Divadelní podium Grotekerkplein

Divadelní podium Grotekerkplein
Adresa: Grotekerkplein, Rotterdam, Nizozemí
Investor:J.P. Van Eesteren, Rotary Club Rotterdam
Soutěž:2004
Realizace:06.2009
Zastavěná plocha:200 m2
Náklady:733 800 Euro


Grotekerkplein v Rotterdamu je náměstí ležící mezi gotickou katedrálou Sint Laurens a vodním kanálem Delftsevaart. I přes centrální polohu je náměstí neživou částí města s malým zázemím a bez napojení na obchodní ulice. Proto vypsal v roce 2004 rotterdamský Rotary Club soutěž na divadelní pavilon, který by měl náměstí programově i urbanisticky oživit. V soutěži zvítězil místní Atelier Kempe Thill, jehož návrh „si zadanou úlohu překvapivě vysvětlil jako důsledný městský prostorový zásah.“
Západní strana náměstí byla téměř celá uzavřená 40 metrů dlouhou budovou. Pavilon leží přímo naproti Sint Laurenskerk a odděluje náměstí od kanálu, čímž získalo intimnější ráz a podélná stavební linie má kanál zvýraznit jako „důležitý městský prostor“. Zároveň zde však mají zůstat zachovány pohledové vztahy mezi vodou a náměstím. Architekti proto přišli s konceptem transparence a otevřenosti: na 50 centimetrů vysoké základové desce stojí dvě pět metrů vysoké servisní budovy a mezi těmito krychlovými objemy se přes třicet metrů rozpíná střecha. Tím vzniká „prázdný rám“, který slouží jako jevištní prostor a otevírá se jak k vodě tak do náměstí; může se hrát na obě strany.
V jižní servisní kostce je umístěna 70 metrů dlouhá opona, s níž lze v závislosti na představení libovolně měnit jevištní scénu. Severní servisní kostka je využívána převážně umělci. Architekti se chtěli vyvarovat jakémukoliv funkčnímu určení nebo předem dané symbolice a vysvětlují: „Realizovaná stavba se vyhýbá jednoznačnému programovému označení a typologickému zařazení. Vědomě se představuje jako objekt konfrontující prázdno, který by chtěl vyvolávat otázky a vybízet k užívání.“
Obě servisní budovy jsou opláštěny zavěšenou tkaninou z nerezové oceli a vstupuje se do nich dvojicí pět metrů vysokých dveří. Řešení do „agresivně využívaného městského prostředí v Rotterdamu“ vyžadovalo „robustní“ zhmotnění, které zaručil pohledový beton a ušlechtilá ocel. Díky příměsi oxidu titanu je beton téměř dokonale bílý. Aby tomu tak zůstalo, jsou povrchy opatřeny antigraffiti nátěrem.
2 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
škoda
Filip Urban
08.11.09 07:31
zelená
Filip Habart
12.11.09 01:43
zobrazit všechny komentáře

Více staveb od Atelier Kempe Thill