Dot envelope_low cost shopping

Dot envelope_low cost shopping
Adresa: Mesarska cesta, Lublaň, Slovinsko
Investor:Mercator d.d.
Projekt:2006
Realizace:2008
Užitná plocha:2000 m2


Soutěžní návrh nového zastavění historického území jatek od Groleger arhitekti.
V posledních letech se kultura nakupování ve východní Evropě nebývale vzmáhá. Stejně jako si lidé začínají uvědomovat, že už nemusí pojídat jen klobásy a konzervy, tak jim současně začíná záležet na tom, v jakém prostředí budou trávit čas a utrácet svoje peníze. Obchody v našich zemích mají stále ještě daleko do podoby obchodních řetězců Migros nebo M-Preis, které mohou svojí nespornou architektonickou kvalitou reprezentovat celý národ na mezinárodním bienále. V okolí velkých měst, kde již mezi obchodními řetězci zuří nelítostný souboj, se pomalu začíná upouštět se od fádních prefabrikovaných projektů a obchodníci stále častěji využívají služeb architekta. Ve Slovinsku mezi nejzkušenější kanceláře navrhující stavby pro nakupování patří SVA, ale také OFIS nepatří mezi úplné nováčky. Před dvěma lety nově opláštili administrativní centrum BTC, které spravuje největší obchodní zónou ve Slovinsku, a minulý rok postavili na nákupním centru v Bohinjské Bistrici čtyřpodlažním bytovkou.
V případě projektu Dot envelope byli OFIS arhitekti postaveni opět před hotovou věc, kdy měli pouhými kosmetickými zásahy zachránit celou budovu. Čerstvě dokončený supermarket obchodního řetězce Mercator se nachází na východním okraji historického centra Lublaně, kde již v historii vzniklo několik zajímavých stavebních experimentů. Od Plečnikova jezu na Ljubljanici, parkovacího experimentu Savina Severa, Koželjovy postmodernistické poklony Josipu Plečnikovi, Kobeho racionální inspirace Maksem Fabianim až po současné příklady, které byly publikovány snad všech mezinárodních architektonických časopisech. Z dnešních architektů jsou v této oblasti asi nejpatrnější právě realizace od OFIS arhitekti. Po mohutné výstavbě čtyř bloků se šesti sty padesáti byty se umírnili do etapovitého projektu Tetris.
Ještě nedávno stály v těsném sousedství těchto bytových domů od OFIS rozpadající se průmyslové haly z 19. století, které požívaly ochranu památkového úřadu. Na toto místo byla vypsána soutěž, z níž vzešlo hned několik zajímavých projektů, které mohly v mnoha ohledech zpříjemnit zdejší příměstský život. Zvítězila však jiná loby - historické haly musely až na několik čestných výjimek ustoupit komerčním zájmům dvou obchodních řetězců. Jeden ze supermarketů je klasický „katalogový prefabrikát“, ale u druhého obchodu byli architekti přizváni alespoň ke ztvárnění obvodového pláště.
OFIS arhitekti si dokázali vtipným způsobem poradit s velmi napjatým rozpočtem, který by běžně vystačil jen na zakrytí jedné fasády. Prostou metodou odebírání materiálu vytvořili dekor, odpadový materiál znovu zrecyklovali na fasádě v podobě kruhových terčů a motiv teček posloužil společnosti Mercator v jejich reklamní kampani. Architekti dokázali jedinou myšlenkou vylepšit celkový obraz prefabrikovaného objektu k nakupování, a čemu už nedokázali pomoct, zachrání během několika let popínavé rostliny.

Zakomponování vodárenské věže a portálu bývalé jateční haly do návrhu nového supermarketu.
Stávající pozemek je na seznamu památek uveden jako historická průmyslová oblast, kde leží vodárenská věž a stará jateční hala. Požadavkem památkového úřadu bylo zrekonstruovat věž do původní podoby a začlenit hlavní portál bývalé haly do nově plánovaného obchodního střediska. Klient požadoval prefabrikovanou betonovou halu o rozměrech 46 x 42 x 7 metrů. Interiéry a kompletní vnitřní vybavení je provedeno ve “standardech Mercator“ - přísná pravidla předepsaná obchodním řetězcem pro všechny svoje nákupní střediska.
Rozpočet stavební firmy na realizaci byl neskutečně omezený; součástí jejich smlouvy s Mercatorem byl odkaz na již realizovaný projekt - obyčejný obchod postavený v jedné vesnici na severu Slovinska. (Tento obchod měl pohledově upravenou pouze čelní fasádu a zbývající tři fasády tvořil podkladní beton). Také v tomto projektu musel být respektován stejný rozpočet a stejná částka byla také uvedena v naší smlouvě. K tomuto novému nákupnímu středisku však mají zákazníci přístup hned ze tří stran. Stejně tak parkovací plocha obklopuje obchod ze tří stran. Bylo tedy zapotřebí obstarat na třech fasádách konečnou povrchovou úpravou s rozpočtem pouze na jednu stranu. Z konečného rozpočtu vyplynula částka potřebná na pokrytí všech fasád na 60 tisíc Euro.
Vzor na fasádě byl založen na různě odstupňovaných pohledech, jehož účelem bylo zmírnit základní kubickou formu obvodového pláště. Vzali jsme si a spočítali plochu potřebnou pro jednu stranu. Tento rozměr byl rozčleněn do pohledových ploch. Pro plochu, se kterou se šlo vejít do rozpočtu, byly použity obyčejné kovové plechy natřené bronzovou barvou. Po cenovém odhadu mohlo být kovovými panely pokryto pouhých 20% betonového pláště. Proto byly do plátů vytvořeny otvory různých velikostí. Kruhové otvory vyřezané z kovových plátů byly využity k pojednání zbývající plochy fasády. Použitý ornament z děr a kruhů byl v konečném důsledku použitý také obchodní společností v jejich reklamní kampani “Mercator pika“ (pika ve slovinštině znamená bod nebo tečka) zaměřené na věrné zákazníky.
Za zbývající část rozpočtu byly na fasádu mezi kovovými body navěšeny kovové řetězy, které časem zarostou popínavými rostlinami.

Otázky trvale udržitelného rozvoje: kolem celé stavby jsou vysázeny neopadavé popínavky, které zvolna pokryjí všechny fasády a dům se tak stane více ekologickým.
OFIS arhitekti
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Eco Green
Jiri K.
18.12.08 11:05
zobrazit všechny komentáře

Více staveb od OFIS arhitekti