Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Muzeum dopravy

Autor: Zaha M. Hadid
Adresa: Pointhouse Place 100, Glasgow, Velká Británie | mapa
Web: www.glasgowlife.org.uk
Investor: Glasgow City Council/Glasgow Life
Náklady: 84 436 000 Euro Realizace: 21.6.2011
Soutěž: 2004 Užitná plocha: 11300 m²
Zastavěná plocha: 7800 m² Plocha pozemku: 22400 m²

© Culture & Sport, Glasgow
Glasgow je důležitý dopravní uzel Skotska s dlouhou tradicí ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě. Již od konce 18. století se město stávalo díky poloze na řece Clyde důležitým překladištěm pro obchodování v zámoří. V továrních halách a loděnicích se stavěly vlaky a lodě, roku 1896 byla zprovozněna třetí nejstarší podzemní dráha. Dnes se zde křižují čtyři dálnice a dvě letiště napojují město na mezinárodní leteckou dopravu.
Tuto tradici a vývoj města mohou obyvatelé a návštěvníci Glasgow obdivovat od roku 1964 v muzeu dopravy. Muzeum bylo původně umístěno v bývalé tramvajové vozovně a od roku 1987 na výstavišti Kelvin Hall. Protože zde ale nemohly být umístěny všechny exponáty, bylo rozhodnuto o stavbě nové budovy, která vznikla přímo u řeky Clyde a zároveň měla za úkol zhodnotit oblast přístavu.
Zakázku na projekt a realizaci získala nositelka Pritzkerovy ceny Zaha Hadid z Londýna. Navrhla budovu, která díky své neobvyklé a svérázné architektuře představuje nové lákadlo přístavu v Glasgow. Formou a půdorysem připomíná nové muzeum dopravy Riverside nepravidelně složený, nadvakrát přehnutý ubrousek. Jeho začátek a konec tvoří plně prosklené štíty. Zde se návštěvník vydá na svou cestu tunelem muzea, kde jeho pohled upoutá nejdůležitějších 3000 exponátů. V muzeu můžete všemi smysly vnímat a obdivovat motocykly, automobily, tramvaje, autobusy, lokomotivy a věrně napodobený pouliční provoz. Různé výstavní prostory na sebe navazují tak plynule, jak proudí klidná doprava na silnici nebo voda v řece Clyde. Viditelné spodní záhyby složeného ubrousku, tvořící strop výstavních prostor, zvýrazňují směr prohlídky a snadno tak provázejí návštěvníka muzeem.
Návštěvníka mohou zastavit nebo donutit k malým "objížďkám" jen exponáty, protože muzeum je uvnitř tunelu zcela bez pilířů a toku návštěvníků tak nebrání žádné překážky. To bylo možné realizovat díky skládané konstrukci z oceli, která překlenuje šířku 35 m a délku 167 metrů. Podporu má pouze v polovině muzea prostřednictvím dvou meandrujících ohybů, které dodávají ocelové konstrukci stabilitu.
Měkké, plynulé přechody charakterizují také vnější design muzea. Fasády a střechy se plynule prolínají bez viditelných napojení. Vnější povrch střechy tak věrně ukazuje zevnitř vystupující, meandrující vyvýšeniny a údolí s výškovým rozdílem až 10 metrů.
Rheinzink ČR
Stavba
Opláštění budovy
RHEINZINK ČR s.r.o.
Autor: Petr Šmídek, 15.08.11
Návštěvnost: 41515 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Březen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.