Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Povodňový transbordér 'Andělská hora'
Náhrada lávky pro pěší stržené povodní v srpnu 2010

Autor: e-MRAK | David Kubík, David Pavlišta, Jitka Pucandlová, Martin Rajniš
Hlavní dodavatel stavby: Václav Horecký
Adresa: Andělská Hora, Česká republika | mapa
Investor: Sdružení dárců
Náklady: 650 000 CZK Realizace: 10.2010

Transbordérem (T.B.) nazýváme přepravní systém, který k dopravě přes překážku užívá gondolu (vozík), zavěšený na kladkách, jedoucích po speciálně upraveném vazníku. Jedná se o určitou modifikaci kabinové lanovky.
Transbordéry se užívají již řadu století. Jejich nejčastější poloha je v ústí přístavů. Tam je nutné zachovat velkou světlou výšku pro rozměrná plavidla. Gondola (T.B.) se však pohybuje na úrovni nábřeží, což je pro cestující nejpohodlnější.
Prof. ing. arch. Mirko Baum z T.H. Aachen realizoval T.B. v Porůří na říčce Niers v roce 2003. Tím vrátil tento klasický systém znovu do povědomí současníků. Jeho komorní měřítko vytvořilo krásný vzor užitečný pro lidi. Touto realizací jsme se inspirovali a navrhli obdobné zařízení pro náhradu povodní zničené pěší lávky v Chrastavě – Andělské hoře.
Na rozdíl od T.B. v Porůří, který je celý kovový, jsme T.B. v Andělské hoře zkonstruovali z odkorněných kmenů stromů. Tím vzniká konstrukce bližší přírodě, ale s obdobnými statickými vlastnostmi. Ekonomika dřevěné varianty je podstatně příznivější v porovnání s kovem. O ekologických aspektech ve prospěch dřeva nelze pochybovat.
Pevná vodorovná část T.B. je dostatečně vysoko nad vodní hladinou s rezervou 3,2 m nad úrovní 500-leté vody. Svislé podpory jsou v zákrytu za stabilními překážkami a vozík (gondolu) je možno vyklonit o 90° tak, aby byl nad úrovní hladiny rozvodněné řeky. T.B. se tak stává prostředkem s podstatně vyšší odolností proti povodním.


Konstrukční a provozní zásady
Při koncipování T.B. jsme dodržovali několik důležitých zásad. Pokusme se je shrnout v bodech:
- Konstrukce (s výjimkou základů) tvoří stavebnici, kterou je možno demontovat a postavit na jiném místě.
- Základní nosné prvky jsou ze dřeva – užíváme odkorněné kmeny.
- Ocel tvoří pouze spojovací a podpůrné části.
- Celý systém je velmi jednoduchý a ekonomický.
- Je zcela bezpečný.
- Přepravní kapacita je 6 osob nebo 3 osoby + kočárek nebo 4 osoby a 2 kola.
- Pohyb vozíku je ručním tažením pohonného lana.
- V období zvýšené hladiny je systém odstaven a vozík vykloněn do vodorovné polohy.
- Na přání uživatele může být T.B. osvětlen.
- Přeprava se řídí přepravním řádem vyvěšeným na obou březích.

Literatura

Stavba
Dodavatel stavby
Naga, s.r.o.
Zdroj: autorská zpráva
Vložil: Petr Šmídek, 26.10.10
Návštěvnost: 62672 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Prosinec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.