomyslného trojúhelníku (oddělení ložnice od obytného prostoru diagonálně vloženým kubusem) a kruhu - ten je dominantní zejména v případě jídelního stolu, je ale volen i jako tvar některých svítidel. Zaoblení je použito také u nízké podélné "nábytkové stěny" v obytném prostoru.

ARCHITEKTONICKÉ POJETÍ
První místností bytu je zádveří. Vůbec se nemusí jednat o deprimující stísněný prostor, kterým se člověk chce co nejrychleji mezi botami a kabáty prokličkovat někam jinam. Architektonicky velmi podceňovaný prostor je přitom zásadní, neboť vytváří první dojem, a také je tím posledním, co člověk při odchodu vidí, a tedy tím, co má tendenci si nejlépe pamatovat. Důraz na maximální jednoduchost resultoval v monochromní sytě červený objem, který je z jedné strany lemován šatními skříněmi identické barvy. Ty jsou vyrobeny z MDF desek a opatřeny polyuretanovým nástřikem. Dotykové otevírání skříní je vhodnější než tradiční použití úchytek, neboť ty by měly tendenci vytvářet zde rušivý rastr, a navíc každý dobře ví, jak je snadné o cokoliv vyčnívajícího při raním spěchu kapsou kabátu zachytnout. Vstupní prostor je zkrátka reklamou na to, co člověka čeká (když přichází) a místem, které se s ním při odchodu loučí.
S maximálním důrazem na jednoduchost a působení lapidárních tvarů, materiálů a solitérních barevných ploch byl ostatně zpracován celý interiér. Kombinace tradičních materiálů (dlažba, dřevo, papírové závěsy) s moderními povrchy (MDF desky, polyuretanový nástřik, linoleum) vytváří určitou polaritu mezi jakousi tradiční přirozeností na straně jedné a současným výrazem na straně druhé, přitom je však pamatováno na harmonii celku. Obdobně je nábytek navrhovaný na míru doplněn solitéry z průmyslové produkce (barové židle, křesla, židle kolem jídelního stolu, červený sedák v předsíni). Obojí má přitom šanci vyniknout na pozadí toho druhého, záleží, zda zaostříme na detail, nebo budeme spíše vnímat celek.
Jako pochozí povrch vstupního prostoru i celého hlavního obytného prostoru bylo zvoleno linoleum, k jehož přednostem patří snadná údržba i cena, hlavním důvodem však byla snaha o maximální kompaktnost interiéru.
Významným prvkem centrálního prostoru je šikmo vložený kvádr, který obaluje pohledově i akusticky vertikální rozvody sítí a má opticky-dělící význam, vedle toho však skrývá několik funkcí: v půdorysně kratší straně přivrácené ke kuchyňskému koutu je umístěna spíž, část delší -"obývákové"- stěny je výklopná a slouží jako příležitostné lůžko pro návštěvy nebo společensky unavené aktéry večírku. Kuchyně je stejně jako v případě předsíně navržena z MFD desek s polyuretanovým nástřikem, kuchyňská stěna je doplněna skleněným obkladem zdi. Pro středový box coby výrazný dominantní prvek  byla zvolena exotická dýha. Světlá výška v celém centrálním prostoru a vstupu je 2500 mm.
Na denní zónu hlavního prostoru navazuje rozlehlá terasa, která je připravena na nápor většího počtu lidí (k optickému oddělení interiéru a exteriéru slouží látkové japonské stěny). Komornější noční zóna disponuje vlastní terasou výrazně intimnějšího charakteru.
Koupelna coby hygienické zázemí bytu je koncipována v odpovídajícím standardu (sprchový kout, vana, dvojumyvadlo, toaleta, bidet). Na ni pak navazuje prádelna.
Tradičně člověk používá koupelnu dvakrát denně - ráno po probuzení a večer před spánkem - večer by jej tedy neměla rozrušovat agresivní barevností, ale spíše zklidnit, utlumit, ráno by naopak neměla působit jako uspávač hadů, ale svěže. To je fakt. Vypořádat se s ním jde jistě mnoha způsoby, v tomto případě byla použita kombinace velkoformátové dlažby, kultivovaných a vysoce estetických zařizovacích předmětů sanity a stěrky Pandomo, která kompaktně sjednocuje stěny a strop. Ten byl v koupelně a na toaletě snížen na světlou výšku 2300 mm.
Stěrka Pandomo je luxusní povrchovou úpravou specifických estetických kvalit. Při vhodném nasvícení působí zároveň kompaktně i strukturovaně, tmavě i zářivě. Na podvědomí působí podobně jako Neckerova krychle - mezi oběma možnostmi jde přepínat a mozek si nejspíš ráno i večer sám vybere tu, která je jeho naladění bližší.
Byt by měl člověku poskytnout povznášející estetický zážitek při všech činnostech, ke kterým slouží.














Zdroj: Autorská zpráva
Vložil: Milan Domkář, 27.09.11
Návštěvnost: 52059 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.